jans

Alla inlägg den 2 juli 2015

Av Jan Sandström - 2 juli 2015 15:13

Tänk att det ska vara så varmt, att det inte kan komma regn och kyla.;-)

Det är skönt ute på altanen i skuggan.

Vi har varit på biblioteket och jag har 3 böcker att rippa.

Senare kommer middagsgästerna och nu står Inger i köket och förbereder maten som ska wokas ute.
När man kan bjuda på en filbryta i värmen.

Av Jan Sandström - 2 juli 2015 08:42

Torsdag den 2/7


Idag är det två födelsedagar jag grattat på.

Det är Anders tidigare sambos pappa och så är det ett syskonbarn till Inger.


Så grattis Gösta och Monica säger jag även här.


Igår hände mycket och ingenting, Erik kom och vi fixade moppen, det gick ganska enkelt att åtgärda felet på strömbrytaren som sitter på sidostödet och förhindrar start när stödet är nedfällt.

Vi tog kontakten från Anders gamla moppe och kopplade ihop två kablar så nu kan man starta oavsett läge på stödet.

Den där brytaren är något man först bör kolla om moppe eller MC inte startar eller stannar.

På min MC så stannar motorn när jag fäller ut stödet och det kan vara både bra och besvärligt.

Jobbigt om man ska ställa den på stöd och göra någonting snabbt.


Jag har beställt bredband till stugan så jag tog hojen en sväng ned på stan och Kjell o co där jag köpte en riktantenn, men det blev även en övervakningskamera och jag fick med en smartplugg som jag nu kan sätta till varmvattenberedaren.

Måste bara göra om kopplingen till den för jag vill inte traksa ut i förrådet varje gång den ska startas på annat sätt än via nätet.

Men det ordnar sig bara jag fått tänka en stund.

Paketet med routern skickades igår morse och var senast i Örebro men man kan ju fundera på vilka vägar ett paket från posten tar.

Fram och tillbaks i Södra sverige innan det börjar röra sig hitåt.


Sedan köpte Peter en bil, en Kia Ceed som såg riktigt fin ut.

Peter kom hem från bilköpet hos våra vänner på Västerslätt och lämnade vinterdäcken och takräcket här.

 

Nu måste jag bygga ut däckstället jag byggde för en tid sedan.

 

Efter att ha sovit ute på altan en stund åkte jag ned till stan där jag skulle träffa Inger, Peter, Anna och hennes föräldrar och förståss lillskrutten i Annas mage.

 

Beundran av Peter o Annas bil eller så öppnades luckan bara för att Inger skulle lägga in sin ryggsäck.

Efter lite velande om var vi skulle äta något hamnade vi uppe på Storgatan där vi åt kebab och pizza.

 

Inger tog sin cykel, de andra Peters nya bil och jag gick till min MC men körde en sväng runt centrum innan jag åkte hem för att göra något lungt.


Kaffe blev det och jag strulade på med inspelningen på min HTPC som inte fungerar men jag tror inte jag fick igång den.

Försökte få igång övervakningskameran men det strulade och jag upptäckte att jag tagit bort grejor i mobilen som jag inte skulle gjort.

Eller det var Maria som knappade bort men jag sa till om det.

Nu fick Maria ordna tillbaks vissa vitala delar men kameran fick jag inte igång så jag gick isäng till ljudboken och den fungerade.


På dåligt humör och med värk så somnade jag ändå till slut och blev väckt ett par gånger av Gunnar som ville in och ut.

Mirabell kom och jamade några gånger men jag tror jag sovit några timmar ändå.


Steg upp vid 7 och testade övervakningskameran igen och nu fick jag igång den i mobilen men skulle vilja få in bilden i min dator fast jag vet inte om det går.

Frukost ute denna sommarmorgon där det var över 20° men det blåste en aning men inte kallt.


Nu är det +23,7° utanför fönstret och svag vind.

Väderstationen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-07-02 09:45:05

Temperatur: 24,9 °C
Lufttryck: 1010,2 hPa och Steady
Luftfuktighet: 60 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från WNW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 24,9 °C
Inne hos oss. Temp: 23,1 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 343,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
24,9 °C
Klockan:
09:40
Temp - Max:
24,0 °C
Klockan:
12:14
Temp - Min:
14,2 °C
Klockan:
00:32
Temp - Min:
7,4 °C
Klockan:
02:53
Lufttryck - Max:
1010,4 hPa
Klockan:
06:37
Lufttryck - Max:
1009,6 hPa
Klockan:
23:12
Lufttryck - Min:
1009,3 hPa
Klockan:
00:38
Lufttryck - Min:
1005,7 hPa
Klockan:
00:04


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:25
Sol ned: 23:00
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:35 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 7s less daylight tomorrow
Måne upp: 22:08
Månfas:
Fullmåne
Moon
Måne ned: 03:38

Så här ser trädgården ut genom min vanliga webbkamera.

 


Och nu ska jag straxt ut och dricka kaffe igen.


Så godsommarmorgon på er alla.


Nä jag tar nog inte semester från bloggen, tror inte jag kan hålla mig härifrån.

Av Jan Sandström - 2 juli 2015 08:37

Finns det någon här som fått svar från det som ska kallas supporten på bloggen?


Jag har efter otaliga mejl inte hört någonting inte ens att de mottagit mejlen vilket man oftast brukar få.
Så min tanke är att det inte längre finns någon support.

Nu ids jag inte längre skicka mejl till support@bloggplatsen.se


Nu ska jag försöka knåpa ihop ett morgoninlägg igen, fasen om jag inte ska ta semester från den, va skönt det skulle va.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards