jans

Alla inlägg den 30 juni 2015

Av Jan Sandström - 30 juni 2015 11:00

Mirabell är jobbig på sitt sätt men jag undrar om inte Tristan är värre.


Hans ork verkar inte ta slut och att springa på hyllorna på väggen och jaga kattlekasaken som Maria manövrerar är det bästa han vet.

Men han har blivit så otroligt snabb och förutseende.

Det har hänt att han missat och ramlat ned men vad gör det, upp igen och jaga, när han fått tag på den så biter han fast och hoppar ned på golvet där han släpper den för att få börja om.

Se själva även om filmerna inte är de värsta i sitt slag. 14 varv tror jag Maria sa att det är rekordet innan han fick tag på leksaken.


Han är gullig lille Tristan.
 
 

Av Jan Sandström - 30 juni 2015 10:50

SVT 1, 14:50--16:20 En kvinna ombord (1941)

Handling:
Det är i andra världskrigets första dagar. En nordfransk hamnstad utsätts för ett överraskande tyskt flyganfall. I hamnen ligger ett svenskt fartyg, "Ethel", färdigt att avgå. Kaptenen Ulf Åkesson är i land för att skaffa tillstånd att lätta. Men myndigheterna gör svårigheter. Då tar han under bombanfallets virrvarr chansen och sticker till sjöss. Under samma virrvarr har en fripassagerare smugit sig ombord. Det är den svenska sjukgymnasten Ingrid Ekberg som här ser en chans att komma hem till...Mer
 
Regi:Gunnar Skoglund
Manus:Dagmar Edqvist, Gunnar Skoglund
Förlaga:Rymlingen fast (Roman)
Foto:Hilding Bladh
Medverkande:Edvin Adolphson, Karin Ekelund, Erik "Hampe" FaustmanMer

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

Av Jan Sandström - 30 juni 2015 10:19

Tisdag den 30/6


Sista dagen i juni och i morgon är en annan dag.


Igår. Frukost ute och Mirabell fick komma ut, hon sprang bort två gånger men jag hittade henne båda gångerna, tyvärr kan jag ibland tycka.

Men hon hade fått ett halsband med telefonnummer på sig.


Bytte jag blinkertslampa på bilen men det är inte det lättaste.

Fick behära in hjälp av Maria som har mindre händer och kunde skruva loss den nedre skruven, man ska bort med panel på sidan och upp med luckor och lossa två skruvar i plast där den ena sitter jävligt till.

Men när jag tagit loss och konstaterat att det var en trasig lampa åkte jag och köpte nya och bytte tre st. Broms, blink och backlampor.

En (bak och dim) byttes ju av Carstedts när han monterade nya lamphållaren.

Sedan kom Peter och lånade bilen då hans "svärföräldrar" kommer upp från Svealand och hälsar på.


Satt ute och läste en del, hängde en tvätt, tog senare ned tvättarna.

Fick en idé där ute då ena sidan på ställningen inte var lika torr och skön.

En roterande torkställning. Jag har konstruktionen i stort sett klar i huvudet och den blir ganska enkel och drivs utan energi förutom vinden.

En sådan här övert på stolpen, sedan en axel ned till en planetväxel.

Så att inte torkvindan snurrar så fort, det är bara att införskaffa material och börja bygga.


Tyvärr tappade jag ett örhänge igår, här inne i huset och inom ett begränsat område men det är som borttappat.

 

Jag fick dem av min väninna Maria och vill hitta igen det så har du sett ett sådant liggande här så hr av dig   


Eljest tror jag inte det hände så mycket mer, jo jag såg matinéfilmen som var skapligt rolig och jag hade inte sett den tidigare vad jag kan minnas.

Och så fick jag en kartuppdatering till min GPS och det tar tid men sköter sig mestadels själv.


Gick isäng med ljudboken, just nu en bok av Sylvia Brown, Mirabell var jamig och gick bara omkring och jamade.

Släckte och somnade men väcktes av Mirabell som gick omkring och jamade, jamade, jamade,jamade, jamade, jamade,jamade, jamade, jamade,jamade, jamade, jamade och JAMADE.

Så höll hon även på i morse men jag vet inte vad hon ville OM hon nu ville något.

Så jag släppte upp Tristan och Trassel och då blev det full rulle här men jamadet upphörde.

Hon har slutat jama men går omkring så jag tror det är ännu en hårboll som ska upp, sådana lägger hon här och där, mest där.

Min puls har sjunkit liksom blodtrycket som verkligen var i topp då hon jamade som värst.


Jag har således intagit frukosten, kaffe, mackor, bulle och juice men det skedde inne då vädret inte är sommarlikt nu, eller det är kanske det det är,


Nu 14,8° på altan, nä 15,1 hoppade den upp till, det är mulet och blåser en del.

Väderstationen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-06-30 10:45:05

Temperatur: 16,2 °C
Lufttryck: 1001,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 69 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från NNE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 16,2 °C
Inne hos oss. Temp: 22,7 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 51,0 mm
Året: 343,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,2 °C
Klockan:
10:41
Temp - Max:
22,8 °C
Klockan:
09:21
Temp - Min:
12,1 °C
Klockan:
08:34
Temp - Min:
8,8 °C
Klockan:
03:35
Lufttryck - Max:
1001,3 hPa
Klockan:
10:38
Lufttryck - Max:
996,7 hPa
Klockan:
23:06
Lufttryck - Min:
996,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
995,0 hPa
Klockan:
06:09


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:21
Sol ned: 23:03
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:42 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 33s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:26
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 01:56

och så här ser det ut.

 


Jag filmade ju Tristan när han springer på väggen men det inlägget kommer senare, det tar tid att få upp filmerna, 2 minuter tillsammans.


Nu ska jag läsa VG och några Norska sidor och se hur berget mår.

Sedan kaffe.


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards