jans

Alla inlägg den 4 juli 2015

Av Jan Sandström - 4 juli 2015 21:06

Måste jag vänta på att klockan blir tio eller kan jag gå isäng nu.


Maria är tydligen ute och rastar Tristan.

 


Jag och Inger tog hojen efter att vi varit ute och tittat på glasyttan, vi behövde något smått till en vän som fyllde år och då brukar det passa men något handblåst, eller munblåst.

Svårt att blåsa med händerna   

En liten ljuslykta och nu har de gjort dem bättre än den vi har, den har lite för lätt att tippa omkull så jag har satt fast den på ett fat med häftmassa.

Jag såg den här och röstade på att vi skulle ta den till Tomas och Sara men röstades ned av Inger.

 

För ni som inte förstår kopplingen är det ett känt konstverk som finns vid universitetet i Umeå.

Den är gjord av munblåsta glasrör som samanfogats och skulle bli läcker med blå LED i stativet.

Men jag fick inte då något annat tydligen redan är bestämt.


Men mc-turen den gick ut till väninnan Maria i Skeppsvik där vi fick träffa dotter Signe med fru Maja och deras två små Karin och Villmer.

 

Den ena ligger till vänster om den andra, eller om det var tvärtom, kommer inte ihåg.

Efter kaffe och massor av prat körde vi vidare då Maria skulle på dans i Täfteås loge, den de hade en TV-serie om för några år sedan.

Men hon vi sedan skulle hälsa på var inte i stugan så då drog vi vidare till nästa och den stugan var också övergiven.

Vi körde sakta in till Sävar där nästa mål fanns men där var de sjuka så vi körde vidare.

Det blev vägen över Täfteå och sedan via Holmsjön mot Holmsund, men sedan körde jag stora vägen hem igen.

Och här var Maria och katterna hemma så jag fick middag och kaffe samt jordgubbar med grädde.


Men nu är jag trött och siktar på sängen.

Det har blivit svalare ute, 15° så nu ska vi nog få skönare i sovrummet.


I morgon är jag här igen och sedan ska jag ta hojen ned på stan och Kjell & Co


Godnatt.

Av Jan Sandström - 4 juli 2015 20:29

Det har varit möhippa för tomas blivande fru Sara.

Jag lånade bilden från Facebook och Marie Hertzbergs inlägg.


Hoppas ni haft roligt tjejer.

Av Jan Sandström - 4 juli 2015 11:47

Det där med hönan eller ägget är lite enkelt.

Här är något marigare.

det är den stora frågan.

Av Jan Sandström - 4 juli 2015 11:34

Det var Glödheta vi skulle förbi.

Som du kanske kan gissa är det en glashytta i Umeå.

En möhippa är här där blivande bruden får prova på att blåsa glas.

Inger sitter till höger i blåa jackan.

Av Jan Sandström - 4 juli 2015 09:26

Inger gjorde en liten plats under björken där hon gillar att sitta.

Jag kanske går till förrådsplatsen eller trean som jag ibland kallar den.

   


Av Jan Sandström - 4 juli 2015 09:13

Lördag den 4/7


Igår var det en varm dag så jag gjorde inte så mycket men Maria ville ut och köpa en resväska och det passade bra för min router till stugan låg på Preem för avhämtning.

Sedan blev det NetOnNet för resväskan och hem igen för att fortsätta svettas ute på altanen.

Det strulade med anslutningen av riktantennen mot routern för kontakterna passade inte, men senare tror jag att jag hittade en adapter jag ska skaffa, eller måste skaffa.

Åskan gick lite runtomkring men inte här fast jag var övertygad om stt det skulle bli det.

Men ibland har också jag fel, men inte ofta.


Tog en kall dusch innan jag gick isäng med min ljudbok.

Sov så gott man kan med varmt och störande katter.


Idag blåser det men det blev frukost ute då det är varmt.

Senare ska vi åka till Skeppsvik till Maria och fika, jag ska också kolla på husvagnen som har ett dåligt stödben.

Bilstereon jag monterade tidigare fick hon igång igen, vi hade glömt att jag satte in en strömbrytare på ledningen.

Jag ska förbi Kjell & Co för den där adaptern och så hade visst Inger något vi skulle förbi men jag kommer inte ihåg vad.


Det är varmt med 20,4° utanför fönstret men det blåser ganska mycket med runt 10 m/s u byarna, vad det blåser här i stan vet jag inte   


Väderstationen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-07-04 09:15:04

Temperatur: 20,4 °C
Lufttryck: 1002,4 hPa och Steady
Luftfuktighet: 66 %
Vindstyrka: 6,8 m/s från WNW,
i byarna 9,5 m/s
Kyleffekt: 20,3 °C
Inne hos oss. Temp: 24,0 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 343,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
23,3 °C
Klockan:
08:37
Temp - Max:
30,3 °C
Klockan:
12:59
Temp - Min:
17,5 °C
Klockan:
02:28
Temp - Min:
14,2 °C
Klockan:
02:48
Lufttryck - Max:
1002,6 hPa
Klockan:
01:56
Lufttryck - Max:
1006,6 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Min:
1001,9 hPa
Klockan:
03:59
Lufttryck - Min:
999,8 hPa
Klockan:
18:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:29
Sol ned: 22:57
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:28 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 36s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:01
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 06:22

Och prognosen från YR.NO

Meteogrammet: Umeå Kommun


Så här ser det ut i trädgården genom webbkameran.

 


Nu blir det en mugg kaffe någonstans där det inte blåser så mycket.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards