jans

Alla inlägg den 10 juni 2015

Av Jan Sandström - 10 juni 2015 16:02

Dagen blir lång när man stiger upp klockan fem.
Vi har hunnit med att handla men tankningen gick inte, kortet ville inte fungera så jag måste beställa ett nytt även till mig.

Skulle sova en stund men så fick jag besök och vi pysslade med en app till en utetermometer jag fick från Vattenfall.
Det var struligt och filmen missade jag början på.

Mirabell sover gott på soffan.

Av Jan Sandström - 10 juni 2015 07:43

SVT 1, 15:10--16:50 The Big Chill (1983)

www.imdb.com

 

Handling:
Alex är död, han har tagit sitt liv. Nu samlas hans gamla vänner, gänget som höll ihop under studietiden och sedan bara hållit en mer eller mindre sporadisk kontakt. Efter begravningen stannar de kvar hemma hos det äkta paret Harold och Sarah över weekenden. Det är TV-idolen Sam, journalisten Michael, advokaten Meg, Karen och hennes man Richard, rebellen Nick som var Alex själsfrände och som under ungdomsåren hängde ihop med Karen. Där finns också Chloe, Alex flickvän. Under den här weekenden ta...Mer

Regi:

Lawrence Kasdan.

I rollerna:

Glenn Close, Tom Berenger, Jeff Goldblum, William Hurt, Kevin Kline m.fl

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 10 juni 2015 06:56

Onsdag den 10/6


Igår blev en dag hemma men inte alldelses i lugn och ro.

Inte med två halvgalna katter som busar och springer så möblerna yr.

Tristan och Trassel fick komma upp och springa i hela huset och det utnyttjade de, full rulle mes sats från nedre hallen, upp genom köket på plastmattan och till hallen med parkettgolv, halkigt så ut med klorna men det hjälpte inte så de brakade in i stolar och ställningen för kattringklockan jag gjorde.

En annan gång var en brottningsmatch i soffan.

     

Mirabell den gamla tanten satt bara under stolarna i köket och väste när de kom för nära.


Men det är kul att se barnen busa men lika skönt att se dem sova hoprullade på någon stol, hylla eller säng.

   

Gunnar bryr sig inte utan vistas mest utomhus, antingen sovandes på en stol på någon altan eller så är han ute på upptäcksförd i omgivningen.


Jag fick avisering om två paket jag väntat på, Clas Ohlson och Vattenfall men jag hämtade inte ut något av dem.

Maria var i stugan och badade i tunnan, Tomas hade åkt hem och Inger jobbade.

Vädret var soligt och blåsigt här så jag satt inte ute någonting.


Jag surfade runt i Schweiz och letade lite var jag tagit semesterfoton 1979 och hittade några platser som jag skrev in på semestersidan. Ändringarna gjorde jag nästan längst ned på sidan och det är de här samt lite om en buss jag hittade data om.

             

Resan körde vi så här enligt den markerade rutten på kartan.

 


Såg en film på TV sent igår, "År ett", en smårolig film och efter den blev det ljudboken en stund innan jag släckte.

Gunnar väckte mig några gånger då han ville in eller ut, vi kan ju inte ha fönstret fult öppet då Mirabell är hos oss men det fungerar det med.


Hade konstiga drömmar i morse så jag steg upp tidigt och duschade, klockan var bara 5 så nu är frukost och tidning avklarat och jag sitter här med dagens inlägg.

Inte det första som du kanske sett, det var en insändare sonen har om kommunens agerande gentemot scouterna som de kastat ut från deras lokal.

 

Jag förstår att Anders inte orkar lägga ned mer arbete på scouterna som gett han så mycket sedan han började på Grubbe som liten.

Det är kanske lika bra att scoutverksamheten dör ut här i Umeå för det verkar inte finnas så mycket intresse för den idag när ungdomar mest sitter vid TV och datorspel.
Inte heller är det lätt att få föräldrar att arbeta som ledare, jag var ledare en gång i tiden för miniorerna på Grubbe.

Det var kul men även jobbigt då jag inte kan hantera stökiga miljöer för min hörsel jag har problem med.

Idag skulle det vara omöjligt då jag inte ens kan sitta på golvet för då kommer jag inte upp alla gånger.


Idag då, jo jag och Maria ska ut en sväng, jag ska hämta paket och Maria köpa bajspåsar till katterna, hon slänger sanden i dem men jag tycker hon kan slänga den i komposten istället, utan plastpåsar.

Kanske blir det något mer vi köper men jag kommer inte ihåg vad jag har skrivit upp av behövliga saker, jo mjölk skulle jag köpa hem.


Vädret är inte lika fint som igår, det är grått och mulet och verkar blåsa men tidigare i morse var det kav lugnt för flaggorna hände slaka rakt ned.

Temperaturen är på 11,6° utanför fönstret.

Väderstationen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-06-10 07:15:05

Temperatur: 11,8 °C
Lufttryck: 1001,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 68 %
Vindstyrka: 5,0 m/s från WSW,
i byarna 7,5 m/s
Kyleffekt: 9,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 29,7 mm
Året: 321,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,8 °C
Klockan:
07:07
Temp - Max:
15,9 °C
Klockan:
12:11
Temp - Min:
9,4 °C
Klockan:
01:15
Temp - Min:
6,1 °C
Klockan:
03:52
Lufttryck - Max:
1007,5 hPa
Klockan:
00:27
Lufttryck - Max:
1012,6 hPa
Klockan:
05:31
Lufttryck - Min:
1001,8 hPa
Klockan:
07:07
Lufttryck - Min:
1007,0 hPa
Klockan:
23:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:22
Sol ned: 22:56
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:34 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 35s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:23
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 13:20

Så här ser det ut i trädgården, inget man vill ta kaffekoppen och gå ut till.

 


Inget kaffe just nu, det blir senare.

Det var något jag tänkte att jag skulle skriva här men det försvann, kanske kommer fram senare.

Inte heller fungerar länken mot Facebook och inte har berget rasat i Norge.


Godmorgon.


Av Jan Sandström - 10 juni 2015 06:46

Bilden säger allt, det är insändaren Anders Sandström har i Västerbottens Kuriren idag den 10/6 2015 angående "vräkningen" av scouterna från deras lokal.

Men scoutverksamhet är ju inte någon finkultur i kommunens ögon.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards