jans

Alla inlägg den 9 juni 2015

Av Jan Sandström - 9 juni 2015 16:54

...jag mår som jag mår.

Av Jan Sandström - 9 juni 2015 16:30

Det är kul att smyga sig på brorsan.

Av Jan Sandström - 9 juni 2015 15:39

Jag har åkt omkring nere i Schweiz och mellan Andermatt och Luzern.
Några foton lyckades jag lokalisera vad det var och var de var tagna, kanske inte exakt men ungefär.
Det har ju skett en del förändringar på de 36 år sedan vi reste där.
Sidan det gäller är del 3 av Europaresan 1979 på Http://sandstrom.Västerslätt.se
Och klicka dig vidare.

Men nu är det film en stund.

Av Jan Sandström - 9 juni 2015 10:26

SVT 1, 15:15--16:40 Lyckan kommer (1942)

 

Handling:
Georg och Monika Hedberg är rika och sysslolösa och har börjat gå varandra på nerverna. Efter ett våldsamt gräl hemma söker de upp en advokat för att skiljas och råkar där in i ett nytt, vilt gräl. Men advokaten lockar dem att först ingå ett vad: skulle de kunna lämna sin eleganta våning, sin förmögenhet och hela sitt nuvarande liv och i stället bo i en liten enkel lägenhet och försörja sig själva. Javisst! De går med förtjusning med på förslaget och får tusen kronor i startkapital. Men sedan ...Mer
Regi: Hasse Ekman.
I rollerna: Stig Järrel, Marguerite Viby, Lasse Krantz, Georg Funkquist, Bengt Janzon m.fl Textat sid. 199 4:3-format

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 9 juni 2015 09:49

Tisdag den 9/6.


Tristan = SKKICJEMDNNWUIADHDKKCIIEKKLL.

 

Klockan 03:30 i vårt sovrumsfönster då han försökte bryta sig ut

 

men jag stängde fönstret ordentligt så då gav han sig på en blommkruka.


Igår kväll när jag gick isäng så öppnade jag ju gallerdörren så att de kunde gå fritt och Mirabell som är här kunde gå fritt.

Gunnar höll sig mest ute som vanligt.


Sedan stängde jag in dem, Tristan och Trassel där nere där de bor.

Den där raden ovanför är den bokstavskombination han borde klassas som för jag har inte varit med om en katt med sådan energi.

Men rolig och gosig är han, alltså rolig och busig ibland och gosig och kelsjuk ibland men rackarns nyfiken på Mirabell som bara fräser åt han, det gjorde hon inte förut då hon var här.

Trassel är lugn och fin och låg mest och sov inatt.


Igår då, jo Inger åkte och jobbade, Tomas stack iväg till Universitetet, Maria åkte till stugan så jag var ensam och allena kvar här hemma med katterna som fick gå fritt här inne i huset och jag låste alla dörrar ifall någon skulle komma och hälsa på.

Det gjorde ingen utan jag fick en dag med eftermiddagsfilm och en stund med ljudboken på soffan.

Trodde jag skulle få sällskap av någon katt men det enda var Tristan som lade sig under soffan och sov där jag kunde se han.


Sedan satt jag med datorn och fick idén att kolla om Google scannat Schweiz och Tyskland, nu har de kört delar av Schweiz så jag började leta över var semesterbilder var tagna.

Och där var jag fast under kvällen tills Inger kom hem och det var dags för mig att gå isäng.


Lyssnade färdigt på Mankells sista om Wallander så vad ska jag hitta på för bok nu då.

Somnade men blev väckt ett antal gånger, var det inte Gunnar som ville ut så var det Tristans om ville ut.


Vaknade och tog medicinen vid 6 och då var Tomas på språng för att åka taxi till flyget och Inger på väg till jobbet.

Så här sitter jag mol allena med katterna, jag har haft vilddjuret Tristan och snälla Trassel fria här  men sedan gav jag dem och Mirabell lite mat och nu ligger alla och sover, Gunnar är ute och jag sitter här.


Inga planer för idag annat än att Maria troligen kommer hem idag och att jag kanske får paket från Clas Ohlson.

Det kom då till Umeå tidigt i morse.

Sedan kanske jag tar mig ut och köper en fälgborste till min högtryckstvätt, det är en kille som säljer en sådan på Facebook och köper ingen annan den blir det nog jag för jag har sneglat på en sådan tidigare men den har varit dyr, nu blir det halva nypriset.

Men jag får se hur jag gör, jag har ju en annan borste som inte är lika bra eller den är jobbigare att använda då den är vinklad 90°


Eljest blir det väl dator, kaffe, film och ingenting idag OM inte någon av barnen hittar på något.

Kanske går det att sitta ute en stund mern det ser ut att blåsa, jag tål inte blåst, allergisk mot den och inte hjälper piller mot den.


Det är då hyfsat varmt med 14,3° utanför fönstret, solen skiner och det är så grönt och fint.

Väderstationen visar.

Aktuella värden:
2015-06-09 10:15:05

Temperatur: 14,2 °C
Lufttryck: 1011,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 47 %
Vindstyrka: 3,8 m/s från W,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 13,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 29,7 mm
Året: 321,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,5 °C
Klockan:
09:38
Temp - Max:
16,7 °C
Klockan:
17:37
Temp - Min:
6,1 °C
Klockan:
03:52
Temp - Min:
6,1 °C
Klockan:
02:34
Lufttryck - Max:
1012,6 hPa
Klockan:
05:31
Lufttryck - Max:
1010,5 hPa
Klockan:
23:56
Lufttryck - Min:
1010,2 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
998,1 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:24
Sol ned: 22:54
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:30 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 50s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:09
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon

Måne ned: 11:49


Så här fint ser det ut men skenet kan bedra.

 


Nu inlägget om dagens film och sedan kaffe, kanske ute på altan en stund.


Godmorgon.


Nilfisk-ALTO Fälgborste

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards