jans

Alla inlägg den 18 juni 2015

Av Jan Sandström - 18 juni 2015 14:17

På vägen utanför stugan låg huggormen död, kanske överkörd men så tät trafik är det inte där.

 

Två bilder jag tog när jag såg den komma upp ur sitt hål alldeles där svansen slutar.

 

 Jag föste då ned den i diket och känner mig riktigt nöjd att den är borta.

Hoppas bara att det inte finns fler.

Av Jan Sandström - 18 juni 2015 14:11

Här har jag varit ute på MC till svågern i Vännäs via stugan och kommer hem inget ont anande.

Jo bilen borta men Eriks moppe stod här så jag gick in, hann bara tre meter innan fullkorsvetet brakade lös.   

Tur jag hade hjälmen och lite hörselskydd för Maria var också borta och de hade larmat huset.

Jag hade nyckeln i handen så det gick fort att larma av och direkt ringde telefonen och jag hann knappt ta av mig hjälmen för att svara.

Det var larmcentralen som kollade vad som hänt och efter kvittens och byte av lösenord så tackade jag för att ha fått veta att larmet bara fungerade fint.


En erfarenhet rikare blev man.

Men nu ska jag göra kaffe och sätta mig ute på altan, eller först värma nudlar för jag har inte ätit lunch.

Av Jan Sandström - 18 juni 2015 09:11

Nu har jag skickat ännu ett mejl till supporten enligt följande.

Menjag har dålig förhoppning om att det ska hända något eller att de svarar.

Det har då aldrig hänt tidigare.


Det är väl som vanligt knappast lönt att skicka mejl till den här adressen men gör det ändå.
Det kan ju hända att det sitter någon i andra ändan som läser, fast jag tvivlar på det numer.
 
I alla fall fungerar INTE kopplingen mot Facebook fast nu får man ett annat felmeddelande enligt nedanför.
 
Det gick inte att koppla bloggen till Facebook eftersom du inte godkände frågorna i dialogrutorna!

Facebook Connect

Koppla din blogg till din Facebook och få fler läsare

När du har kopplat din blogg till Facebook och skriver inlägg så kommer du få ett alternativ som heter "Dela inlägget på Facebook" som gör att du automatiskt postar en länk till inlägget på din Facebook!

För att aktivera kopplingen så klickar du på knappen nedan. Därefter får du upp ett Facebook-fönster där du loggar in på Facebook (om du inte redan är inloggad).
Klicka sedan på "länka" eller "tillåt" på frågorna som kommer upp. Detta för att ge Bloggplatsen tillåtelse att posta blogglänkarna på din Facebook.

Genom att automatiskt posta länkar på Facebook så får du fler läsare!

Koppla bloggen till Facebook
 
 
Frågan är vad det är för dialogrutor man inte får upp?
Men det fungerar tydligen att dela varje inlägg men det är jobbigt och det är inte alltid man kommer ihåg det.
Nu har jag kommit på ett sätt att dela via mobilen men det är ännu struligare.
Så jag och många med mig skulle vilja få tillbaks möjligheten att ha en koppling till Facebook.
 
Jan Sandström
 
Av Jan Sandström - 18 juni 2015 08:29

Torsdag den 18/6


Igår vaknade vi i stugan och åt frukost ute på vår frukostplats.

     

Sedan slutförde vi det som behövde göras, som att lasta stegrester och surra på släpen, Inger lade väv på trädgårdslandet, Gunnat sattes i transportburen.

Sedan bar det av in till stan, vägarbetet efter 363 vid Tavelsjö hade blivit längre, ända upp på berget har de fräst bort asfalt så jag tog det lugnt då jag inte ville ha stenskott på nya vindrutan.

Hemma hoppade Gunnar ut och besiktade sitt revir, sedan lade han sig på soffan ute på altan och sov.


Jag upptäckte att jag glömt min axelväska i stugan och i den har jag allt utom mobilen.

Men badbyxorna Harry glömde i stugan följde med hem så då tänkte jag att jag tar hojen och kör en sväng för det var en fin dag.

Drog ut MC:n och spolade av den för det var fullt med sågspån på den efter itusågning av det gamla skrivbordet.

Klädde mig och skulle åka men det gick inte, för lite ström i batteriet.

Det är nackdelen med att inte starta den på säkert en månad. Jag försökte med hjälpstartaren men inte gick det att få dit de stora klämmorna där batteriet sitter så det blev in med batteriladdaren och så klädde jag av mig svettig och trött och på dåligt humör.

Jag gjorde kaffe och satte mig ute på altan med boken istället och där satt jag hela eftermiddan.

Det regnade säkert bortåt Vännäshållet för himlen var täckt med mörka tunga moln.

 

Kvällen blev framför datorn då jag såg några gamla avsnit av en TV-serie och jag förstår att det bara blev en säsong av den får de två-tre sista avsnitten var minst sagt kassa, den spårade ur helt och hållet.

Jag pratar om Rover (The Prisoner) , sidan är på engelska.

Vi var utan TV hela gårdagen, så även nu på morgonen, svart i rutan alltså. Inte haller har jag fått reda på varför men det är säkert någon annan som felanmäler för det gäller hela Västerslätts villaområde.


På Facebook svarade jag på en fråga där en efterlyste kompostgaller till kaninhagar och jag har kvar ett antal efter min Bosse som jag ger bort.                

Jag saknar den lilla kaninen som var så kelsjuk och gosig. Men han blev sjuk och vi fick ta bort han i vintras.

Vi har i alla fall många galler kvar men 6-7 st kan hon få.


Jag bytte batteriet i min MP3 och laddade det och lade in sista boken om Wallander, Den orolige mannen av Henning Mankell.

Lyssnade på den medan jag släppte in, ut, in, ut Gunnar några gånger innan jag somnade, efter att ha fått smöja mig med Voltarenet då jag hade ont.

Jag har faktiskt sluppit smöja mig ett antal kvällar men nu behövdes det, Säkert efter stegjobbet.

Men jag sov ganska gott inatt och steg upp ½8.


Idag ska hon komma och hämta kompostgallren och är det väder (väder är det väl alltid) ska jag ta den där MC-turen som inte blev av igår, kollade vädersidan jag har och det utlovas mulet men uppehåll fast i morgon ska det bli soligare. Men då är det midsommarafton.


Vädret är lite grått även om solen just nu tittar fram en aning, det blir svaga skuggor ute och det blåser svagt från något håll.

Temperaturen är 11,7° ute på altan och väderstationen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-06-18 08:45:05

Temperatur: 12,5 °C
Lufttryck: 993,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 66 %
Vindstyrka: 2,7 m/s från NE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 11,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 32,1 mm
Året: 324,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,7 °C
Klockan:
08:07
Temp - Max:
16,9 °C
Klockan:
11:14
Temp - Min:
1,7 °C
Klockan:
02:45
Temp - Min:
6,1 °C
Klockan:
03:32
Lufttryck - Max:
995,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
998,7 hPa
Klockan:
08:17
Lufttryck - Min:
993,3 hPa
Klockan:
08:34
Lufttryck - Min:
995,4 hPa
Klockan:
23:31


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:14
Sol ned: 23:06
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:52 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 19s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:31
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 22:51

Så här ser det ut.

 


Inte heller har de fått till länkningen till Facebook.

Inte heller har berget Mannen rasat i Norge.

Inte heller har jag fått påtåren men den ska jag straxt gå in i köket och göra.


Gocmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards