jans

Direktlänk till inlägg 22 maj 2015

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 22 maj 2015 08:44

Fredag den 22/5


Igår kom montören och skruvade upp vårt larmsystem från Sector Alarm.

         

Det blev dyrt men det blev mer grejor än vad jag först planerat, så proffsen fick bestämma vad vi kunde behöva.

Det slutade med att vi nu totalt har 7 brandvarnare i huset varav 3 direktkopplade till larmcentral.

Men de tre nya sitter bredvid mina gamla interna, så nu är frågan om jag ska flytta mina till nya ställen.

Det kan jag göra senare.

Men jag blir inte klok på mobilappen, jag kan inte logga in fast jag tycker jag skriver rätt, men vad är rätt då appen frågar en sak och uppgifterna heter något annat.

Larmsystem-id, Namn, Lösen, Larmkod, Aktiveringskod och gu vad det mer finns men inget alternativ fungerar för mig så jag ger upp så länge.

Men det funkar att slå på smartplugg, en i alla fall som jag testade från datorn, appen fungerar ju inte och enligt betyg från andra användare är den kass, seg och buggig så jag kanske inte har något personligt problem.


Innan allt blev det en stund ute på altan med kaffe, korsord och Gunnar.

 


Jag såg på festivalen igår, delomgång 2, behövde tömma hjärnan och sitta på värmedynan.

Festivalens brandlarm gick tydligen vidare.

 

Kommer inte ihåg vilket land hon "sjöng" för.

(Uppdaterat: såg på reprisen nu att det var Lettland hon sjöng för, råkade just bläddra förbi kanal 1)


Portugal, kommer ärligt talat inte ihåg låten men jag hade en bild på henne, satt väl och lekte med kameran och så gick den av.

 


Norge däremot var lyssningsbar, tror jag.

 


Schweiz var inte allt för dum, hon var då snygg och det är det vesäntligaste för visst röstar ni här som i rikstadsvalen där man väljer efter hur partiledaren ser ut.

 

Jag röstade inte här för inte offtar jag pengar på att ringa in.

Jo Sveriges låt är helkass enligt mig. Eljest bryr jag mig egentligen inte så mycket om hur det går, det är bara underhållning att se på melodifestivalen.


Igår hann jag även laga pumpautomatiken till badtunnan så nu ska den fungera.

 

Tror det var glapp någonstans för jag lödde ihop termostaten när jag hade som ondast i ryggen efter "musattacken" jag berättat om tidigare.

Jag lödde på alla lödningar men såg även att jag anslutit relät tvärtom eller termostaten fungerar tvärtom.

Eller???

När temperaturen stiger över 25° ska pumpen starta och termostaten är byggd så att när tempen stigit över ska ett element eller annat slå ifrån.


Inatt sov jag gott men hade ganska ont när jag gick isäng.


I morse blev det tidigt upp då jag skulle köra Erik till tåget så redan 6 steg jag upp och ides inte gå isäng igen utan har fikat, läst tidningen och suttit här och jävlats med mobilappen och koder till larmet.

Har ringt larmcentralen en gång och fått en kod men kan ju inte ringa igen och be om hjälp, tror inte jag blir klokare för det.

Det vill bara inte fungera liksom kopplingen mellan Bloggplatsen och Facebook, funkade då inte för en stund sedan.


Nog med gnäll, vädret är då fint.

När jag kom hem tidigare tog jag några morgonbilder på grönskande träd.

Rönnen håller på att få löv.

 

Liksom, ja vad är det, det är från syrenroten det sitter en pinne som håller på att slå ut men det ser mer ut osm en rönn tycker jag.

 

Björkarna ser man då att det är som håller på att slå ut.

     


Temperaturen nu är på 14,2° på altan, vimpeln ser ni hur den står på bilden ovan och väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-05-22 09:15:05

Temperatur: 13,7 °C
Lufttryck: 996,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 69 %
Vindstyrka: 4,5 m/s från S,
i byarna 6,8 m/s
Kyleffekt: 12,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 46,2 mm
Året: 244,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,8 °C
Klockan:
08:58
Temp - Max:
18,0 °C
Klockan:
19:19
Temp - Min:
2,0 °C
Klockan:
02:08
Temp - Min:
5,1 °C
Klockan:
03:31
Lufttryck - Max:
1000,3 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
1000,3 hPa
Klockan:
22:34
Lufttryck - Min:
996,8 hPa
Klockan:
08:50
Lufttryck - Min:
996,8 hPa
Klockan:
01:52


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:08
Sol ned: 22:06
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 18:58 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 4s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:50
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 00:18

och webbkameran visar detta

 

Inger har ställt ut allt från altanen och jag ska försöka spola av den idag så kan hon olja in den senare.


Nu tror jag att det blir kaffe ute på altan, vilken beror på var det blåser eller inte.


Godmorgon.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 08:02

Söndag den 21/4 6 timmar kvar för nu är klockan åtta.   Till vad räknar jag ned, jo idag får vi smått. Tillökning i familjen kan man säga fast vi är, inte gamla men lite äldre så funkar det också.   För vid 14-tiden kommer Gabriella från D...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards