jans

Alla inlägg den 2 juni 2015

Av Jan Sandström - 2 juni 2015 16:02

Loggade in med webbläsaren i mobilen. 


  Det är tydligen från en ventil ovanpå gastanken det sprutar ut gas som brinner upp. 

Jag som behöver fylla eller byta min 10 kg gastub. 

Av Jan Sandström - 2 juni 2015 15:47

Det blev ordentlig fart på gaslågan.

Av Jan Sandström - 2 juni 2015 15:21

Körde till Ersboda för att visa upp den spruckna rutan men de tittade inte ens på den.

Jag fick en tid om två veckor då de ska byta ut rutan men det lär vara första gången en lagning spricker så här efteråt.

Det har hänt att den gör det i början av lagningen när rutan värms och vacuumsugs men inte senare.


Sedan åkta jag till Biltema och såg en bekant bil utmed min, ringde svågern och han satt och åt korv så jag handlade mitt lilla och så blev det en pratstund ute på parkeringen men det blåste så rackarns mycket.

Åkte till Jula och köpte resten av det jag skulle ha.


Men nu eldar de minsan på där borta, säkert 10-15 meters låga eller lika högt som måleriets tvåvångingshus.

Men fimen börjat så jag ids inte lägga in någon bild nu, den kommer senare, kanske.

Av Jan Sandström - 2 juni 2015 15:05

De får öppna kranen ännu mer för jag känner ingen värme.

   

Nu har de snart eldat på en halvtimme men inte har det blivit varmare för det.


 

Det var väl en vinterdag för ett par år sedan jag såg den där lågan men då var det snö och den såg ut att komma upp ur marken.

Jag undrar vad det är för gas de eldar upp, för den är vid billackeringen.
 

Av Jan Sandström - 2 juni 2015 13:57

Det er vanskelig å si, ettersom frosten kan sitte veldig dypt.

Eventuelle bevegelser i fjellet kan like gjerne komme på sommeren, eller på høsten, sier Blikra.


Mer finns att läsa på nedanstående sida jag länkat till. 02.02.2015, kl. 12:38

Dette avgjør når Mannen raser

Åknes tafjord mannen

Sjefgeolog Lars Harald Blikra sier de er godt skodd for en ny runde med Mannen etter å at Åknes / Tafjord Beredskap ble underlagt NVE.

Foto: Åknes/Tafjord Beredskap IKS


Jag kan bara säga att bodde jag där skulle jag inte bo där, hur det nu skulle gå till.   

Man kanske skulle göra sig en MC-resa i sommar eller frammåt hösten och titta, eller så tar man en resa när man verkligen sett att det redan rasat för eljest hamnar man säkert under 120 000 kubikmeter sten, då hjälper knappast två alvedon.

Av Jan Sandström - 2 juni 2015 10:03

SVT 1, 15:30--17:00 Barnvagnen (1963)

 

Handling:
Britt Larsson jobbar på fabrik och vantrivs allmänt i tillvaron, har inga större intressen. Hennes liv består av tillfälligheter och tillfälliga intressen. Hon träffar genom en sådan tillfällighet Robban, som drömmer om en stor karriär som popsångare. I själva verket jobbar han på ett rörledningsföretag. De ligger med varandra i baksätet i hans bil, men efter denna natt försvinner han ur hennes tillvaro. Britt blir med barn, hon byter jobb och blir expedit. Genom trycket från sin familj tvingas ...Mer
Regi:
Bo Widerberg.
I rollerna:
Inger Taube, Thommy Berggren, Lars Passgård, Ulla Akselson, Gunnar Öhlund m.fl Textat sid. 199 4:3-format

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 2 juni 2015 09:22

Tisdag den 2/6


Från Norge läser man detta:

"NVE melder tysdag morgon at snøsmeltinga i høgfjellet på Vestlandet ikkje har kome skikkeleg i gang enno. Men det er uvanleg mykje snø i fjellet, samanlikna med det som er normalt på denne tida av året.

NVE nemner spesielt at det er sannsynleg at det blir vårflaum i fleire av elvane på Vestlandet frå Rauma i nord til Rogaland i sør."


Det är alltså ovanligt mycket snö uppe på fjället men det syns då inte på bilderna från kameran.

 


Här hemma är det ingen snö kvar på tomten, men när jag sist åkte till stugan låg snö kvar i skogskanten vid vägen.


Igår då, jo dagen började solig men prognosen visade på regn och då Vi skulle iväg till Tavelsjö med grejor då Inger skulle ha sin jobbarfest så passade jag på att koppla på släpvagnen och började lasta och surra trädgårdsbord, grill och träbänk.

Det bar sig inte bättre än att jag var oförsiktig då jag surrade med spännbanden, böjde mig lite för mycket och hastigt så jag sträckte mig lite, men bara lite fast tillräckligt för att jag skulle få ont.

Väl medveten om det så gjorde jag inte något mer utan vilade med värme så att jag inte skulle förvärra det hela.

Inger fick köra själv med lasset i regnet.

Men prognosen sade att det skulle sluta regna och bli fint och så blev det, "tanterna" från Haga fick visst en fin kväll och jag fick en fin dag här hemma med filmen, som jag sett tidigare men inte kom ihåg så mycket från, mer än slutscenen.


Jag var på väg isäng När Inger kom hem och det blev en stund med ljudboken innan jag släckte och natten blev som tidigare nätter.

Men inatt hade jag inte lika jävulskt on i händer och knän, ryggen kändes skaplig, riktigt bra faktiskt.

Gunnar kom förbi och var lite kelsjuk innan han stack ut igen men till slut hadej aghan sovandes i mina knäveck.


Steg upp vid åttatiden, frukost ute på altan och nu sitter jag här.


Idag ska jag till Ersboda, måste visa upp vindrutan som spruckit efter lagningen jag gjorde tidigare.

Stenskott


Lagning

Och sprickan

Allt större än en femkrona måste rutan bytas så det blir ny ruta för mig.

Alltså en utgift igen.


Jag ska passa på att handla lite på Biltema och Jula när jag ändå är där uppe, det är lite som behövs till hus och stuga.


Eljest har jag inte så stora planer mer än en eftermiddagsfilm att KANSKE se, det beror på väder, vind och Inger.

Jag ska försöka åtminstone såga till lite till äppellådorna jag ska göra och egentligen är det inte mycket jobb med dem.

Frågan är när jag ska få tid att lämna in bilen för rutbytet, vår och försommar är en hektisk tid då det är mycket som ska göras och bilen rullar en hel del.

Imorgon har Erik frågat om att få låna den och det har vi godkänt.


Men idag, solen skiner från en inte helt blå himmel, det fins vita molnslingor och det blåser en aning.

Temperaturen är 15,5° (behöver inte skriva ut + före) utanför fönstret.

Väderstationen med data från vår hemsida.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-06-02 09:45:05

Temperatur: 13,6 °C
Lufttryck: 992,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 68 %
Vindstyrka: 5,1 m/s från SSW,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: 12,0 °C
Inne hos oss. Temp: 19,7 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 14,1 mm
Månaden: 14,1 mm
Året: 306,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,6 °C
Klockan:
09:23
Temp - Max:
12,5 °C
Klockan:
20:09
Temp - Min:
8,5 °C
Klockan:
01:36
Temp - Min:
7,4 °C
Klockan:
02:45
Lufttryck - Max:
992,3 hPa
Klockan:
09:33
Lufttryck - Max:
988,9 hPa
Klockan:
09:35
Lufttryck - Min:
986,5 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
982,3 hPa
Klockan:
15:06


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:38
Sol ned: 22:38
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:00 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 3s more daylight tomorrow
Måne upp: 21:36
Månfas:
Fullmåne
Moon
Måne ned: 03:24

Det kom 14,1 mm regn igår, i natt ska det regna mer OCH blåsa.

Men så här ser det ut nu, kanske en kopp kaffe ute vid förrådet.

 


Godmorgon.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards