jans

Alla inlägg den 25 maj 2015

Av Jan Sandström - 25 maj 2015 22:09

Jag fick ju ordning på mobilappen till husets larm så nu kan jag slå på och av larmet, se status och få reda på om någon går in och styra lampor var jag än bevinner mig i världen.

Fast för mig räcker det med Vindeln.


Det var lösenordet som spökade i vissa lägen, jag hade med svenska tecken som åäö och det fungerade inte alltid men bara hos vissa.

Och jag var en sådan det inte fungerade för.


Nu godnatt från mig.

Av Jan Sandström - 25 maj 2015 22:07

Alltså min skruvdragare.

Eller inte hittat utan fått reda på var den är.

Den ligger i Anders bil så nu kan jag sluta städa i garaget.  


Men nu är det sängen som gäller och ljudboken.

Jag är åter här imorgon om jag överlever natten, för man vet ju aldrig.

Av Jan Sandström - 25 maj 2015 19:56

Tomas kom hem för några dagar och det är ju trevligt.

Vi har ätit middag och sedan gick jag ut i snickeboa där jag dammsög sågspån och så letade jag min bortsprugna skruvdragare.

Den hittade jag inte men allt spån satte fart på min allergi så jag är lite däckad just nu, tung i huvudet och jag har snorat, näsan rinner och det är eländigt.

Fast jag har ju medicin jag petat i mig men huvudet är ändå tungt.


Erik ringde tidigare, han hade ju bilen sedan igår och lämnade igen den i eftermiddag, sedan ringde han och berättade att bilnyckeln låg kvar i hans ficka.   

Men imorgon ska jag få den också så kan jag komma mig någonstans, fast varför ska jag det.

Av Jan Sandström - 25 maj 2015 19:49

Fick höra att vägföreningen till stugan har möte imorgon kväll.

Det måste jag försöka ta mig till så kanske jag får höra hur det går med en fiberdragning.

Men oavsett hur det blir fruktar jag att det ändå kommer att bli för dyrt att dra in fiber där.


Av Jan Sandström - 25 maj 2015 13:30

...mig en höneblund innan matinéfilmen.    


Av Jan Sandström - 25 maj 2015 11:19

SVT 1, 14:30--16:25 Älskande par (1964)

 

Handling:
Berättelsens nutid är någon gång efter första världskrigets utbrott 1914. I inledningen möter vi de tre kvinnliga huvudpersonerna på samma BB: Angela, som väntar barn med Thomas, arkeologen, Adèle Holmström, hustru till arrendatorn på Eka gård, Tord Holmström. Eka bebos av Angelas faster Petra, som femton år tidigare haft ett kärleksförhållande med Thomas. Slutligen Agda, som är den livsgladaste av de tre. Genom ett konvenansäktenskap har hon blivit bortgift med målaren Stellan von Pahlen, men f...Mer

Regi:

Mai Zetterling.

I rollerna:

Harriet Andersson, Gunnel Lindblom, Gio Petré, Anita Björk, Gunnar Björnstrand, m.fl Textat sid. 199

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 25 maj 2015 10:42

Vattenkokaren hinner ju kallna mellan kopparna.

Vi måste dricka mer kaffe och te (Maria).

Av Jan Sandström - 25 maj 2015 09:49

Måndag den 25/5


Då är det en härlig måndag morgon igen, eller hur. Fast det regnar idag igen.


Igår vaknade vi i stugan fast lite sent, vi sov till ½10 men vädret var fint, nästan vårlikt ute så det blev frukost ute på altan men tyvärr så blåste det lite för mycket för att vara sådär skönt som det såg ut.

Men resten av dagen blev fin med vistelse utomhus hela dagen.

Tyvärr hann vi inte med något mer bad i tunnan men det blir fler gånger i sommar.

Gunnar trivdes i stugan och då han inte låg och sov jagade han möss i skogen.

Vad tyckte du om filmen i förra inlägget, vågade du se den?

Den är inte så hemsk som jag kanske gör gällande.


Erik ringde och ville ha hämtningen ½6 så vi packade ihop och åkte till stan.

Hemma så tog han bilen till Umedalen och skulle komma förbi senare idag med den.


Innan vi åkte till stugan byggde jag en liten grej jag funderat på.

Jag har fått smak för hårda karameller med svartvinbärssmak och under åren har det blivit några burkar som jag använt till ett och annat.

En är stativ till webbkameran

 

Jag har lagt i en tung järnklump i burken så den står stadigt men tyvärr släpper sugfoten av och till så jag funderar på att limma den.

Men så har jag haft örhängen liggandes i en burk här på skrivbordet men så fick jag en idé    

En tung fyrkantig järnklump, en stång med gängor i båda ändar och en godisburk.

Borra hål och gänga i klumpen, borra hål i burken och så skruva ihop.

Tejp tunt stången som var blank och fin och så ut i blåsten med sprayfärg.

När vi kom hem så hade den torkat ordentligt och så här vin blev den.

     

Märkvärdigare än så behöver det inte vara, kom ihåg att jag skulle klistra golvskydd under så den inte repar bordet, men den är så slät att den ändå inte gör det.

Maria ville ha burken för att ge sina katter godis i den.


Varför har Georgiens låt fastnat i mitt huvud, igår kom jag inte ihåg hur den eller någon annan gick men i morse fanns den här.

https://youtu.be/ze1yY-PIBmo

Men jag gillade låten och framträdandet, jag gillar ju åska  

©Andres Putting
 
Var va jag någonstans?
Jo det blev lite fika (mmm kaffe och Marias muffins kanske skulle smaka) och så satt jag här vid datorn.
Skickade in ett mejl till Trygg Hansa om att vi skaffat larm i huset, rensade massor av skräpmejl i inboxarna.
Såg lite TV men blev trött så jag gick isäng, Inger var ute och trättade altanen här utanför fönstret.
 
Lyssnade lite på ljudboken innan jag släckte, Gunnar sov ute på främre altanen och jag harde värk i lederna så det körde.
Fick upp och gå några gånger och till slut somnade jag ändå.
Och sov gott till i morse, Gunnar låg hos mig stora delar av natten och fönstret var öppet.
 
I morse steg jag upp före 7 för det malde i knäna så jag måste upp och röra på mig så det var lika bra att göra frukost och två tidningar att läsa.
Jag hörde något som durrade och levde om ute men tänkte att de körde väl någon maskin, till slut blev jag nyfiken och tick ut för att se vad de höll på med, då märkte jag att det var min högtryckstvätt som stod och levde om.
Inger hade tagit bort vattenslangen men inte slagit av strömmen så där stod den och gick i tomning.
Maria hade också undrat vad det var då hon har sängen innanför väggen mot altanen.
Jag får väl se i vilket skick den är efter att ha gått ett antal timmar utan vatten.
 
Mer datorpyssel och så är det nutid.
Det har slutat regna men eller redan +10,6° vid altan men det är mulet och grått även om det ser hoppfullt ut.
Väderstationen:
Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-05-25 10:30:05
Temperatur: 9,3 °C
Lufttryck: 995,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 91 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från ENE,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 7,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 45 %

Nederbörd.
Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 1,2 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 70,8 mm
Året: 268,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,3 °C
Klockan:
10:27
Temp - Max:
16,4 °C
Klockan:
14:40
Temp - Min:
6,3 °C
Klockan:
02:28
Temp - Min:
4,4 °C
Klockan:
04:24
Lufttryck - Max:
995,8 hPa
Klockan:
00:37
Lufttryck - Max:
995,7 hPa
Klockan:
23:39
Lufttryck - Min:
994,9 hPa
Klockan:
04:24
Lufttryck - Min:
991,8 hPa
Klockan:
00:00

Dagens sol och måntider.
Gryning: -----
Sol upp: 02:59
Sol ned: 22:15
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:16 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 53s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:29
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 01:28

Det har börjat blåsa igen, tidigare var det vindstilla men kallt.


Så här ser det ut men först en bild från igår kväll som var en fin kväll.

 

Klockan var ändå 2 minuter i 11, alltså 22:58.


Så här ser det ut nu.

 


Nä den där muffisen och kaffe inna jag skriver om dagens matinéfilm.

Datormusen håller på att gå sönder igen, den dubbelklickar för ofta på vänster sida. Får löda dit en ny switch.


Godmorgon.






Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards