jans

Alla inlägg den 3 juli 2015

Av Jan Sandström - 3 juli 2015 21:54

Fast här har den inte gått ännu men det känns som att det ska bli.

Nu har den gått ett tag ute på kvarken men det verkar som att den återkommer.

 


Men nu är jag på väg isäng för att försöka sova så småningom.

Av Jan Sandström - 3 juli 2015 21:46

Har suttit ute på altan och letat efter en adapter mellan routern och riktantennen.


Men vad 17 heter kontakten på routern där den lösa antennen sitter.

Tror jag kommit fram till N men är inte säker.

Tror att det ska vara en sådan här-

N till RP-SMA adapter N hane till RP-SMA hona

Art nr: 37655, 79:90


Tillägg den 6/7: Det visade sig att den här kontakten var på tok för stor men det ordnade sig ändå av den hjälpsamma personalen på Kjell & Co, om det skrev jag den 6/7 här i Routerlösning kontaktproblemet


Men man kanske skulle ha med grejorna så det blir rätt.

Ja routern, antennen köpte jag ju hos dem.

Av Jan Sandström - 3 juli 2015 21:16

Vi hade en skön stund i soffan jag och Mirabell.

Innan hon sprang bort.

 

Men hon hade bara gått en sväng till grannen och var på väg hem när jag hittade henne.

Och hon var alldeles oförstående över min upprördhet.


Nu sitter hon på min kontorsstol och jag får sitta på pallen.

Av Jan Sandström - 3 juli 2015 16:16

Fick hem min router från Net1 som ska vara i stugan men inte passar kontakten från den externa riktantennen ihop med routern.
Men det är för varmt för att jag ska orka göra något åt det.

Erik hade rätt igen.
Jag ska sluta med allt tekniskt för det krånglar bara.

Men vad gör man åt en katt (Mirabell) som springer på altandörren och ibland ytterdörren med klorna för att få komma ut.
Jag får väl byta glas och lacka om den dagen.

Och Gunnar som envisas med att ligga på altanen mot söder idag, helt utslagen av värmen.
Jag tog in han i svalkan men han ville ut så jag släppte ut han här bak där det är skugga men nej, han gick runt huset till värmen igen.

Av Jan Sandström - 3 juli 2015 11:06

Tror jag tar en höneblund.

Av Jan Sandström - 3 juli 2015 09:57

Fredag den 3/7


Åskan går. sjung hopp faderallan lej. Nej den går inte här men på en massa andra ställen.

Det skulle inte förvåna mig alls om det brakar loss idag här hos oss för uppe ovanför Umeå, mot Piteå ska den rasa i eftermiddag/kväll.

Så hade de även spått tidigare men idag har de tagit bort det löftet.

Fast nu för tiden har det börjat bli småjobbigt när Tor kommer på besök, det är så rackarns många kontakter att dra ut och datorer att stänga av i ett hus som vårt.

Man kanske skulle installera ett ordentligt åskskydd fast de är ju inte helt säkra de heller.

Nu för tiden är det ju billigare att köpa en ny apparat än att instalera åskskydd på inkommande ledning.


Igår var en skapligt varm dag och jag gjorde inte så mycket, vi fick gäster till middagen och det stektes ute på både gasol och eld.

Rikligt med mat och kall dryck och det blev en riktigt mysig kväll och rackarns roligt att träffa Annas föräldrar.

 

Jag nämnde något om förvaring av bildäck och så här ser ställningen ut som jag byggde.

   

Nu när Peter också har bil måste jag nog bygga på med en våning till och det ska nog gå bra, det blir som på en våningssäng att jag sätter dit träpluggar som håller ihop över och underdelen.


Paketet med min bredbandsrouter kom till Umeå igår kväll så den får jag nog idag så kan Erik testköra den.


Jag nämnde att vi hade varmt igår men idag blir det varmare.

Det var 22° någonting när jag gick ut och fikade klockan åtta och då var det nästan för varmt.

Nu visar termometern på 26,4° i skuggan och sol från en blå himmel MEN det är vida skyar där borta bakom björkarna.

Väderstationen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-07-03 10:00:05

Temperatur: 28,4 °C
Lufttryck: 1004,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 58 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från SW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 28,4 °C
Inne hos oss. Temp: 23,6 °C Fukt: 56 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 343,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
28,5 °C
Klockan:
09:57
Temp - Max:
27,5 °C
Klockan:
11:59
Temp - Min:
14,2 °C
Klockan:
02:48
Temp - Min:
14,2 °C
Klockan:
00:32
Lufttryck - Max:
1006,6 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Max:
1010,4 hPa
Klockan:
06:37
Lufttryck - Min:
1003,5 hPa
Klockan:
06:30
Lufttryck - Min:
1006,2 hPa
Klockan:
23:37


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:27
Sol ned: 22:58
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:31 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 22:39
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 04:55

Och så här ser det ut.

 


Man ska dricka mycket i värmen så jag ska göra kaffe och gå ut på altanen men sitter nog utanför mitt kontorsfönster.

Fast varför ska man ut i sådan värme när man har svalare inne, bara 23,6° här inne i hallen.


Kaffe och kanske något kallt som vanligt vatten när vi nu har sommar, snart får vi skotta snö.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards