jans

Direktlänk till inlägg 19 juni 2015

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 19 juni 2015 09:47

Fredag den 19/6 och midsommarafton.


Igår gav jag bort en bund kompostgaller till en kaninägare, sedan tog jag hojen och körde till stugan där jag hämtade min kvarglömda väska och även kameran hängde där.

Sedan förbi Vännäs där jag mötte svågern i en korsning så han fick vända och där fick jag kaffe och kaka.

Snabbt hem igen för att hinna ta min medicin klockan 2.

Bilen var borta men Eriks moppe stod där istället, bra byte han gjort.

Öppnade dörren och gick in, hörde inget från larmdosan så jag trodde Maria satt i rummet tills larmet satte igång   

Snabbt avaktivera det och ta av mig hjälmen då telefonen ringde, och jag visste vem, det var larmcentralen som kollade läget.

Efter att ha talat om vem jag var och att det var jag så tackade jag för att ha fått testa larmet i skarpt läge.

Bra att det fungerade så fint. Hade jag inte svarat eller inte kunnat legitimera mig skulle det ha blivit utryckning av väktare till huset.

Det är värt de 400:- det kostar i månaden men då ingår service och allt på anläggningen.

Så jag rekommenderar Sector Alarm och har du samma tur som jag så betalar försäkringsbolaget installation och material.


Sedan blev det nudlar och kaffe ute på altan och prata med grannarna som undrade om jag också var utan TV.

Vi hade varit utan den i över 2 dygn och enligt rykte var det Umeå Energi som grävt av någonting uppe på I20-området.

De skulle få betala ersättning till alla oss som drabbades.

Under eftermiddan kom TV:n igång igen.


Senare på kvällen åkte jag på semester till Frankrike och norra kusten mot Engelska kanalen där jag sökte platser där vi fotat under vår resa vi gjorde 1979.

Men jag gick bet och hittade inte igen platserna, jag vet på ett ungefär men kan inte tänka mig att de rivit och byggt om en hel gata.

 

Fast det kanske de har gjort.


  Sama som ovan fast annan kamera.

  En vägskylt som borde visa ungefär var det är.

  Den utsikten har jag inte sökt efter så mycket, ännu.

Tids nog hittar jag stället.


Inger kom hem och jag gick isäng med ljudboken som vanligt, den sista boken om Wallander.

Släckte efter att ha smort med Voltaren men har drömt oroliga drömmar hela natten tror jag.

Det handlade om att jag gått omkring i Dragonskolan och haft grym värk i knäna, trappor och krånglande hissar från källare till en vindsvåning som inte finns där.

Jag tror jag drömt om liknande ställe tidigare men det kan ju vara drömmens minne som spelar ett spratt. Fast orimligt är det inte.

Som barn/ung hade jag en återkommande dröm under många år som var i stort sett likadan varje gång.

Men den var inte hemsk utan bara lite underlig och handlade om ett rullande hjul eller en skiva.

Gunnar störde mig ett antal gånger med att vilja ut och in men då vi har Mirabell här kan vi inte ha fönstret öppet.


Tog min medicin klockan 6 men låg kvar till efter 7 då Mirabell ville prata och ville något.

Steg upp, gjorde frukost och släppte ut vilddjuren Tristan och Trassel som började rasa runt i huset.

Det är kul med småbarn i huset igen.

 

Men jag gillar inte att de stänger av min dator som jag startat och loggat in på mina sidor.

Någon hade trampat på den vänstra strömbrytaren.

 

Men nu sitter jag här och strular på


Det är varmt ute men blåser, just nu visar termometern i skuggan på 17,2° och väderstationen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-06-19 10:15:05

Temperatur: 16,6 °C
Lufttryck: 993,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 60 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från ENE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 16,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 32,1 mm
Året: 324,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,1 °C
Klockan:
09:09
Temp - Max:
19,8 °C
Klockan:
14:45
Temp - Min:
5,9 °C
Klockan:
02:36
Temp - Min:
1,7 °C
Klockan:
02:45
Lufttryck - Max:
993,3 hPa
Klockan:
09:21
Lufttryck - Max:
995,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
992,6 hPa
Klockan:
02:52
Lufttryck - Min:
992,2 hPa
Klockan:
19:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:14
Sol ned: 23:07
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:53 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 0s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:41
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 23:17

Enligt vindmätaren blåser det inte så mycket men flaggan och björkarna säger annat.

Det blir säkert en tid ute i solen fast under plasttaket.

Så här ser det ut men två bilder då det växlar menllan sol och mulet hela tiden.

   


Nu tror jag det blir kaffe och så ska jag leta reda på var vilddjuren är, det har liksom blivit lite tyst i huset så var ligger de nu och sover.


Godmorgon och trevlig midsommar till er alla.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards