jans

Alla inlägg under maj 2015

Av Jan Sandström - 22 maj 2015 16:01

Det är första gången jag fått en uppdatering av mobilens Androidprogram.

 

Men allvarligt, 308 appar i telefonen???     

Vad i hela friden kan allt detta vara.


Nu har den startat men varför har programeringsputtarna förstört allt,   inget ser ju ut som tidigare, det man vant sig vid så uppdatera inte Android om du kan undvika.


Av Jan Sandström - 22 maj 2015 12:44

Och så pratar de om att det var mycket snö att skotta där.


Säger bara NORGE.

<b>KONG VINTER GIR SEG IKKE:</b> Vegvesenet melder om ni meter høye brøytekanter under vårbrøytinga i år. Hele brøytekanten fikk ikke plass i dette bildet, men kan sees nederst i artikkelen.

Våren har kommet: Her er en ni meter høy brøytekant.

<b>Høyt:</b> Brøytekanten på bildet er ni meter høy.


Av Jan Sandström - 22 maj 2015 08:44

Fredag den 22/5


Igår kom montören och skruvade upp vårt larmsystem från Sector Alarm.

         

Det blev dyrt men det blev mer grejor än vad jag först planerat, så proffsen fick bestämma vad vi kunde behöva.

Det slutade med att vi nu totalt har 7 brandvarnare i huset varav 3 direktkopplade till larmcentral.

Men de tre nya sitter bredvid mina gamla interna, så nu är frågan om jag ska flytta mina till nya ställen.

Det kan jag göra senare.

Men jag blir inte klok på mobilappen, jag kan inte logga in fast jag tycker jag skriver rätt, men vad är rätt då appen frågar en sak och uppgifterna heter något annat.

Larmsystem-id, Namn, Lösen, Larmkod, Aktiveringskod och gu vad det mer finns men inget alternativ fungerar för mig så jag ger upp så länge.

Men det funkar att slå på smartplugg, en i alla fall som jag testade från datorn, appen fungerar ju inte och enligt betyg från andra användare är den kass, seg och buggig så jag kanske inte har något personligt problem.


Innan allt blev det en stund ute på altan med kaffe, korsord och Gunnar.

 


Jag såg på festivalen igår, delomgång 2, behövde tömma hjärnan och sitta på värmedynan.

Festivalens brandlarm gick tydligen vidare.

 

Kommer inte ihåg vilket land hon "sjöng" för.

(Uppdaterat: såg på reprisen nu att det var Lettland hon sjöng för, råkade just bläddra förbi kanal 1)


Portugal, kommer ärligt talat inte ihåg låten men jag hade en bild på henne, satt väl och lekte med kameran och så gick den av.

 


Norge däremot var lyssningsbar, tror jag.

 


Schweiz var inte allt för dum, hon var då snygg och det är det vesäntligaste för visst röstar ni här som i rikstadsvalen där man väljer efter hur partiledaren ser ut.

 

Jag röstade inte här för inte offtar jag pengar på att ringa in.

Jo Sveriges låt är helkass enligt mig. Eljest bryr jag mig egentligen inte så mycket om hur det går, det är bara underhållning att se på melodifestivalen.


Igår hann jag även laga pumpautomatiken till badtunnan så nu ska den fungera.

 

Tror det var glapp någonstans för jag lödde ihop termostaten när jag hade som ondast i ryggen efter "musattacken" jag berättat om tidigare.

Jag lödde på alla lödningar men såg även att jag anslutit relät tvärtom eller termostaten fungerar tvärtom.

Eller???

När temperaturen stiger över 25° ska pumpen starta och termostaten är byggd så att när tempen stigit över ska ett element eller annat slå ifrån.


Inatt sov jag gott men hade ganska ont när jag gick isäng.


I morse blev det tidigt upp då jag skulle köra Erik till tåget så redan 6 steg jag upp och ides inte gå isäng igen utan har fikat, läst tidningen och suttit här och jävlats med mobilappen och koder till larmet.

Har ringt larmcentralen en gång och fått en kod men kan ju inte ringa igen och be om hjälp, tror inte jag blir klokare för det.

Det vill bara inte fungera liksom kopplingen mellan Bloggplatsen och Facebook, funkade då inte för en stund sedan.


Nog med gnäll, vädret är då fint.

När jag kom hem tidigare tog jag några morgonbilder på grönskande träd.

Rönnen håller på att få löv.

 

Liksom, ja vad är det, det är från syrenroten det sitter en pinne som håller på att slå ut men det ser mer ut osm en rönn tycker jag.

 

Björkarna ser man då att det är som håller på att slå ut.

     


Temperaturen nu är på 14,2° på altan, vimpeln ser ni hur den står på bilden ovan och väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-05-22 09:15:05

Temperatur: 13,7 °C
Lufttryck: 996,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 69 %
Vindstyrka: 4,5 m/s från S,
i byarna 6,8 m/s
Kyleffekt: 12,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 46,2 mm
Året: 244,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,8 °C
Klockan:
08:58
Temp - Max:
18,0 °C
Klockan:
19:19
Temp - Min:
2,0 °C
Klockan:
02:08
Temp - Min:
5,1 °C
Klockan:
03:31
Lufttryck - Max:
1000,3 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
1000,3 hPa
Klockan:
22:34
Lufttryck - Min:
996,8 hPa
Klockan:
08:50
Lufttryck - Min:
996,8 hPa
Klockan:
01:52


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:08
Sol ned: 22:06
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 18:58 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 4s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:50
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 00:18

och webbkameran visar detta

 

Inger har ställt ut allt från altanen och jag ska försöka spola av den idag så kan hon olja in den senare.


Nu tror jag att det blir kaffe ute på altan, vilken beror på var det blåser eller inte.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 21 maj 2015 19:39

Nu har han slitit fördigt med skruvdragaren och åkt hem.

Jag tror det blev bra med larm från Sector Alarm.

 

Centralenheten ska programmeras och det var tur att inte jag behövde göra det.


 

Magnetbrytare skruvas upp på pår nya fina dörr.


 

Kamera, brandvarnare och annat skulle upp.


Och så test av allt och försöka lära mig hur det fungerar.

 

Nu är det bara frågan om när det tjuter första gången för att vi gjort fel någonstans.


Och nu kom Inger och Maria hem från affären.

Av Jan Sandström - 21 maj 2015 19:00

...att sätta upp grejerna, det som tar tid är programmering av alla enheter.

Men det blev betydligt dyrare och mer grejer än först tänkt.

Av Jan Sandström - 21 maj 2015 10:30

Och Gunnar njuter.

MEN det drar aningen kallt från väster.

Av Jan Sandström - 21 maj 2015 09:16

Torsdag den 21/5


Igår, jo jag och Maria åkte ut och handlade lite till katterna och huset (mig själv).

       

Det blev en ny klättergrej och kattmat men Maria köpte en pinne med en tygremsa som Tristan blev alldeles tokig i och när hon lade den uppe på nya hyllan skulle han promt upp, men hur tar man sig dit.

Jag har lagt ihop och gjort en film av de tre delarna jag lade ut igår.

Nä det gick inte att lägga upp den här på bloggen så kila iväg och kolla gårdagens inlägg.

http://jans.bloggplatsen.se/2015/05/20/11101663-katter-ar-underbara-listiga-och/


Jag och Maria kostade på oss och köpte hem mat från en matvagn som står här i närheten.

Han hade riktigt god kebabrulle med ordentligt med kött i den, tyvärr sade jag inte till att han skulle låta bli såna där starka saker men det kunde ha varit värre.

   


Jag låg på soffan en stund men efter middan pysslade jag i snickeboa där jag fick upp lysrörsarmaturen, som fungerade, men det kunde ha blivit ljusare runt omkring.

Det är lågt i tak och ljuset går mest nedåt men även uppåt då det hänger under taket.

 

Jo jag vet att sladdarna hänger i taket men jag vet vad jag gör och det ska bli bättre.

Sedan sågade jag till nya plexiglas till fågelautomaten och det blev jättebra.

Men jag har börjat fundera på att bygga en egen liknande fast mycket större automat, den där rymmer "bara" 1½ liter ungefär.

Det blev ingen TV igår kväll och matinéfilmen såg jag bara delar av.


Gick isäng med ljudboken och sov sedan riktigt gott även om jag hade en hel del värk när jag gick isäng.


Idag vaknade jag (konstigt va) och efter frukost sitter jag här.

Jag har ont i kroppen men det beror säkert på gårdagens akriviteter.

Om ett par timmar kommer installarören av det larm vi beställt så nu ska huset bli riktigt skyddat, hoppas jag då.

Fast egentligen skulle man ha haft det då ungarna bodde hemma och det fanns många värdefulla datorer och annat som de köpt.

Jag har ju inte något speciellt värdefullt i datorväg utan gamla saker men de duger till min surfning. Sprit har vi inte heller värt att ta om de inte vill ha den dl, hjortronlikör som står i kylen. Men den har väl blivit gammal vid det här laget.

Jag kanske skulle ta och supa till och ta en likör men då somnar jag väl bara och det går inte för sig.

Nä sånt här ska man ju inte skriva om på nätet men nu har jag gjort det och jag tror inte någon har nytta av informationen.

Men det ska bli intressant att höra vad montören har att säga om var larmet bör sitta, om det jag funderat ut stämmer överens med hans planer.


Det är då fint väder idag, solen skiner men det finns gråa moln där borta och vimpeln fladdrar en hel del, det kanske var tillfälligt för nu hänger den igen.

Hur som helst är det +13,1° ute på altan och väderstationen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-05-21 09:30:05

Temperatur: 11,4 °C
Lufttryck: 998,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 80 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från SSW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 10,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,4 mm
Månaden: 46,2 mm
Året: 244,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,8 °C
Klockan:
09:02
Temp - Max:
9,4 °C
Klockan:
16:53
Temp - Min:
5,1 °C
Klockan:
03:31
Temp - Min:
4,0 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
998,3 hPa
Klockan:
09:08
Lufttryck - Max:
997,4 hPa
Klockan:
22:28
Lufttryck - Min:
996,8 hPa
Klockan:
01:52
Lufttryck - Min:
992,9 hPa
Klockan:
08:07


Dagens sol och måntider.

Gryning: 00:33
Sol upp: 03:11
Sol ned: 22:03
Skymning: 00:37
Dagsljus: 00:04 tim:min
Dag längd: 18:52 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 7s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:44
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: -----

Nu ska jag kolla in facebook efter att ha kollat OM de fått igång kopplingen dit, men det tror jag inte för att jag har fått respons av fler som har samma problem som jag att bloggen inte kan kopplas till Facebook så att inlägg automatiskt hamnar där.

Man får klicka efter varje inlägg man gjort men som jag sagt fungerar det inte i mobilappen.

Supporten kör med tystnad, inte ett ord från dem som svar poå de mejl jag skickat.

Jag tor de tänkt ta bort funktionen och kör med samma teknik som Passagen gjorde när de stängde servrarna för alla gratishemsidor.

De skyllde på hårdvaruproblem, när de väl svarade på kritiken mot dem och till slut kröp det fram att sidorna skulle bort.

Jag tror att det kommer att bli samma sak med bloggplatsen att den kommer att försvinna.

Men det är bara vad jag tror, inget jag hört något om ska jag påpeka.


Nä nu blir det kaffe innan installatören dyker upp, måste förbereda lite till dess tror jag.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards