jans

Alla inlägg under maj 2015

Av Jan Sandström - 26 maj 2015 09:54

Tisdag den 26/5


Och dags att betala räkningarna igen, det är väl då själva den vad månaderna går fort nu för tiden, det börjar bli dags att köpa julklapparna.


Igår hände mycket, Erik kom hem med bilen men glömde lämna bilnyckeln, Tomas kom hem, Anders meddelade att min skruvdragare låg i hans bil (kunde han inte sagt det tidigare), fast jag hade inte frågat han, efter samtal med Sector Alarm fick jag igång mobilappen så att jag kan reglera de tre fjärrströmbrytarna var jag än befinner mig.

Jag sög upp en massa sågspån i snickeboa men ådrog mig en allergisk reaktion så jag blev helt knäpp i skallen, normaltillstånd alltså, men tog ett piller mot det.

Jag kanske inte klarar av att såga inomhus fast jag har spånsugen, den kanske inte eller den filtrerar inte det allra finsate spånet så jag får börja använda ett munskydd då jag ska greja där.

Nu ringde Anders, han med skruvdragaren och min son nummer 2, fast han är lika mycket värd som de andra. Nåja han ville ha fram takräcket till sin bil som låg i kajaken som hänger i taket i snickeboa. Så jag skickade Maria att hämta det och de andra grejorna han ville ha.

Men det där var ju dagens händelse, jag får inte hoppa i förväg.


Igår, det hände nog inget mer än att jag satt med foton och sorterade dem ett tag innan det blev sängen.

Först fick jag laga min MP3 som gått sönder efter att jag tappat den i marken, det var strömbrytaren som hoppat fel och låst sig i låst läge men enkelt åtgärdat och nu fotade och mätte jag batteriet som jag ska försöka få tag på ett nytt av.

 


Ljudboken en stund innan jag försökte somna men jag hade riktigt ont i lederna så det blev en ordentlig överdos av Voltaren innan jag somnade med Gunnar i mina knäveck.

Sedan sov jag ändå gott till i morse.


Steg upp, Tomas stack iväg, frukost och så datorn där jag lade upp Gunnar när han äter mus på Youtube

Sedan registrerade jag mig på en ny blogg, Blogger, http://janesandstrom.blogspot.se/

Men jag vet inte om jag ska flytta över dit, allt verkar så jobbigt och jag är ju inarbetad här och har mina läsare här, speciellt nu när läsarsiffrorna verkar stiga i höjden för varje dag som går.

En eventuell flytt är väl en protest mot Bloggplatsen och deras support som varken svarar på mejl eller åtgärdat problemet med att dela bloggen på Facebook.

Och nu sitter jag här och funderar på vad jag ska skriva, kanske går och hämtar en kopp kaffe.  


Jo idag har ju jag och Inger vår 36:e bröllopsdag, ska jag säga grattis eller beklagar till henne   Nä inget jag glömt för jag hissade flaggan direkt i morse.


I kväll har vägföreningen i stugan möte i Bygdegården, där vi åt palt och jag funderar på att åka upp dig för att höra vad de säger och planderna där Vattenfall ska gräva ned elledningen  i vägkanten. Kanske samläggs fiber eller rör upp till stugan.

Problemet är väl att det blir så dyrt att dra in bredband med fiber i stugan att jag inte har råd, de pengarna har vi avsatt till en stuga till som vi tänkt bygga inom kort.


Nu ska jag först börja se över räkningarna och sedan planera och räkna ut hur jag ska göra i ordning en takstege till stugan.

Stegen ligger här ute, den jag fick av en granne och mätade ut taket gjorde jag i helgen som var.

 

Till mötet i kväll funderar jag på att köra MC, Matia hjälpte mig ta ned toppboxen nyss men det kanske blir kallt och regn.


Just nu är det grått och kallt men det regnar inte, och ingen sol.

Temperaturen är på 11,7° på altan och väderstationen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-05-26 10:45:06

Temperatur: 10,7 °C
Lufttryck: 996,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 97 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från E,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 9,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,9 mm
Gårdagen: 2,7 mm
Månaden: 73,2 mm
Året: 271,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,1 °C
Klockan:
10:22
Temp - Max:
10,7 °C
Klockan:
15:32
Temp - Min:
7,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
6,3 °C
Klockan:
02:28
Lufttryck - Max:
996,7 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Max:
996,8 hPa
Klockan:
21:34
Lufttryck - Min:
995,7 hPa
Klockan:
07:12
Lufttryck - Min:
994,9 hPa
Klockan:
04:24


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:56
Sol ned: 22:18
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:22 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 47s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:44
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 01:41

Så här inbjudande visar webbkameran vår trädgård.

 


Kaffe har jag redan, bara lite kvar men det får räcka.


Nu godmorgon och så ska jag skriva ett inlägg om återvinning, matinéfilmen och kanske något mer men det är lite intimt så jag vet inte om jag ska ta upp det eller inte.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 26 maj 2015 08:45

av och till får jag ett par ord med i tidningen.

Att det sedan bara är en liten del av det jag skrev i kommentaren på vk.se spelar ingen roll den här gången.

Av Jan Sandström - 25 maj 2015 22:09

Jag fick ju ordning på mobilappen till husets larm så nu kan jag slå på och av larmet, se status och få reda på om någon går in och styra lampor var jag än bevinner mig i världen.

Fast för mig räcker det med Vindeln.


Det var lösenordet som spökade i vissa lägen, jag hade med svenska tecken som åäö och det fungerade inte alltid men bara hos vissa.

Och jag var en sådan det inte fungerade för.


Nu godnatt från mig.

Av Jan Sandström - 25 maj 2015 22:07

Alltså min skruvdragare.

Eller inte hittat utan fått reda på var den är.

Den ligger i Anders bil så nu kan jag sluta städa i garaget.  


Men nu är det sängen som gäller och ljudboken.

Jag är åter här imorgon om jag överlever natten, för man vet ju aldrig.

Av Jan Sandström - 25 maj 2015 19:56

Tomas kom hem för några dagar och det är ju trevligt.

Vi har ätit middag och sedan gick jag ut i snickeboa där jag dammsög sågspån och så letade jag min bortsprugna skruvdragare.

Den hittade jag inte men allt spån satte fart på min allergi så jag är lite däckad just nu, tung i huvudet och jag har snorat, näsan rinner och det är eländigt.

Fast jag har ju medicin jag petat i mig men huvudet är ändå tungt.


Erik ringde tidigare, han hade ju bilen sedan igår och lämnade igen den i eftermiddag, sedan ringde han och berättade att bilnyckeln låg kvar i hans ficka.   

Men imorgon ska jag få den också så kan jag komma mig någonstans, fast varför ska jag det.

Av Jan Sandström - 25 maj 2015 19:49

Fick höra att vägföreningen till stugan har möte imorgon kväll.

Det måste jag försöka ta mig till så kanske jag får höra hur det går med en fiberdragning.

Men oavsett hur det blir fruktar jag att det ändå kommer att bli för dyrt att dra in fiber där.


Av Jan Sandström - 25 maj 2015 13:30

...mig en höneblund innan matinéfilmen.    


Av Jan Sandström - 25 maj 2015 11:19

SVT 1, 14:30--16:25 Älskande par (1964)

 

Handling:
Berättelsens nutid är någon gång efter första världskrigets utbrott 1914. I inledningen möter vi de tre kvinnliga huvudpersonerna på samma BB: Angela, som väntar barn med Thomas, arkeologen, Adèle Holmström, hustru till arrendatorn på Eka gård, Tord Holmström. Eka bebos av Angelas faster Petra, som femton år tidigare haft ett kärleksförhållande med Thomas. Slutligen Agda, som är den livsgladaste av de tre. Genom ett konvenansäktenskap har hon blivit bortgift med målaren Stellan von Pahlen, men f...Mer

Regi:

Mai Zetterling.

I rollerna:

Harriet Andersson, Gunnel Lindblom, Gio Petré, Anita Björk, Gunnar Björnstrand, m.fl Textat sid. 199

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards