jans

Direktlänk till inlägg 21 juni 2015

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 21 juni 2015 09:42

Söndag den 21/6 och årets längsta dag fast den är bara 24 timmar ändå.

Det är sommarsolståndet, alltså idag står solen som högst på horisonten. Ä du begriper vad jag försöker förklara enkelt.


Igår en riktigt fin sommardag här på Västerslätt i Umeå.

Sol och värme så det blev en del tid ute på altan eljest satt jag här vd datorn.

Något annat spännande hände inte, inte mer än att Tristan blev skrämd och skenade iväg med kopplet slängade efter sig så det slog sönder Ingers växthus, men det gick att rejpa ihop.

Sedan lagade jag Ingers MP3 där strömbrytaren inte fungerade och efter att ha fått isär den, med mindre våld såg jag att den lilla ytmonterade strömbrytaren hade lossnat, troligen av att man tryckt för hårt på på/av-knappen eller kanske det bara hände.


Ljudboken en stund innan jag släckte och sov ganska gott mellan gångerna Gunnar ville ut eller in, ibland ut två gånger i rad då han tar sig in själv genom kattluckan.


Vaknade och låg och drog oss till ½9, sedan frukost ute vid förrådet men där var det myggigt, jag var ju där.

Så jag gick till framsidan mot vägen och där var det bättre, Gunnar vaknade och jag bytte vattnet och tog ut en matskål så han också fick frukost.

 

Gunnar satt på trappan och kollade läget.

 

men det var ganska varmt och skönt trotts molningheten.

 

Sedan sprang han till Inger där bak och hälsade, nu ligger han på kryddträdgården och spanar.  


Vi har således haft en fin midsommar kan man säga.


Idag funderar vi på att ta en tur på hojen någonstans och det ska väl gå bra.

Igår var jag inte på humör för någonting, kanske var dagen efter.

Egentligen är det lika skönt att sitta skönt med kaffe och korsord ute på altan än flänga runt på hojen.

Jag håller väl på att bli gammal och lat.


Vädret verkar då bra just nu med 17,5° på altannivå och väderstationen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-06-21 10:00:05

Temperatur: 18,5 °C
Lufttryck: 999,3 hPa och Steady
Luftfuktighet: 64 %
Vindstyrka: 2,9 m/s från NE,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 18,5 °C
Inne hos oss. Temp: 22,4 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 32,1 mm
Året: 324,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,0 °C
Klockan:
09:23
Temp - Max:
22,2 °C
Klockan:
15:51
Temp - Min:
6,5 °C
Klockan:
02:35
Temp - Min:
5,8 °C
Klockan:
02:48
Lufttryck - Max:
1000,3 hPa
Klockan:
01:06
Lufttryck - Max:
1000,4 hPa
Klockan:
13:29
Lufttryck - Min:
999,0 hPa
Klockan:
09:00
Lufttryck - Min:
996,8 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:14
Sol ned: 23:08
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:54 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 20s more daylight tomorrow
Måne upp: 09:10
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 23:51

Den säger ändå att det ska bli 20 sekunder mer dagsljus imorgon.


En bild visar att solen skyms av moln och att det blåser en nordlig vind, flaggan på förrådet fladdrar ganska mycket.

 


Nä en kopp kaffe och återgå till korsordet ute på altan.


Godmorgon.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Av Jan Sandström - Lördag 13 april 07:18

Lördag den 13/4   Nu har jag mest bott här i stugan ett år och lite i Vindeln, ännu mindre i husvagnen. Igår fick jag göra om en sak men med en domherrhane som flög in i fönster. Lade den i samma blomkruka och den kvicknade till så småningom....

Av Jan Sandström - Fredag 12 april 07:57

Fredag den 12/4   För ett år sedan jobbade Inger sista passet den här fredagen, alltså den 14/4 2023. Sedan var hon pensionär och vi drog hit till stugan men riktiga flyttlasset gick först sista april.   Idag fyller barnens kusin Jonas Jons...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards