jans

Alla inlägg den 7 juni 2015

Av Jan Sandström - 7 juni 2015 20:36

En lite större bild av Europa.

 

Av Jan Sandström - 7 juni 2015 20:30

Jag ska inte komma och tala om att vi hade åska här igår.


I Alperna, DÄR kan man tala om åska just nu

 

Zoomar jag ut ett steg ser det ut så här, ljudet låter som ett surrande bi då varje blixt ger ett klick.

 


Kolla gärna själv på http://www.blitzortung.org/


Av Jan Sandström - 7 juni 2015 13:57

Att jag är trött förstår jag då jag sov dåligt inatt.

Att jag har ont kan bero på vädret då det blåser och växlar, nyss regnade det, nu skiner solen.


Grillen är startad och barnen är här.

 


Jar ätit nudlar och tagit mina värktabletter så nu tror jag det blir soffan en stund till.

Av Jan Sandström - 7 juni 2015 09:24

Söndag den 7/6


Igår en omväxlande dag med tanke på vädret.

Den började skapligt fin och jag hissade flaggan då det var Sveriges nationaldag

 

Sedan slipade jag på några av björkklabbarna som ska användas som tårtfat.

Det började regna och jag gav mig på min datormus som inte fungerade så bra.

Skruvade isär den helt och rengjorde samt bytte vänster brytare.

          

Det blev eftermiddag och jag tog en stund på soffan med ljudboken.

Middag och kväll och sedan kom åskan hit, den hade gått söderut men drog sig norrut allt eftersom.

Jag stängde datorer och drog ut kontakterna, när jag satt på toa blinkade ljuset och sedan fick jag ett SMS från Peter att blixten slog ned på Ersboda. Den hade även slagit ned i ett hus på Berghem där det tog eld i ytterväggen.

Åskan drog bort och jag startade väderdatorn och gick isäng med ljudboken, då kom en ordentligt blöt Gunnar in genom fönstret så Inger tog fram en handduk, sedan stack han ut igen men till slut lade han sig hos mig i sängen och somnade.


Jag somnade däremot inte utan hade en sån där natt när hjärnan inte ville gå ned i varv.

Jag löste ett antal problem och några skulle jag ta hand om idag, men inte blev det något av allt det idag.

Somnade nog till slut och steg upp vid 8-tiden.


Frukost och nu sitter jag här igen.

Idag har jag inget inplanerat men tror att ungarna ska komma förbi på middag.


Regnet och åskan har dragit vidare men det är frått och kallt ute.

Temperatur på 11,2° utanför fönstret och det blåser en aning. Aningen för mycket.

Väderstationen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-06-07 09:45:04

Temperatur: 11,0 °C
Lufttryck: 989,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 83 %
Vindstyrka: 5,8 m/s från W,
i byarna 8,2 m/s
Kyleffekt: 8,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,2 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 4,8 mm
Månaden: 29,4 mm
Året: 321,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,0 °C
Klockan:
09:41
Temp - Max:
12,1 °C
Klockan:
09:15
Temp - Min:
8,0 °C
Klockan:
00:08
Temp - Min:
4,2 °C
Klockan:
01:12
Lufttryck - Max:
989,4 hPa
Klockan:
09:29
Lufttryck - Max:
1007,2 hPa
Klockan:
01:13
Lufttryck - Min:
983,7 hPa
Klockan:
02:42
Lufttryck - Min:
985,0 hPa
Klockan:
23:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:28
Sol ned: 22:50
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:22 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 15s more daylight tomorrow
Måne upp: 00:34
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 08:45

Så här vackert och skönt ser det ut, men det har blivit grönt.

 


Det fina är att idag fick jag inte samma felmeddelande när jag försökte koppa bloggen till Facebook.

Nu blev det istället

"Det gick inte att koppla bloggen till Facebook eftersom du inte godkände frågorna i dialogrutorna!"

Men det vore bra om man fick upp några dialogrutor att besvara. Från supporten har jag inte hört ett ord och de fick som de ville, nu ids jag inte mejla mer om det här, he lönsch int.


Godmorgon.




Av Jan Sandström - 7 juni 2015 02:38

Det är lite småjobbigt när man inte kan sova utan hjärnan går på högvarv med planering av ditt och datt och jag för diskussioner med mig själv.
Gunnar kom in dyngsur tidigare men trodde sig inte inne utan ränt ute,
Men han har legat inne på Ingers sida och snarkat högt innan han nyss skulle ut igen.

Nu ska jag återgå till att vända mig i sängen.
Och Gunnar kom just in igen.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards