jans

Alla inlägg under maj 2015

Av Jan Sandström - 4 maj 2015 09:31

Måndag den 4/5


Och idag känns det som en måndag.

Jag har fortfarande jävulskt ont i ryggen eller ska jag kalla det skinkfläsket.

Men nu är det mer vänster sida det hugger till i när jag tar ett felsteg eller försöker böja mig ned för att nå golvet.

Men varför ska jag nå golvet egentligen, det är bara dumheter att göra det för då kan jag ju städa   

Jag måste få mer massage för det var skönt och så kanske jag skulle ta och vila mer, om det nu går att ta det lugnare.

Men jag har hunnit fundera på om det är en sträckning eller om det är höftlederna som börjat spåka, det fattas bara det.


Jag har ju problem att borra ljusstakarna jag måste göra men fick en idé inatt när jag låg sömnlös.

Om jag först borrar med en 20 mm borr innan jag tar kvistborren på 42 mm kanske det går bättre eller bör det gå bättre.

Jag gick ut och gjorde en test och det gick fint tills trät började ryka, men det gick bättre fast nu måste jag nog ta och fälla en ny björk för det här trät har torkat för mycket.

Det är lättare att borra om det är färskare verkade det som och det tipset har jag även fått av en som kan snickra.

Men jag fick ett hål relativt snabbt men det gäller att borra försiktigt och inte ligga på för då stannar pelarborrmaskinen.


Men igår gjorde jag inte så mycket utan satt eller låg mest på värmedynan.


Inatt sov jag dåligt eller nästan ingenting fram till 4-tiden. Men man hinner fundera mycket när man ligger sömnlös, allt för mycket för att vara hälsosamt.

Att Gunnar låg mellan benen så att hade ont gjorde inte saken bättre.

Men jag har ju inga problem då jag kan ta en höneblund när som helst under dagen.


Idag hade jag tänkt åka till Jula och handla men vet inte om jag kan, det får nog vara ett tag till för jag kan inte lyfta in tunga grejor i bilen. Eller så ger jag upp alla planer jag har med att kunna snickra lite till husbehov men det skulle vara lite kul att göra det.

Jag håller mig nog hemma och ser på TV istället, kanske går det att sitta ute senare idag.


För det ser ut att bli fint väder och det är fint nu och det blir bara varmare hela tiden.

Just nu 9,5° här ute och svag vind.

Väderstationens Aktuella värden:
2015-05-04 09:45:04

Temperatur: 11,5 °C
Lufttryck: 1001,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 56 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från SE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 11,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 6,3 mm
Året: 204,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,0 °C
Klockan:
09:28
Temp - Max:
14,1 °C
Klockan:
16:18
Temp - Min:
-3,0 °C
Klockan:
04:08
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
04:30
Lufttryck - Max:
1001,4 hPa
Klockan:
09:35
Lufttryck - Max:
999,0 hPa
Klockan:
23:52
Lufttryck - Min:
998,7 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
992,6 hPa
Klockan:
00:36


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:54
Sol upp: 04:05
Sol ned: 21:09
Skymning: 22:21
Dagsljus: 19:27 tim:min
Dag längd: 17:04 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 21:25
Månfas:
Fullmåne
Moon
Måne ned: 04:35

Så här fint ser det ut och då Inger slutar tidigt idag blir det säkert kaffe ute.

 


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 3 maj 2015 20:35

Några klipp jag hade på duvor på vägen.
Lägger upp osedda då jag inte kollat då datorn är upptaden med Doc Martin som jag ser på. Den kan inte köra två samtidigt.


 
 
 
  Nu kan jag ta bort dem från kamera och dator.

Av Jan Sandström - 3 maj 2015 20:29

Är det så här en aribag fungerar?


  Jag tror de expanderar lite fortare och så kan man väl inte köra iväg med bilen efteråt, fast det ver jag inte utan har bara hört talas om att det inte går.


Klippet är från TV-serien "Doc Martin"

Av Jan Sandström - 3 maj 2015 19:10

Ja vad var det grannen gjorde egentligen?


Jag trodde först de tänkte dra upp syrenbusken men

 

det var något annat

 

som kom upp ur djupet.

     

Den gamla oljetanken men tydligen hade de inte sandfyllt den.

 

Det var våran tank, men grävmaskinisten var otrolig på att rulla runt tanken och tömma sanden ut ur den lilla luckan.

1991 när vi byggde ut och lade om uppfarten så hittade de vår tank.


Men en äldre granne berättade att när Västerslätt byggdes var det ganska sank mark här.

"Först grävdes oljetanken ned och hålet fylldes igen, nästa morgon låg den uppe på ytan".

"Så man gjöt ett betongfundament och lade stålband runt tanken och så fyllde man igen, nästa morgon låg tanken på ytan och banden hade gått av".

"Så tredje gången grävde man ned och fick dit tankbilen så att man fyllde tanken med eldningsolja och då låg den kvar".


Likaså hade de problem när man grävde för ledningar, man fick snabbt som ögat gräva och direkt lägga ned ledningar för vatten el och avlopp för gravarna fylldes fort med vatten och rasade igen.


När vi grävde hål för plintarna till altanen så stötte vi på vatten i ett gruslager ungefär en meter ned.


Idag är Västerslätt dränerat så nu är det inte lika fullt så sank mark men det är sällan vi behöver vattna gräsmatta och grönsaksland.

Av Jan Sandström - 3 maj 2015 16:09

Lite mysigt har vi.

Men tidigare undrade vi vad grannen skulle göra.

Men det skriver jag i ett annat inlägg.

Av Jan Sandström - 3 maj 2015 09:36

Söndag den 3/5


Igår åkte jag och Maria till Obbola där vi fick ett litet klätterträd till katterna.

På väg hem köpte vi mat. Det var väl vad som hände igår.


Låg på soffan och såg TV hela kvällen.


Efter ett par timmar mad ljudboken sov jag ganska gott.


Idag inget annat än att Peter ska köras till flyget om en stund men det tror jag Maria gör. Sedan ska han hämtas i eftermiddag.

Det var visst något jobb i Stockholm han skulle göra.


Jag funderar på en spånsug, ska börja kolla vad som finns så kan jag kanske såga lite inomhus och inte behöva bära ut maskinerna varje gång det ska sågas någonting.


Eljest verkar det bli en skapligt fin dag med 8,6° här ute men det blåser lite för mycket för att vara skönt.

Väderstationens Aktuella värden:
2015-05-03 09:45:05

Temperatur: 10,1 °C
Lufttryck: 994,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 54 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från NNW,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 8,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,4 mm
Månaden: 6,3 mm
Året: 204,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,2 °C
Klockan:
09:43
Temp - Max:
10,4 °C
Klockan:
17:27
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
04:30
Temp - Min:
2,4 °C
Klockan:
00:29
Lufttryck - Max:
994,5 hPa
Klockan:
07:08
Lufttryck - Max:
995,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
992,6 hPa
Klockan:
00:36
Lufttryck - Min:
991,6 hPa
Klockan:
14:35


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:59
Sol upp: 04:08
Sol ned: 21:06
Skymning: 22:17
Dagsljus: 19:18 tim:min
Dag längd: 16:58 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 20:07
Månfas:
Fullmåne
Moon
Måne ned: 04:19

och en bild.

 


Ryggen är bättre men jag har fortfarande ont.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 2 maj 2015 14:58

Så blir det när pengarna eller någon som läst för mycket får råda.


Och vips – så var det inte vispgrädde längre

Bara två förpackningar innehåller ”riktig” grädde.

Det blir människans död med alla konstiga produkter vi ska äta.


Påpekas kan göras att vi i norr har Norrmejeriers produkter. Se bara till att du köper en äkta produkt.


Av Jan Sandström - 2 maj 2015 13:17

Jag nappade på ett klösträd som gavs bort på Facebook och Maria hängde med till Obbola där vi hämtade det.

På väg hem stannade vi och köpte mat men nog är det för galat när pizzorna blivit fyrkantiga.

 

Trädet då, jo det blev direkt antaget som en utmaning om vem som ska sitta överst.

   


Innan vi for så tog jag ett par filmsnuttar på fågelautomaten utanpå fönstret.
Det är full huggning där nu.


 


  och ett antal bilder.

Men jag tror det är samma fågel som bosatt sig här.

     


Nu ska jag ta en kopp kaffe, igen.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards