jans

Alla inlägg den 19 maj 2015

Av Jan Sandström - 19 maj 2015 22:06

Faktiskt några bra låtar.
Här Ryssland med riktigt bra låt och klänningen är inte fy skam.

och hon känner väl alla igen.

Av Jan Sandström - 19 maj 2015 19:58

Umeå måste spara och är det någon som är överraskad?

Inte jag i alla fall efter utgifter och skrytbyggen under 2014.


Men jag vet inte om VK tar bort ironiska kommentarer och liknande eller om de blivit så överösta med sådant men än har ingen kommentar kommit in.
http://www.vk.se/plus/1452565/nu-ar-det-osthyvelprincipen-som-galler-i-umea


Av Jan Sandström - 19 maj 2015 19:41

Vi fick den här fina reklamen.

 

Mycket fint Till honom.

Av Jan Sandström - 19 maj 2015 19:35

Luftade ned lysrörsarmaturen, jag hade bara hängt upp den i två krokar och när jag tog bort raster, lysrör och reflektor

 

så såg det ut så här, nollan var lös och låg troligen emot den jordade reflektorn så därför small det.
Först när jag provade så lyste inget och inget hände så jag vände på stickkontakten, det är bara anslutet med en sladd och stickkontakt och då kom nollan, som blev ledare mot jorden och det gillar inte elström.
Nu får det ligga åtminstone till imorgon, jag har ont i ryggen igen.


Av Jan Sandström - 19 maj 2015 18:02

Varmt och skönt bakom ryggen, solen skiner och växerna grönskar.

Jag känner mig lite sysslolös, det känns oroväckande :-P

Av Jan Sandström - 19 maj 2015 17:36

Jag har tagit det lugnt idag, lyssnat på ljudboken, sett på filmen och skruvat upp en lysrörsarmatut i taket inne i snickeboa.

När jag slog på strömmen så small det bara så jag gick ut därifrån.

Tror jag återgår till soffan och ljudboken.

Av Jan Sandström - 19 maj 2015 09:55

SVT 1, 14:50--16:30 Vägen till Klockrike (1953)

 

Handling:
Under senare hälften av 1800-talet utvandrade en miljon människor från Sverige till Nordamerika. Många fler ville resa men saknade kraft och resurser. De strövade i början av det följande seklet längs vägarna, sökande ett slags mystisk förening av frihet och gemenskap, ett de hemlösas paradis. Detta fick namn efter en hårt bevakad östgötasocken -- Klockrike -- dit luffarna sällan nådde. Vid amerikabåten tar f d cigarrmakaren Bolle avsked av sina arbetskamrater Ahlbom och Dolly. Hon är flickan ...Mer
Regi:
Gunnar Skoglund.
I rollerna:
Anders Ek, Edvin Adolphson, Margit Carlqvist, Annika Tretov, Erik Strandmark, m.fl
Textat sid. 199 4:3-format  

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 19 maj 2015 09:26

Tisdag den 19/5

Idag har Maj och Majken namnsdag och Majken hette min mor.


Igår åkte jag och Inger ut ochhandlade. En kostym till mig var det vesäntliga och det hittade vi direkt på Dressman så även en skjorta och slips.

M.a.o allt klär en skönhet   

Sedan blev det skor och det fanns bland det de lagt upp inför studenten.

M.a.o har jag unga fina fötter.

Sedan gick vi och åt på Café Victoria, där Barnens hus låg en gång och de har goda räkmackor.

 

Men smakar det så kostar det.

När vi åt så kollade jag på mobilen var jag skulle kolla lagning av vindrutan

Hittade företaget och åkte dit för att höra om det gick att laga eller om rutbyte var ett måste.

De hade tid efter bilen de höll på med så vi väntade en stund innan jag körde in och de lagade rutan på studs.

   

Sedan var det dags att äntligen åka hem men då skulle Inger förbi granngården där det blev några korgar med småplantor.

Maria bor ju här hemma i år så då har hon blommvattnare och kan ha sina blommor i sommar, men det blir så fint med dem på altanerna.


Jag hann vila lite innan Hampus från Sector Alarm kom förbi och pratade larm och det slutade med att vi beställde larm till huset.

Nu väntar jag bara på installatören, sent inatt kom ett SMS där de hälsade oss välkomna som kund och att bokningsavdelningen skulle kontakta mig inom kort.


Det blev en stund med ljudboken innan jag somnade med värk i knän och händer och en katt mellan benen.

Var upp och rörde på mig ett par gånger under natten.

Hade ont i en punkt bak i ändan i morse men det har släppt, det tar tid innan sträckningen gett med sig helt sa "min" sköterska.


Idag är Inger hemma så det blir jobb men eftermiddagsfilmen hoppas jag kunna se.

Gårdagens film såg jag lite av men spelade även in.

Eljest inga direkta planer för dagen, kanske åka med Peter för att se på bilar men inget bestämt.

Jag är ju inte speciellt kunnig på bilköp så jag är väl inte den bästa att ha med sig.


Det regnade tidigare i morse men nu har det slutat och dagen sägs bli skapligt fin.

Inger oljade två altaner igår kväll och då kan vi möblera och göra i ordning dem idag så det kan bli kaffe ute.

Bara det inte blåser och det är mulet så jag ser ingen skugga av vimpeln, måste vända på mig och se,svag nordlig vind ser det ut som.

Hur som helst är temperaturen 8,3° på norrsidan.

Väderstationens data.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-05-19 09:45:05

Temperatur: 9,1 °C
Lufttryck: 992,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 80 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från N,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 7,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 2,7 mm
Gårdagen: 2,4 mm
Månaden: 43,5 mm
Året: 241,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,7 °C
Klockan:
09:35
Temp - Max:
14,9 °C
Klockan:
16:18
Temp - Min:
4,5 °C
Klockan:
05:18
Temp - Min:
4,9 °C
Klockan:
03:54
Lufttryck - Max:
994,9 hPa
Klockan:
01:07
Lufttryck - Max:
995,7 hPa
Klockan:
13:41
Lufttryck - Min:
992,8 hPa
Klockan:
08:36
Lufttryck - Min:
993,2 hPa
Klockan:
04:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:13
Sol upp: 03:17
Sol ned: 21:57
Skymning: 23:57
Dagsljus: 22:44 tim:min
Dag längd: 18:40 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 13s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:03
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 22:40

Och en bild.

 


Snart kaffe igen bara Inger pysslat med sina skyddslingar, alla blommor ska ha sin omsorg.

Då kan jag knåpa ihop inlägget om dagens film.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards