jans

Alla inlägg under maj 2015

Av Jan Sandström - 12 maj 2015 11:48

Den här gången också.


Men varför ska det vara så nervöst att göra de där besiktningarna?

Är det oron över att det kan bli en dyr utgift, i så fall är det ju ändå en billig utgift än att man ligger där i diket som en krossad tomat.

 

Nu är det hojen senare i sommar eller till hösten, tror jag har augusti på mig att besikta den.


Av Jan Sandström - 12 maj 2015 11:14

Men kaffet de bjuder på är inte gott.

Såja, nu har jag bytt plats på bilderna, det gick ju inte med mobilen.

Av Jan Sandström - 12 maj 2015 10:55

I väntan på domen.

Av Jan Sandström - 12 maj 2015 10:28

Och så säger folk att det är svårt att få en tid dit.

Gick in, bokade, betalade, och om 40 minuter har jag tid.

Bara att gå ut och se till att bilbälten ligger framma liksom varningstriangeln.

Av Jan Sandström - 12 maj 2015 08:56

Är det fler än jag som får felmeddelande då jag försöker koppla min blogg mot Facebook?


Nu har det kommit upp en ruta där man tydligen får välja om man vill lägga upp senaste inlägget, såg den nu men kommer inte ihåg att den funnits tidigare.


Jag får bara upp:

Fatal error: Uncaught Exception: 602: publish_stream is not a member of the permissions table. (602) thrown in /home/www/bloggplatsen/funktioner/facebook/base_facebook.php on line 1238


Har mejlat supporten men inte hört något från dem ännu så jag frågar mig själv om det är något jag själv orsakat, fel på inställningarna eller ett allmänt problem de har.


Det började med att bloggen tappade kontakten med FB vilket händar allt som oftast, fst det då står att man ännu har kopplingen dit.

Så jag gjorde som vanligt och avaktiverade för att göra om den, men nu fungerade det som sagt inte och har inte gjort så några dagar.


Det är irriterande.

Av Jan Sandström - 12 maj 2015 08:26

SVT 1, 14:50--16:30 Svarta palmkronor (1968)

Nja jag vet inte om det här är någon film jag suktar efter, kanske sätter jag mig och tittar eller så inte.

 

Regi:

Lars Magnus Lindgren.

I rollerna:

Max von Sydow, Bibi Andersson, Toralv Maurstad, Thommy Berggren, Cornelis Vreeswijk, m.fl Textat sid. 199

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 12 maj 2015 07:59

Tisdag den 12/5


Igår, tja en dag med upp och ned.

Efter lite strul här hemma och oreda i hjärnkontoret så kom jag iväg på shopingrundan. Apoteket för medicinpåfyllning, Biltema där jag köpte en stålplåt som ska användas som förstärkning av baksidan på den stora postlåda jag fick. Jag ska ju inte ställa den på fötter utan hänga den på staketet och så köpte jag lite slang att använda på spånsugen.

Konstigt att det inte fins så mycket av sådant utan mest bara den som är 10 cm.

Kanske skulle jag jaga fram lite slang från gamla dammsugare att använda till de små maskinerna.

Men jag hann hem till matinéfilmen som var Grisjakten, en halvbra film.

Sedan monterade jag med visst besvär sugslangen, men den sög ändå inte så bra som jag hoppades på men det mesta försvann ändå och det fina som brukade yra omkring.

Jag fick ordentligt ont i ryggen så Inger tog hand om att borra hålen i klossarna jag sågade.

Sågade ja, men när jag skulle dela den sista biten på en "stock" så vågade jag ju inte hålla fast den riktigt så det gick snett och den sprätte iväg, det small så var den klingan trasig.

Den fick en smäll och blev en aning vind men det kan ha hänt mer med gersågen för jag får inte klingskyddet att fungera riktigt efter bytet av sågklingan.

Inger hon borrade på så att brandvarnaren startade i garaget, hur 17 hon nu lyckades med det konststycket.

(Att jag inte tänkte på att ta kort av Inger när hon stod och borrade men jag hade så   ont att inget fungerade för mig).

Och jag satt här vid datorn och hade ont i ryggen, och överallt tror jag.


Men det blev sängen, ljudboken och senare en varm katt och jag sov ändå bra inatt.


Tog medicinen 6 men kunde inte somna om så ½7 steg jag upp.


Idag funderar jag på att få upp en lysrörsarmatur i taket vid sågarna, måste få bättre belysning där ute men det ska jag ta Maria eller om någon annan kommer förbi och hjälper mig med, till att börja med skruvar jag bara fast en sladd med kontakt till det för jag tror inte jag klarar av att koppla uppe i takdosan.

Eljest ska jag få igång sågen som jag körde sönder, byta till en annan sugslang jag köpte, nu använde jag en slang till poolfilter och den är reflad på insidan så jag gissar att den ger virvlar och stort luftmotstånd inne i den men den är så mjuk och smidig.

Den andra är tjockare och tyngre.

Det blr film idag med och jag får se hur mycket av allt jag egentligen klarar av idag.


Ryggen känns skapligt bra idag men inte helt OK, egentligen känns det mest som att jag är lemmen men det finns en punkt där det fortfarande gör ont.


Igår blev det inget utesittande, det började blåsa under dagen och senare regna och så hade jag inte tid och ro att sitta ute.


Idag är det mulet men uppehåll och +10,2° och kanske lite regn i eftermiddag men imorgon onsdag är prognosen ordentligt med regn.

Väderstationen visar nu Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-05-12 08:15:05

Temperatur: 9,5 °C
Lufttryck: 988,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 4,4 m/s från SSW,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: 7,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 4,2 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 23,7 mm
Året: 221,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,5 °C
Klockan:
08:12
Temp - Max:
15,0 °C
Klockan:
09:06
Temp - Min:
6,2 °C
Klockan:
03:19
Temp - Min:
1,0 °C
Klockan:
04:26
Lufttryck - Max:
994,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1003,9 hPa
Klockan:
06:32
Lufttryck - Min:
988,1 hPa
Klockan:
07:41
Lufttryck - Min:
994,5 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:13
Sol upp: 03:39
Sol ned: 21:34
Skymning: 23:03
Dagsljus: 20:50 tim:min
Dag längd: 17:55 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:44
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 12:34

så här ser det ut, bara jag nu får en bild.

 


Lite dator pyssel innan det blir mer kaffe och sedan garagejobb.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 12 maj 2015 06:43

Godmorgon där ute.


Nej jag ska först äta frukost och annat innan jag kommer igång.

Ville bara kolla om de fått igån kopplingen mot Facebook men så är inte fallet.

Så jag får väl manuellt kopiera det jag skriver här så andra kan veta att jag lever.


Det blir sakta bättre i ryggen men tidvis misstänker jag att det kanske är höftleden som krånglat, men ändå inte.

Ischias har jag åckså tänkt på men det känns inte riktigt som det så det är nog en besvärlig muskelsträckning jag fick.


Nä klä på mig och göra två rostade (värmda i rosten) mackor med marmelad och massor av ost, kaffe och ett glas apalsinjos.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards