jans

Direktlänk till inlägg 15 juni 2015

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 15 juni 2015 09:47

Måndag den 15/6.

Äntligen måndag.


Igår gjorde jag inte så mycket, som vanligt alltså.

Menjag monterade min energimätare och det var det värsta jag gjort när jag ser hur mycket el som rusar in i huset och bara försvinner i saker och ting.

Allt från 586W till hisnande 5653W har jag varit uppe i.

  men jag rev sönder min souvernir vid monteringen ovanför monitorn  

Jag skrev igår att det var en enkel modell men det stämmer inte, upptäckte att det finns många sidor med diagram och statistik på energiförbrukning i den, däremot är den enkel på så sätt att jag inte får uppgifterna i dator eler mobilen men det gör inget.

1189W just nu.

På Facebook var det en tjej som gav bort ett par sadelväskor till MC och jag såg det direkt det dök upp och hann boka hämtning.

Provade dem på hojen och visst kan det fungera bara Inger förlänger kardborreremmarna över dynan.

   

Men vi måste testa om Inger kan sitta bekvämt när väskorna är monterade, eljest får jag ge upp och skänka dem vidare.


Jag såg en träffande serie igår och man kan ju tro att det är jag ugglan pratar med.

 


Sedan lastade jag/vi släpvagnen med det som ska upp till stugan i 1266W eftermiddag men bilen lastar jag senare.

Först ska den upp till Carglass    för att byta vindruta, den sprack ju efter att vi lagat stenskottet.

     

Det är inte vanligt att den spricker efteråt, däremot kan det hända under lagningen då rutan tydligen värms upp och vacuumsugs.

   

Maria skulle köra upp den och ta bussen ned på stan, men jag tror jag följer med på MC.

Hämtningen kanske jag måste 914W vara med på eller så kan Maria betala så girar jag över pengarna om jag inte får en faktura.

Jag vill egentligen inte missa eftermiddagsfilmen som är i en klass som jag gillar, tror jag.


Jag nämnde att vi ska till stugan och jag måste dra 1742W med svetsen och verktyg så kanske jag kan göra i ordning takstegen till efter midsommar då sotaren aviserat sin ankomst.

Tydligen vill de inte ha folk som sotar själv för jag anmälde att jag kunde göra det själv för hur svårt ska det vara att dra en viska upp och ned ett par gånger i ett slätt stålrör.

Det gör sotaren och jag har sett det ett antal gånger, det är ju inga krökar och besvärligheter.

Anmlan mottogs av brandmyndigheten men sedan har jag inte hört någonting mer från dem och nu har det gått ett par år.

Jag tror de inte bryr sig om min ansökan. Nu får jag en utgift på ett antal hundralappar.


Men det ska bli skönt att få bada i tunnan, det ser jag fram emot och Gunnar får jaga möss OM vi nu tar med han upp.

Maria är ju hemma och kan ta hand om han också, 3 eller 4 katter spelar ingen roll.


Men vädret då, jo solen skiner 1266W men det blåser, man kanske skulle montera upp en vindsnurra så 1267W blir inte siffrorna på elmätaren så hemska   

Det stod i dagens tidning att det blåst otroligt mycket under maj, en månad som det normalt inte blåser under så vi har fått ett helt annat väder nu.

12,9° står termometern på väggen på och väderstationen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-06-15 10:15:05

Temperatur: 12,9 °C
Lufttryck: 985,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 53 %
Vindstyrka: 4,8 m/s från WNW,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: 11,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 31,8 mm
Året: 324,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,6 °C
Klockan:
09:36
Temp - Max:
16,3 °C
Klockan:
08:32
Temp - Min:
7,6 °C
Klockan:
05:57
Temp - Min:
2,0 °C
Klockan:
02:36
Lufttryck - Max:
985,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
991,9 hPa
Klockan:
00:41
Lufttryck - Min:
984,2 hPa
Klockan:
03:44
Lufttryck - Min:
985,0 hPa
Klockan:
23:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:16
Sol ned: 23:04
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:48 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 15s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:00
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 20:25

Men på bild ser det riktigt skönt ut ute. Fast björkens grenverk svajar ganska ordentligt i blåsten.

 

Kaffe blir det men jag tror inte jag går ut med det.

Sitter nog här och skriver filminlägget och kollar av vad Facebook säger.


Godmorgon 1265W (Får nog släcka den där mätaren)   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards