jans

Alla inlägg den 8 juni 2015

Av Jan Sandström - 8 juni 2015 16:41

Det såg så fint ut ute så jag gick ut.
Men det blåser lite för mycket för att vara skönt så jag gick in igen till katterna.

Av Jan Sandström - 8 juni 2015 12:41

Började så storartat med att kolla igenom lilla blå   och köra backupp på mejlkonto och mejl samt lite annat.


Sedan tänkte jag installera om XP på den och frågade ungarna hur jag skulle göra, kolla nätet sa de bara.

Så jag sökte på nätet och upptäckte att det knappast finns att få tag på Windoxs XP längre och en enkel fil att bara kopiera till ett USB-minne.

XP är liksom utgånget nu för tiden så tursamt nog hade jag inte börjat formatera om C-disken utan bara D:

Så nu har jag varit inne och avinstallerat ett antal program och kört rensning hit och rensning dit och faktiskt fått en del fritt utrymme.

Men planerna på att slå ihop C och D gick inte, jag får fortsätta ha två diskar för jag ids inte lägga ned mer jobb.

Nu har D: formaterats klart.


Inger har stuckit iväg och börjat jobba igen efter en tids ledighet, kom inte ihåg att hon skulle börja idag så någon MC-tur blir det inte.

Maria och Tomas har studkit iväg med bilen och ska lämna av Sara på flyget, Tomas ska till Universitetet sedan kommer Maria hem och åker till stugan då hon lastat det hon ska ha med.


Jag ska inta soffan med ljudboken tills det är dags att ta min mdicin, sedan börjar matinéfilmen.

Fast å andra sidan kan jag ju sätta mig ute på altan för det har blivit varmt, 15,1° på norrsidan utanför fönstret så på andra sidan kanske det är skönt.


Av Jan Sandström - 8 juni 2015 09:58

SVT 1, 14:30--15:55 Pojken i trädet (1961)

 

Handling:
Göte, en sextonårig pojke, är ute på olaga nattlig jakt i en stulen bil tillsammans med sina äldre kamrater Max och Manne. De skjuter rådjur och annat vilt som sedan säljs till hälare. Tjuvskyttet äger rum på gamle godsägare Cervins marker och för att skydda viltet anställer han jägaren Sten Sundberg. Max är självutnämnd ledare för trion, Manne äger geväret och Göte hänger med för spänningens skull och för att komma bort från hemmet där han vantrivs. Föräldrarna har dålig kontakt med Göte. Fader...Mer
Regi och manus:
Arne Sucksdorff.
Foto:
Gunnar Fischer.
I rollerna:
Tomas Bolme, Anders Henrikson, Heinz Hopf, Björn Gustafson, Birgitta Pettersson m.fl Textat sid. 199 4:3-format  

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 8 juni 2015 09:07

Måndag den 8/6

Visst är det härligt med måndag och speciellt en måndagmorgon där det regnar.


Igår hade jag inte min bästa dag, jag hade ont i lederna i hela kroppen så jag trodde eller nästan hoppades på att den skulle gå i bitar så att jag slapp eländet.

Inger åkte och hämtade Tomas o Sara och sedan Peter o Anna, Erik kom på moppen (tror jag), han var då här i alla fall.

Bara Anders som inte var här och tanken var att vi skulle åka ut någonstans för att grilla och ha mysigt men det regnade och blåste ordentligt (kanske där min värk kom ifrån) så det slutade med att vi grillade här hemma och åt inne i köket.

 

Sedan skjutsade Inger hem dem igen, jag låg stora delar på soffan och lyssnade (sov) på ljudboken men var uppe av och till.


Vi hade i alla fall inte åska och inte sådan som gick över Alperna igår.


      http://www.blitzortung.org


Jag började gå igenom lilla blå, min lilla bärbara dator som är så liten och smidig att ha med sig.

 

Det är en 10" någonting men jag kör XP och den har blivit så slö så nu är det dags för en rensning och ominstallation.

Fast Erik tycker jag ska skaffa något nytt och då en ASUS Transformer Book T200TA-CP001H | Art.nr: 205967 på NetOnNet

Men sådant kostar även om jag skulle vilja ha en sådan som ersätter lilla blå och min sängdator som är Eriks gamla, en väldigt bra dator med pekskärm som kan vändas ovanför tangentbordet.

Den har jag bara för lite kvällssurf på ibland suspekta sidor med nakna flickor och pojkar, eller man kanske ska säga kvinnor och män.

Den är inte så involverad i mitt nätverk uten fristående så det gör inte så mycket om jag skulle få in virus i den fast det har bara hänt en gång. Det finns alltså inget viktigt lagrat i den, det gör det inte heller i lilla blå.


Jag började alltså gå igenom och se OM det fanns något jag ville ha kvar och det skulle i så fall vara några bilder från stugan.

Eljest är den klar att rensa, D: formaterade jag men måste kanske ha hjälp med att göra i ordning C: och förresten har jag tänkt slå ihop dem, eller ta bort delningen. Men jag ska inte ut och resa så jag kan ta det där någon dag.

Jo jag bytte upp mig i mobilen så nu sitter ett stort minneskort i den men varför ska mobilen envisas med att lägga bilder lite överallt och koiperade i olika kataloger.


Sedan gick jag isäng med ljudboken en stund.

Hade lite svårt att somna men det gick.


Sedan hade vi ett mord i sovrummet inatt och förrövaren åt upp liket, det var Gunnar som kom dragandes in med en mus men jag iddes inte slänga ut han.

Efter några svängar ut och in kom han och lade sig hos mig i sängen och mellan mina ben.


Vaknade utsövd före åtta men vi låg och drog oss en stund innan vi steg upp.

Frukost och barnen började vakna, Maria först och sedan Tomas o Sara som låg i lilla gästrummet i en smal 90 cm. säng.

Men det var bara inatt för Sara ska åka hemmåt snart medan Tomas stannar ett tag till då han hade något jobb att göra här.

Anders kom förbi och lämnade av Mirabell så nu har vi 4 kissekatter här i huset igen. Han ska jobba borta några dagar.

Maria ska åka till stugan och bada i tunnan så jag slog på värmen där inatt, men badtunnan får hon värma upp själv med vedeldning.


Så var det här.

Det ska bli en hyfsad dag enligt prognoserna.

Meteogrammet: Umeå Kommun

så egentligen skulle vi kunna ta en MC-tur ut någonstans, det har inte blivit mycket kört i år, bara turen till stugan jag gjorde tidigare.

Men jag har inte sånt brinnande intresse av att vara ute och ränna nu för tiden, skönare att bara sitta på altan och ha det skönt.

Jag skulle gärna byta bort den mot en husvagn. Men jag kanske skulle ångra mig sedan.


Vädret just nu, 10,3° utanför fönstret och en inte allt för hård blåst från norr någonstans.

Väderstationen visar bättre data.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-06-08 09:30:06

Temperatur: 9,3 °C
Lufttryck: 1003,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 83 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från NNW,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 7,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 29,7 mm
Året: 321,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,2 °C
Klockan:
07:12
Temp - Max:
15,9 °C
Klockan:
16:56
Temp - Min:
6,1 °C
Klockan:
02:34
Temp - Min:
8,0 °C
Klockan:
00:08
Lufttryck - Max:
1004,0 hPa
Klockan:
09:17
Lufttryck - Max:
998,3 hPa
Klockan:
23:53
Lufttryck - Min:
998,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
983,7 hPa
Klockan:
02:42


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:26
Sol ned: 22:52
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:26 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 1s more daylight tomorrow
Måne upp: 00:53
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 10:17

och så här ser det ut.

 

Jag har vridit kameran lite åt vänster ser jag, gjorde det igår när jag tog kort av de som grillade.

Nu återställde jag kameran men limmade först foten och rev ned en massa från skrivbordet.


Så det är kanske dags för en kopp kaffe.


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards