jans

Alla inlägg under maj 2015

Av Jan Sandström - 13 maj 2015 18:11

Det gick fort att få hem de 17 avsnitt av serien The Prisoner.

 

Och nu har jag sett det första.

Serien håller samma klass som andra serier från den tiden, typ Helgonet t.ex

Av Jan Sandström - 13 maj 2015 15:00

Nu är det för sent då den började för en stund sedan.


Matiné: De gjorde mig till brottsling - SVT1

De gjorde mig till brottsling (1939) Poster
(They Made Me a Criminal) Amerikansk thriller från 1939. Proffsboxaren Johnnie är en cyniker med aptit på kvinnor. Hans manager har lanserat honom som en svärmorsdröm och tidningarna hyllar honom som ett föredöme. Efter en stormig natt får han läsa i tidningen att han är efterlyst för mordet på en journalist. I rollerna: John Garfield, Gloria Dickson, Claude Rains, Ann Sheridan. Regi: Busby Berkeley. 4:3-format

Av Jan Sandström - 13 maj 2015 11:45

På Facebook lade min kompis Christer Fjellis Fjellman ut en bild, Dagens.. Cy Tone... 

som gav Associationer till en film eller TV-serie jag såg som ung och jag funderat över av och till och skulle vilja se.

Skrev en kommentar till Fjellis bild med ordalydelsen:

Det här påminner mig om en film jag såg som barn, någon agent hamnade i en "framtidsby" och runt den vaktades öknen av runda klot eller ballonger.
Till sist lyckades han fly på något sätt och om det var med tunnelbana.
Tror det var en Engelsk film eller serieavsnitt.

Skulle vara intressant att få reda på vilken film och kanske kan man få tag på den via nätet.

Så jag gjorde en sökning på nätet efter: [agent, white balls, England] och fick träff direkt.

På  youtube fanns korta filmklipp från serien som enligt Wikipedia heter Rover (The Prisoner)

 

Med ett tillägg av Torrents och texten inom parentesen så länkades till så gjorde jag en ny sökning och där fanns den bland alla Harry Potter and the Prisoner of Azkaban, The Prisoner - The Complete Edition

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/96/Rover.jpg

bilden från Wipedia och Rover.

 

Nu återstår bara att se om jag får hem serien.

Innan de knackar på dörren, eller slår in den och arresterar mig för olaglig nedladdning.

 




Av Jan Sandström - 13 maj 2015 10:59

Och det ligger på från norr.

   

Skönt att man sitter inne i goa värmen.

Men jag skulle gärna velat ha en braskamin här hemma.

Av Jan Sandström - 13 maj 2015 09:59

Onsdag den 13/5


Igår var en dag jag mådde riktigt fint.

Gick in på Opus sida och kolade tid för besiktning, det fanns en 50 minuter senare jag tog direkt, betalade, körde dit och en timme senare var allt klart.      

Det kändes fint.

Jag plockade och städade i garaget och jag kanske ska kalla min gamla verkstad för snickeboa.

Kopplade om några sugslangar till spånsugen.

Efter middag började Inger borra i klossarna.

   

Sågade till en plywoodskiva som Maria ville ha och hon gick ut och lackade den, ska vara till hyllorna (tavellister) hon har nagellack på.

Man ska kunna hänga upp allt på en gång istället för att skruva upp varje list för sig.

  Så här sattes de upp i lägenheten på Mariehem i augusti 2014.


Men så sträckte jag mig igen när jag klev över grejor som låg på golvet. Men det släppte ganska fort igen när jag satt vid datorn och sorterade bilder.


Inatt sov jag gott, allt för gott för klockan 6 stängde jag tydligen bara av väckningen utan att jag tog min medicin.

Nästa väckning var 8 och då upptäckte jag det och att jag hade ONT på höger sida.

Men nu kändes det mer som ischias eller så är det höftlederna som jävlas. Hoppas verkligen inte det.


Gick på toa och tillbaks till sängen och Gunnar igen men det gjorde för ont för att jag skulle ligga skönt.

Steg upp och gjorde frukost och satt på värmedynan.

Nu är den, tidningen och korsorden klara, sitter här och skriver av mig en massa menlösheter men det har sitt värde det också.

Slötittar på TVn på sidan om, det var ett fint Norskt program om ugglor tidigare.

Ska försöka få upp det där lysröret i snickeboa och så såga itu några spillbrädor som ska gå till kanimvärmen i badtunnan.

Och så behöver det dammsugas för nu är det ganska mycket sågspån.

Jo jag måste borra några ljusstakar också, några liggande modeller. Mer om det senare när eller OM det blir något idag.

Jag borde ta min pollenspruta också men när 17 ska jag få tid (ork) till det.


Det lär i alla fall inte bli någon tid ute som det blev igår, då åt jag både nudlar och drack kaffe ute på altan tills regnvädret drog in.

Jo Maria skulle till Tomtebo tvärsöver Umeå för att vara på Skogsmulle och prognosen sa inget om någor regn.

  Men regn kom det i RIKLIG mängd   

Idag ska det regna enligt yr.no

Meteogrammet: Umeå Kommun

Men de har ju haft fel förut som jag skrev ovan.


Ännu regnar det inte men det är kallt ute, svinkallt då jag gick ut och tog in fågelautomaterna.

Termometern på altan visar på +7,7° men det är en isande vind och det blåser regält mycket.

Kanske är vädret jag känner av i kroppen, det har jag ju gjort tidigare.

Men väderstationens Aktuella värden:
2015-05-13 10:15:06

Temperatur: 7,8 °C
Lufttryck: 980,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 5,9 m/s från NNE,
i byarna 7,5 m/s
Kyleffekt: 4,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 6,9 mm
Månaden: 26,4 mm
Året: 224,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,0 °C
Klockan:
08:43
Temp - Max:
15,7 °C
Klockan:
18:58
Temp - Min:
3,9 °C
Klockan:
03:07
Temp - Min:
5,6 °C
Klockan:
23:51
Lufttryck - Max:
986,0 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Max:
994,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
980,2 hPa
Klockan:
09:59
Lufttryck - Min:
985,7 hPa
Klockan:
23:47


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:07
Sol upp: 03:36
Sol ned: 21:38
Skymning: 23:09
Dagsljus: 21:02 tim:min
Dag längd: 18:02 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:59
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 14:06

och så här ser det ut.

 


Nu tror jag det ska få bli en kopp kaffe igen.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 12 maj 2015 20:24

Nu kom jag ihåg att fota och ta en kort film av Inger när hon borrar björkklossarna.

 

Skruva ned ljudet för spånsugen låter.


 

 


Häromdagen var Inger ute och tog hand om komposten och då tycker Gunnar om att vara i närheten, vem vet vad han tänker. Kanske kommer det fram en mus som han kan fånga.

         

Jag tror han njuter av att det börjar bli sommar.

 

Av Jan Sandström - 12 maj 2015 17:13

...och ser att regnet öser ner.

Skönt att man kan ligga inne i värmen och ha det skönt.
Avundas inte Maria som är ute och Mullar eller vad säger man om skogsmulle.

Av Jan Sandström - 12 maj 2015 14:06

Allt gick så bra i garaget, tills jag skulle ta ett kliv över grejer och jag fick kramp bak i ändan. I vänstra skinkan ungefär.
Så jag gjorde kaffe, kollade termometern, solen sken.
Så jag gick ut.
Solen gick i moln och nu börjar det regna.

Gunnar sov gott på stolen med kom just upp i mitt knä.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards