jans

Alla inlägg den 20 juni 2015

Av Jan Sandström - 20 juni 2015 16:01

Ganska gott var det i alla fall.

Det fanns i en påse i köket men man fick bryta loss ett stycke.

Kladdig och tung men smakade inte så dumt.

Men vilken sommardag vi har.

Tidigare hade Maria ut Trassel en stund på gräsmattan men sedan ville han in, då var det Tristans tur att gå i koppel men när han skulle in trasslade han in sig bland stolsbenen på altanen så Maria släppte kopplet, vinden, men den rullade in sig och det skrämde katten i sken.
Kopplet slängde efter och slog hål på plasten i växthusets ena dörr.
Maria fick tag på en rädd Tristan under vår bil men det tog ett tag innan hon fick fram han.

Och jag fick laga dörren med tejp.

Av Jan Sandström - 20 juni 2015 10:27

 

Grannarnas syrenbuskar som jag ser från den främre altanen.

 

I kväll kommer det att dofta gott.

     

Av Jan Sandström - 20 juni 2015 09:46

Det fungerar inge nu heller och ingenting från supporten men det hade jag inte väntat mig heller.


Däremot fick jag tipset att prova en annan webbläsare än Firefox som jag använder.

Så jag testade då Explorer och Crome men samma resultad där också.

Det blev samma felmeddelande att jag inte fyllt i frågorna.


Men resultatet blev att mina bokmärken halvdeles försvann av någon anledning, även från servern hos Xmarks.

Men efter lite trixande lyckades jag återställa en äldre backup från Xmarks (wikipedia)

Fast jag förlorade säkert några jag lagt till sista veckorna.

Av Jan Sandström - 20 juni 2015 09:14

Lördag den 20/6 och midsommardagen, en dag där många har ont i huvudet.


Igår glömde jag ju skriva att min far skulle ha blivit 96 år och det var en dag familjerna samlades på Grubbe, grillade och hade trevligt.

Nu är det deligerat ett steg nedåt så min familj har vårt och Jerrys har sitt.

Tyvärr gick pappa bort lite tidigt endast 71 år gammal 1991.


Barnan tog bilen och åkte till stugan, ja inte Tomas och Sara som är söderut och Anders drog norrut till Piteå någonstans.

Men vi var i stugan och jag och Inger tog MC:n upp när hon slutade jobbet, då hade barnen VÄRMT UPP badtunnan så Inger tog kallvattenslangen och blandade ut lite så det höll "bara" 42-43° någonting men jag hoppade ändå i efter att ha duschat utomhus för första gångeni år.

   

Sedan blev det mat och efterrätt innan vi drog oss hemmåt efter 23-tiden.

Jag stängde då av larmet här hemma 23:58 men det var lite kyligt att köra hem, endast 6° när vi åkte från stugan men 9° här i stan.

Men så är det ju midsommar och svensk sådan. Varför ställer man undan sparken?


Under dagen igår hann jag med att spåra upp var några foton var tagna, det löste sig genom uteslutningsmetoden då jag hittat en fotoplats och visste den tidigare så mitt mellan någonstans borde det vara.

     

Bara att ta Google och köra igenom byarna men ta med i beräkningen att vägen troligtvis fått ny sträckning utanför byarna.

De har ju kört och fotat ännu mer i Franktike men i Tyskland är det glest så där är det fortfarande svårt att lokalisera.

De har kört kamerabilen i de stora städerna men väldigt många hus är mörkade och i mindre samhällen har de inte kört alls.

Man kan ju undra varför just Tyskland är så dåligt scannat, vad är de rädda för.


Sedan kapade jag en plattform som borde monterats på takstegen redan innan vi lyftade upp den men jag glömde den, eller tänkte inte på att sätta dit den, nu ska jag se om den går att skruva fast med bultar för då kan jag borra uppe på taktet.

         

Naturligtvis hann jag med att sitta ute på altan med kaffe och läsa/sova en stund när det var fint väder.


Inatt lyssnade jag först en stund på ljudboken, den lyssnade jag för övrigt på i hjälmen när jag körde MC.

Gunnar sprang ut och in ett antal gånger innan jag kunde lägga mig och sova och jag sov gott inatt.


Mirabell var väldigt jamig i morse så det var bara att stiga upp och ge hon lite mat, det hade Inger redan gjort klockan 7 men tydligen inte tillräckligt eller så var det något annat hon ville.

Jag gjorde frukost men iddes inte gå ut med den utan satt inne, släppte lös Tristan och Trassel som sprang och busade när de nu fick hela huset att vara i.

Inger kom upp men hon gick ut och sitter på frukostplatsen.

Jag vet inte men jag känner av pollen, det kliar i ögonen och jag är TUNG i huvudet och lättirriterad.


Men vi har fint väder här i Umeå nu när det är midsommar.

+18,5° i skuggan på altan här utanför fönstret och väderstatioenen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-06-20 09:30:05

Temperatur: 19,4 °C
Lufttryck: 999,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 62 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från E,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 19,4 °C
Inne hos oss. Temp: 22,3 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 32,1 mm
Året: 324,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,0 °C
Klockan:
08:33
Temp - Max:
20,9 °C
Klockan:
16:20
Temp - Min:
5,8 °C
Klockan:
02:48
Temp - Min:
5,9 °C
Klockan:
02:36
Lufttryck - Max:
999,8 hPa
Klockan:
09:27
Lufttryck - Max:
996,9 hPa
Klockan:
23:48
Lufttryck - Min:
996,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
992,6 hPa
Klockan:
02:52

Det här är ganske intressant del nu i midsommar.


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:14
Sol ned: 23:07
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:53 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 41s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:55
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 23:36

Hur kan det bli 41 sekunder mer dagsljus imorgon när det är ljust 24 timmar nu?

Smaka på det du, det här är i Umeå det och här kan vi utnyttja dygnet.     


Men så här ser det ut i trädgården när solen skiner för det finns vita tussar där upe som skymmer av och till.

 

Och Inger sidder där borta och läser.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards