jans

Alla inlägg den 12 juni 2015

Av Jan Sandström - 12 juni 2015 15:04

 


Detta ger inte applikationen behöfighet att göra inlägg på Facebook?


Vet någon var man låser upp det där hänglåser före texten?

Jag har då inte hittat det någonstans och inte får man något svar från supporten, jag börjar tro att den inte finns.

Av Jan Sandström - 12 juni 2015 14:20

...bara på att kisse blir nöjd av mitt snickeri.

Att Gunnar klarar av att komma upp och in genom luckan.

 

Likaså att vi (jag) inte stöter benen allt för mycket i dem.

Av Jan Sandström - 12 juni 2015 09:54

Fredag den 12/6


Igår, hmmm vad gjorde jag egentligen. Måste tänka efter.

Jo vaknade av att Gunnar mådde dåligt (idag mår han bättre) sedan pyssel hemma, städade biluppfarten från träbitar efter skrivbordet och annat jag sågat sönder, nu ligger allt i tre kartonger inne för vidare transport till badtunnan där vi ska elda upp allt.

Jag låg ute på altan och soffan med ljudboken men sov nog mest hela tiden.

Erik kom förbi och fixade i ordning termometergivaren jag fått från Vattenfall. Men jag hittar ingenstans att ställa larm för det skulle vara bra då jag placerat den ute i Ingers växthus som står på altan.

Erik kom för att köra jordfräsen i potatislandet och det gjorde han så nu har Inger satt potatisen här hemma, nu är det bara i stugan den ska ned i jorden. Men där får Svågern Harry köra.

Det är länge sedan jag klarade av att köra jordfräsen för det har visat sig att jag får ganska ont i knän och händer efteråt.

Sedan ringde Anders och undrade om jag ville hänga med till K-Rauta och det är klart att jag ville det.

Han ska göra i ordning runt dörröppningen in till köket och ska göra en tröskel som jag ska hjälpa till med.

Det blir så att vi köper en bit ekträ, limstavskiva på Beijer Bygg och så sågar och fräser jag ut så den passar, slipar och så lackar Anders den svart som hallgolvet är.

Jag satt vid datorn och letade fotoplatser men hittade ingen, nu ska jag sortera upp negativ och diabilder i kronologisk ordning och sedan scanna in bättre med justering på varje bild (inte autoscanning) och högre upplösning.

Det kommer att ta sin tid och kanske är jag klar till jul.


Därefter blev det sängen och ljudboken men hade ingen större behållning av den, jobbig bok och jobbig uppläsare så jag kanske byter bok.


Maktbas Jamaica av Robert Ludlum.

Alex McAuliff, geolog och Vietnamveteran, får i uppdrag att leda en expedition in i Jamaicas djungler för att genom markundersökningar förbereda en ny stad. När den brittiska underrättelsetjänsten uppmärksammar honom på de skumma planer som ligger bakom projektet dras han in i ett farligt dubbelspel med internationell brottslighet och politiska säkerhetsintressen.


Sov tungt men Gunnar ville in och ut ett par gånger men jag var trött när jag steg upp i morse.

Känner av pollen, ordentligt med pollen måste det vara nu för jag snyter och nyser och är tung i huvudet.

Pollenprognoser behöver jag inte kolla och hade jag inte fått min spruta Depo-Medrol skulle jag inte ens vara på benen utan ligga i ett mörkt svalt rum

Jag släppte upp Tristan och Trassel i huset så det fick springa av sig lite och Mirabell fick sällskap, Gunnar låg på sängen men ville gå ut när jag gick ut med frukosten.

 

Han låg hos oss och hade det skönt i solen.

 

Lika skönt som vi hade det där men det har verkligen inte blivit många frukostar utomhus i år, tror det här var andra gången.


Inger ska fortsätta pyssla i trädgården med sina blommor och jag ska göra i ordning en liten plattform utanför kattluckan till Gunnar så att vi inte behöver ha en pall ståendes där och jag tror Gunnar kommer att uppskatta den.

Sedan skulle vi bara fått han till att gå ut genom luckan och inte bara in.

Fast nu har vi spärrat den för utgång då vi har de andra kissarna här som inte får gå ut själva.

Sedan kanske jag går tid och ork att pyssla med den stora veckopåstlådan jag fick när jag fyllde 60. Jag har kapat plåten som ska vara till förstärkning av baksidan då den ska hänga på staketet men jag ska försöka få en indikering att vi fått post, som kulan vi har på nuvarande postlåda.

Hade inga bilder så jag gick ut och fotade uppfinningen Ingvar Lundberg, grannen till mina föräldrar på Grubbe hade gjort.

 

Det är en golvboll jag borrat hål i och tryck in en bit kopparrör, skruvat dit en kedja och sen pinne i locket på postlådan.

 

Så när man lyfter på locket ramlar kulan ned. För att den ska synas målade jag bollen neongul.

Men på nya lådan fungerar det inte med en boll, eller gör det det, kanske kan jag göra någon mekaniskt.

Eljest har jag funderat på NEXA magnetkontakt man sätter i dörrar och fönster men den ser jag blir stor och går inte dit.

Men nu har jag en idé   hur jag kanske kan göra det mekaniskt.


Det är fint väder idag, solen skiner och det blåser INTE mycket, en temp på hela 17,1° utanför fönstret.

Väderstationen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-06-12 10:30:05

Temperatur: 16,2 °C
Lufttryck: 994,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 55 %
Vindstyrka: 5,4 m/s från W,
i byarna 7,5 m/s
Kyleffekt: 15,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 30,3 mm
Året: 322,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,6 °C
Klockan:
10:12
Temp - Max:
18,2 °C
Klockan:
15:10
Temp - Min:
7,8 °C
Klockan:
01:38
Temp - Min:
7,8 °C
Klockan:
02:54
Lufttryck - Max:
996,3 hPa
Klockan:
01:23
Lufttryck - Max:
996,7 hPa
Klockan:
03:13
Lufttryck - Min:
994,1 hPa
Klockan:
10:04
Lufttryck - Min:
994,8 hPa
Klockan:
15:45


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:20
Sol ned: 22:59
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:39 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 6s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:51
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 16:21


Så här ser kameran det.

 


Och jag tror att det är dags att göra kaffe till mig och värma te till Inger och gå ut med det.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards