jans

Alla inlägg den 26 juni 2015

Av Jan Sandström - 26 juni 2015 19:38

...Jonas Knutsson som fyller 50 år idag.

Jonas var dagbarn hemma hos min mor i slutet av 60-talet och lite senare med sin bror Magnus.

Många är de gångerna jag hörde Jonas öva på sin spelning men så blev han en duktig musiker.
Men jag måste erkänna att jag inte är så förtjust i den sortens musik han spelar.
Jazz är inget jag brukar lyssna på.
Men grattis ändå.

Foto från tidningen VK som jag fotade av.

Av Jan Sandström - 26 juni 2015 18:20

Maria kom och lämnade av Inger och passade på att dricka te och äta jordgubbar med grädde innan hon tog bilen och åkte hem.
Vi sitter ute på altanen i det fina sommarvädret.

Det är så mysigt när det regnar på taket, som det är när man ligger i tält och det regnar på tältduken.
Om det inte är så att det läcker in vill säga.

Gunnar sitter/ligger i blommrabatten och väntar på att det ska komma en mus.

Vattnet i tunnan har kallnat, bara lite över 20 grader men jag vet inte om jag orkar elda upp och bada i kväll.
Inger får bestämma.

Det blir i alla fall lax till middag och då passar det med en god öl, norrlands guld 3,5% ska bli gott.

Av Jan Sandström - 26 juni 2015 12:24

Jag har gjort mig kaffe, Gunnar har varit ute en sväng men var blöt på ryggen när han kom in.
Nu sitter jag här och ser på Great design där de bygger ett hus av lera den regnigaste sommaren på evigheter i England.
Gunnar kom in och vi har gosat en stund innan han lade sig och nu sover han tungt och snarkar.

Det blir nog ett hus till slut.

Här verkar det som att det kan lysa upp ibland men så blir det mörkt igen.

Jag låter nog kaninhuset vara och inriktar mig på att mäta upp och markera var det hus vi tänkt bygga här ska stå.
Kan jag inte bygga huset själv kan jag väl göra sånt där.

Av Jan Sandström - 26 juni 2015 10:22

Fredag den 26/6

Men det kan man inte tro när man tittar ut och ser vädret.

Kanske om man bodde i England och det var mitt i vintern.


Igår sågade jag upp det sista på timmerhögen vi hade på gräsmattan så nu är det vara vedklampar som ska klyvas.

Men det är jobbigt att såga själv, ite sågningen men att lyfta upp stockarna på sågbocken men tur att man kan några knep och låter vikten hjälpa mig, men nu gick den sönder, sågbocken så jag blir tvungen att göra en ny.

Men det var ju ett antal år och hopspikad av gamla bräder så egentligen är det underligt att den höll så länge den gjorde, säkert 10 år och den står ute hela året.

Men det är Nolia i år och jag hoppas jag får tid att gå dit någon dag, jag har ju en son som gifter sig den 1 augusti.

Varför kan inte folk som gifter sig tänka på vad annat som utspelar sig i världen och lägga datum efter det.

Som min bror som gifte sig på julafton mitt under Kalle Anka. Hur kul var det.

Nu ringde Tomas och pratade om placeringskorten och klossarna, han har skickat upp ett prov så att allt passar ihop när det väl är dags.

Kul att kunna hjälpa till med något.

Jo jag ska se om det finna någon finurlig sågbock på Nolia att köpa, vat att det finns en där man hänger stocken i ena änden och så kan man såga bitarna allt eftersom till sista biten och det finns en där man lägger många kvistar eller grenar och kan såga hela bunten i bitar utan att de flyger och språtter, nu sågar jag sådan med min geringssåg.


Åter till ordningen, igår fortsatte jag med att bada en stund efter att Inger åkt till stan för att jobba men jag trodde först att Gunnar rymt för han var så osynlig.

Inger gav mig transportburen som låg i bilen och när jag lade in den i röda rummet, mellersta sovrummet så låg en katt inne i hörnet på sängen och sov i godan ro, det är inte hans vanliga ställe att sova på.

Men där låg han till åtta, alltså mer än 7 timmar innan han kom till mig som då satt i soffan och såg på TV.

Först var han lite kelsjuk och sedan lade han sig och sov vidare, jag ska bli katt i mitt nästa liv men innekatt så jag sliper äta råttor.


Jag såg på TV, drack kaffe och hade mysigt med brasa i kaminen innan jag gick isäng efter 22 och lyssnade på ljudboken.

Gunnar gick ut en stund men kom in och lade sig hos mig i sängen, där låg han nästan hela natten för han gjorde några vändor ut i naturen.

Han kom in önågon gång och var dyngblöt, undrar om han badat i tunnan men då skulle han kura ihop sig kall och eländig mellan mina ben uppe på familjelyckan så efter en stund kändes det som att jag kissat i sängen.

Men vad gör man inte för de små så han fick ligga kvar där och sova.

 

½10 vaknade jag efter att ha sovit riktigt gott fast jag hade ganska ont när jag lade mig.

Jag har tydligen gjort något med höger pekfinger för det värker och kör så det är lite halvsvårt att skriva vissa boksräver, som yuhjnm, altså de man skriver med höger pekfinger.

Jag slog mig på höger hand under vedsågningen så antingen det eller att jag manövrerar strömbrytaren med det.


Det var vädret på TV och på söndag ska det bli soligt fint och varmt, runt 20 grader i hela landet. Men de har ju haft fel förut.


Det är gråmulet och eländigt ute, vet inte om det regnar just nu men 12 grader är det fast det blåser inte eller väldigt lite

 


Hoppas det lättar lite för jag har funderat på att montera ned kaninhuset som sitter på förrådsväggen för nu behövs inte det längre.

Men det kan vli problem för jag byggde regält och rävsäkert med dubbla galler och ordentligt med klammer till nätet som också är stadigt.


Men det ska ju bli fint på söndag så varför göra det idag, jag har ju innejobb.

Ska någon gång montera två ventiler in till varmförrådet så att det blir luftcirkulation in dit så att värme från huset kan värma upp där inne om det blir strömavbrott, där inne kommer vattnet in och beredaren sitter där.

Då behöver jag inte värma upp speciellt där inne.


Men nu är det hög tid för mer kaffe.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards