jans

Alla inlägg den 5 juni 2015

Av Jan Sandström - 5 juni 2015 21:11

Tänk att sånt här orkade man med när barnen var små, då hann man med två avslutningar på två ställen och sedan fest på kvällen för grannar.

Nu var vi bara på ett ställe och sedan middag efteråt på Norrlandsoperans restaurang.


Men först väntan innan.

 

Samsek arrangerade avslutningen.

 

Det blev en lite oskarp bild på värdinnorna som skötte det proffsigt.

 

De berättade att man skulle tagga bilderna med #samsexamen, hur man nu gör det.


Anders skulle få sitt diplom och en blomma.

 

En liten grupp, det är Anders som står längst till vänster.

 

Åt klassen kunde läraren bara skaka på huvudet, verkade det som. Men man får inte röra på sig när jag tar kort utan blixt.

 

Paooer och en blomma till Anders.

 


 



Sedan var det Saras klass.

Sara är nummer 2 från höger


 

Vissa fotar med plattan.

 


Sedan, jag är ju svag för fina flickor och klänningar, kunde inte låta bli att fota andra elever men den blå klänningen i mitten var verkligen fin. Helt i min smak och färg.

 

Här också några fina klänningar, alla var fina men den blå tilltalade mig.

 

Skolavslutningar har alltid varit något speciellt med sommarfina ungdomar som står inför sommarlovet, fast här är det slutavslutning, om de inte tänker fortsätta läsa på universitetet.

 

En anna klass men jag kommer inte ihåg vilken.

 


Eftersnack och fotografering ute i foajen.

Saras föräldrar Agneta och Micke till vänster.

 

Sara och Tomas, ett fint par som gifter sig i augusti.

 


Sara, Anders och Inger på Norrlandsoperan.

 

Eftersnack utanför restaurangen innan Tomas och Sara gick till hotellet de ska bo på.

 


Nu är jag bara trött och vill gå isäng, ser på TV att New York översvämmats och frusit till is.

Det är naturligtvis i filmen The Day After Tomorrow, på TV 3.

Amerikanskt drama från 2003. Tornados, snöstormar, häftiga skyfall och andra dramatiska klimatförändringar drabbar plötsligt jorden i några av de mest spektakulära filmscener som någonsin skådats. Professor Jack Hall (Dennis Quaid) upptäcker skrämmande samband som har förödande konsekvenser för vår planet. Samtidigt får Jack besked om att hans son (Jake Gyllenhaal) sitter fast i ett av de värst drabbade områdena och klockan tickar... I rollerna: Dennis Quaid, Jake Gyllenhaal, Emmy Rossum, Dash Mihok m.fl


Men den orkar jag inte se utan ska lägga mig, bäst i filmen är början med alla effekter av katastrofen.

Av Jan Sandström - 5 juni 2015 18:38

Planterar man björkarna i plastkassar är det enkelt att flytta på dem när snöröjningen kommer.

Nu vill jag ha kaffe men de andra pratar så mycket att de inte hinner äta. :-SS

Av Jan Sandström - 5 juni 2015 18:33

Ute och äter med fru och barn.

 

Kanske måste snurra på bilden när jag kommer hem. Nu blev den snyggare.

God mat men aningen för kryddstark för mig men jag är ju väldigt känslig för kryddor.

Av Jan Sandström - 5 juni 2015 17:22

Nu har barnen slutat skolorna och blivit magistrar.

Sara är andra från höger.

Av Jan Sandström - 5 juni 2015 08:59

Fredag den 5/6


Nationaldagsafton kanske man kan säga om idag.


Eljest är det en speciell dag, blivande sonhustrun Sara skriver sin Master idag, dottern Maria tar examen liksom sonen Anders.


Igår körde vi bort en massa skräp till återvinningen men Ingers gamla Puschcykel som skulle med tyckte jag var för fin, den hade skapligt nya däck så jag behöll den och lade ut den på Facebook att jag gav bort den och det tog inte många minuter innan det ramlade in intresserade men en var först och kring 8-tiden igår kväll kom hon och hämtade sin cykel och hon var väldigt nöjd.

   


Nu när det var bortplockat i snickeboa så baxade jag ut det gamla skrivbordet vi haft fågelburar på och monterade isär det (slog, skruvade, drog spik och sågade) och sedan sågade jag delarna i lagom stora bitar så de går ned i badtunnans kamin senare och det blir en regäl brasa av det, istället för att slänga på återvinningen.

Men hade jag slängt det dit skulle jag kanske sluppit allergiattacken jag fick av sågspånet.

Nu blev jag soffliggande men tursamt kunde Maria köra och hämta Tomas som kom med flyget.


Såg lite TV på kvällen, eller det var inspelade serieavsnitt på datorn jag såg innan jag gick isäng med ljudboken.


Lyssnade på boken ett tag innan jag somnade och sov gott inatt fast jag hade ont i händerna när jag lade mig.


Vaknade utsövd, ätit frukost, barnen vaknat och Maria har stuckit iväg till skolan. Tomas sitter väl med mitt sudoku nu.


Idag blir det nog fullt upp med att ränna omkring ute, Saras med föräldrar väntas komma upp från Söderhamn idag, vet inte när men de kommer nog snart gissar jag.

Eljest har jag själv ingen planering utan jag gör vad de andra säger åt mig att göra.


Vädret är då fint, det är då soligt men blåser.

Såg att i dagarna översteg för första gången vindkraftens elproduktion kärnkraften här i Sverige.

Men som det blåst är det inget överraskande.


Soligt är det med en temperatur på 13,2° vid fönstret.

Väderstationen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-06-05 09:00:05

Temperatur: 12,5 °C
Lufttryck: 1003,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 59 %
Vindstyrka: 7,7 m/s från WNW,
i byarna 9,2 m/s
Kyleffekt: 10,0 °C
Inne hos oss. Temp: 19,7 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 24,0 mm
Året: 316,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,5 °C
Klockan:
08:32
Temp - Max:
16,1 °C
Klockan:
19:37
Temp - Min:
5,8 °C
Klockan:
02:18
Temp - Min:
6,8 °C
Klockan:
01:12
Lufttryck - Max:
1003,7 hPa
Klockan:
08:49
Lufttryck - Max:
1001,5 hPa
Klockan:
23:59
Lufttryck - Min:
1001,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
983,1 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:32
Sol ned: 22:45
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:13 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 35s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 05:57

och så här ser det ut.

 


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards