jans

Alla inlägg den 1 juli 2015

Av Jan Sandström - 1 juli 2015 17:05

...nere på stan med Peter och Anna och hennes föräldrar.
Pizza och kebab.

Av Jan Sandström - 1 juli 2015 12:05

Det brakade till i hans trädgård under stormen.
Han hoppade ur sängen och rusade ut.
I päronträdet hängde ett spritt naket par i en fallskärm.
- Är ni alldeles galna, skrek han. Hur fan kan ni ge er till att
hoppa fallskärm i den här stormen - och två i en sele också?
- Du har inte hajat det här, ropade killen tillbaka från trädet.
Det här är ingen fallskärm!! Det är ett tvåmanstält!

Av Jan Sandström - 1 juli 2015 09:42

SVT 1,  14:25 - 16:35 The Wiz

Ingen film jag tänker se men alltid kan någon annan roas av den i det fina sommarvädret.



En Motown-version av Trollkarlen från Oz där Dorothy, en lärare i Harlem, sugs upp av en tornado och hamnar i Oz hos fågelskrämman. Tillsammans med det fega lejonet och plåt-niklas vandrar de längs den gula tegelvägen i färd mot trollkarlen.

Om The Wiz


http://beta.tv.nu/p/1zahB1-P-xbv

 

Av Jan Sandström - 1 juli 2015 09:11

Onsdag den 1/7

Ny månad men vad innebär egentligen det mer än att det är nya siffror på pappret.

Djuren bryr sig inte utan för dem är det bara en ny dag där solen gick upp, och det gjorde även jag om än lite motsträvigt.  


Men igår då, jo Peter kom förbi med samo och hennes föräldrar i min bil men först tittade de förbi med en annan bil de funderat på att köpa, en Kia Ceed som verkar riktigt fin och klart värd sitt pris.

Tidigare ägaren litar jag helt och fullt på då det är våra bästa vänner här på Västerslätt och barnen har umgåtts sedan de låg på BB.

Jo några av barnen är födda dagarna utmed varandra   

Det blev så att Peter och Anna köper bilen och idag blir de bilägare, det behövs då de ju väntar smått i september och jag blir farfar.  

Jag tappade även bort ett älskat örhänge här hemma, vete f-n var det kan ligga någonstans.

 


Spelade in Morden i Midsommer på min HTPC men kan inte hitta igen filmen någonstans i datorerna, inte heller efterföljande Pang i bygget kan jag hitta igen.

Tror det spelades in men inte sparades, ett fall för Erik.

Jag gick ut på nätet och tankade hem gårdagens och förra veckans avsnitt, enklare än att jävlas med konverteringar och inspelningar man gjort själv. Jag ska ta tillbaks en gammal videobandspelare för de fungerade, oftast.


Jo och så beställde jag bredband till stugan, det är LO som har ett erbjudande genom Net1 som jag nappade på efter mycket funderande, men det ska jag lösenordsskydda så ingen av barnen kan använda,        och 

De vill ju ändå inte ha det men nu kan jag sätta in frärrstyrning av varmvattenberedaren och även bevakningskamera eller annat.

Det får jag se vad det blir, kostar 99:-/månad och då får jag data för 6GB


Jag satt ute på altan i värmen och löste korsord, drack kaffe och pratade med folk, såg på eftermiddagsfilmen och så surfade jag på nätet. Erik kom förbi och det pratades datorer och annat.

Gjorde säkert något mer under dagen.


Inatt har jag sovit gott även om Gunnar väckt mig några gånger då han velat in och ut men skönt att han ändå vill in och inte känner sig utkastad av de andra "vilddjuren" och Mirabell.

Men roligt att få stå och gosa med Gunnar när han sitter på fönsterbänken och då kan jag gärna vara vaken en stund på natten.

Det är så lungt och tyst nattetid och inatt sov faktiskt Mirabell, inte jamig som hon var igår.

Nu sover hon på sängen och Gunnar ute på soffan på altanen där jag suttit och ätit frukost och läst tidningen och löst korsord.

Ska gå ut till han och ta det stora korsordet senare och med en mugg kaffe.


Senare idag ska jag ned på stan och köpa en riktantenn till stugans bredband, ska även ned i eftermiddag då jag ska träffa Inger och besökarna från Svealand som hälsar på Peter o Anna, vi skulle visst gå på stan en stund men fråga mig inte varför.


Erik skulle komma förbi under dagen och vi ska fixa kontakten till stödet på moppen, det går ju inte att starta när sidostödet är nedfällt, en säkerhetsgrej som nu krånglar och ska plockas bort.

Det bör vara en enkel åtgärd, antingen klippa sladden eller kortsluta den beroende på hur den fungerar.


Det är då fint väder för mek utomhus för solen skiner och det blåser nästan inget.

19,5° utanför fönstret och väderstationen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-07-01 09:30:05

Temperatur: 21,6 °C
Lufttryck: 1008,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 45 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från NNW,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 21,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,5 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 343,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
22,3 °C
Klockan:
09:09
Temp - Max:
22,8 °C
Klockan:
19:13
Temp - Min:
7,4 °C
Klockan:
02:53
Temp - Min:
10,9 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1008,1 hPa
Klockan:
09:23
Lufttryck - Max:
1006,0 hPa
Klockan:
23:53
Lufttryck - Min:
1005,7 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Min:
996,5 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:23
Sol ned: 23:01
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:38 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 50s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:24
Månfas:
Fullmåne
Moon
Måne ned: 02:42

Så här ser det ut i trädgården.

 


Nu kolla dagens film och sedan kaffe ute på altan.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards