jans

Direktlänk till inlägg 29 maj 2015

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 29 maj 2015 09:32

Fredag den 29/5

Bara 5 månader till jag fyller år, igen.   


Igår var jag flitig, slipade alla de där klossarna av björk som ska hålla upp bordplaceringskorten, ett enahanda arbete, det blev krångligt när jag provade med två klossar samtidigt och en i var hand.

Men sågningen av skåran gick inte som jag tänkt med maskinen utan jag eller någon annan får handsåga med bågfilen (järnsågen) då den ger en lagom tjock skåra.

Jag spolade av trädgårdsmöblerna och några stenplattor som inger lagt om men den där takstegen hoppade jag över för jag tror det är enklast och bäst att göra i ordning den på plats i stugan. Taskigt om jag gör i ordning och svetsar den och så blir det fel mått.

Men kontentan av arbetet igår var värk, det är väl själva   att man ska vara så handikappad fast det kunde ju ha varit mycket värre men även bättre.

Jag som gillar att jobba med händerna.

Jag fick då ihop ett stativ till kattringklockan vi ska ha i stugan, men främst vintertid då.

 

Den blev inte som jag tänkt men fungerar säkert lika bra ändå.

Jag hade ett gammalt stativ med hjul som jag haft ett fat med fågelmat på vintertid tidigare år, nu kapade jag bara pinnen och skruvade dit ett tvärstag och larmdelen.

Jag hade tänkt göra ett kors av trä med en fin pinne upp och ett handtag att bära den i och måla det fint.

Men funktionen är ju det som räknas, inte utseendet.


Eljest gjorde jag inte så mycket, satt ute en stund med ljudboken men eljest här inne med att flytta siffror i datorn, det är ganska kul ibland.

Slösurfade och pratade med folk på nätet.

Tomas åkte ju hem tidigt igår morse men Inger är ledig nu och ett antal dagar frammåt.


Inatt hade jag lite svårt att somna då det värkte i mina knän och händerna.

Vaknade vid 3-tiden med hemsk värk i händerna, det är tacken för att man jobbade för mycket med dem igår,

Men efter ordentligt av Voltaren och psykiskt avslappnande tänkande så somnade jag om till slut.


Steg upp, duschade och frukost, Inger och Maria bar upp altanmöblerna under tak då det ska regna, det börjar snart verkar det som.

Sitter nu här och idag fungerade kopplingen till mina tre Smart Plugs (frärrstyrda brytare i kontakter), kanske fick de igång dem centralt då jag mejlade supporten igår.

Igår fick jag även svar från Norge med en adress till webbkameran över berget som håller på att rasa.

 

Det är NRK (Norsk RingKringkastning) alltså Norges TV som har två kamereror på plats.

En optisk och en termisk nattkamera.

Båda finns här.


Senare idag ska jag ut och handla med Peter och Anna, Inger ska också följa med för även vi behöver mat och så blir det väl fika hemma hos dem och deras katter.

Och så får vi se hur Annas mage växt, det börjar väl synas ordentligt nu.


Det har varit mulet där i Norge men molnen har lättat lite, det har de inte gjort här utan snarare blivit tyngre så de kommer att regna och det säger även yr.no

Blåser gör det ockeå så det ser verkligen inte inbjudande ut att sitta på altan med kaffe, i Morgon ska det däremot bli fint

Meteogrammet: Umeå Kommun

för att regna på söndag igen men kanske kan vi ta en MC-tur när det är fint väder, jag har ju inte kört någonting i år.

Dels har vädret varit kasst och så hade jag min rygg (som den där musen förstörde) i en hel månad men jag lyckades då rädda musstackaren. Men Gunnar åt väl upp den senare.


Regn, vilket tjat om rengn det blev, men det är 9,5° på altan, blåser och är mulet och lite blätt på altangolvet så nu har det börjat regna.

Väderstationen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-05-29 10:00:06

Temperatur: 9,2 °C
Lufttryck: 988,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 4,3 m/s från ESE,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: 6,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 83,4 mm
Året: 281,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,6 °C
Klockan:
06:18
Temp - Max:
18,2 °C
Klockan:
13:52
Temp - Min:
1,6 °C
Klockan:
03:08
Temp - Min:
6,2 °C
Klockan:
03:16
Lufttryck - Max:
990,8 hPa
Klockan:
00:19
Lufttryck - Max:
991,8 hPa
Klockan:
06:17
Lufttryck - Min:
988,1 hPa
Klockan:
09:41
Lufttryck - Min:
990,0 hPa
Klockan:
13:43


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:48
Sol ned: 22:27
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:39 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 16:30
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 02:15

och så här ser det ut genom kameran för en stund sedan.

 


Nu får det räcka för den här gången och i VK varnas det för kaffe, max 4 koppar om dagen för att må bra.

De där forskarna vet inte vad de talar om och snart kommer nästa undersökning som säger...


Godmorgon.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards