jans

Alla inlägg den 5 juli 2015

Av Jan Sandström - 5 juli 2015 17:24

Det gick fint hos Kjell & Co men det tog lite tid att hitta passande adaptrar till stugroutern.

Efter mycket letande och trixande av tre i personalen kom vi fram till följande lösning.

SMA hona till BNC hane

TNC hane till BNC hona

Art nr: 37489Art nr: 37471
49:9049:90

 

 

Huvudsaken är att det kommer att fungera.


Jag har suttit ute och läst i eftermiddag,men har även hunnit söka efter mitt tappade örhänge

 

men känner att jag fått allergikänning när jag gick igenom påsen från dammsugaren, inget hänge i den men däremot tre krokodilklämmor.

det har faktiskt varit ganska skönt och jag tror jag går ut en stund till med boken i friska luften.


 


 
 

Av Jan Sandström - 5 juli 2015 08:12

Söndag den 5/7.


Som jag berättade i förra inlägget är det idag 40 år sedan vi träffades Jag och Inger på dansen i Åkerbäck.

Mycket har hänt sedan dess.

   


Men igår åkte vi och köpte en liten present i glashyttan men de har gäster på lördagarna som får prova på att blåsa själva och det var en möhippa där

   

så vi fick sitta och vänta till 12, något vi inte räknat med så det blev inget Kjell & Co.

Vi åkte hem och slängde i oss lite mat för att sedan ta hojen och åka iväg till Skeppsvik och lite runt omkring där ute.

Jag fick träffa Marias barnbarn och gratta Signe och Maja till både deras vigsel och barnen Karin och Villmer..

 

Maja till vänster och Signe till höger.

 


Kom hem och åt samt efterrätt ute på altan för det var riktigt skönt i eftermiddags eller kvällssolen.


Jag var helslut och när jag fick gå isäng, måste ju få tillåtelse av Inger, så blev det en stund med ljudboken och sedan har jag sovit gott hela natten.

Fönstret på glänt så det har varit lite svalare i sovrummet och inga katter som stört.


Steg upp redan klockan 7, duschade, frukost och sedan hissade flaggan.

 

Efter 12 när affärerna öppnat på stan ska jag ned till Kjell & Co för att köpa den där adaptern jag behöver mellan router och antenn till stugan.

Nu funderar jag på att köra utan riktantenn och se hur routern fungerar och göra vissa inställningar.


Det är lämpligt väder till sådant för vi har bara 14,8° utanför fönstret.

Det blåser en nordvind och är grått även om det finns aningen till ljus, men regnet liksom hänger i luften även om det troligen inte kommer något regn, inte något avsevärt i alla fall.

Väderstationen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-07-05 08:30:05

Temperatur: 14,7 °C
Lufttryck: 1008,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 72 %
Vindstyrka: 3,2 m/s från NE,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 14,1 °C
Inne hos oss. Temp: 23,6 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 343,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,1 °C
Klockan:
06:36
Temp - Max:
25,6 °C
Klockan:
15:14
Temp - Min:
11,5 °C
Klockan:
01:45
Temp - Min:
13,0 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1008,6 hPa
Klockan:
08:16
Lufttryck - Max:
1005,7 hPa
Klockan:
23:40
Lufttryck - Min:
1005,3 hPa
Klockan:
00:13
Lufttryck - Min:
1001,9 hPa
Klockan:
03:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:31
Sol ned: 22:55
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:24 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 49s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:19
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 07:56

och en trädgårdsbild.

 


Nu ska jag göra kaffe och sedan koppla in routern med min lilla blå

 

Min gamla lilla laptop som borde få gå i pension snart om jag inte får tag på ny programmvara, den är lite seg nu och har bara XP.


Men kaffe och så säger jag Godmorgon innan jag blir för långrandig.

Av Jan Sandström - 5 juli 2015 07:03

Idag den 5/7 2015 är det en lite speciell dag.   

 

Enligt min gamla kalender är det idag 40 år   

 

sedan jag och Inger träffade varandra på danslogen i Åkerbäck.

 

När vi för några år sedan åkte förbi så såg det ut så här där vi träffades.


Det blev några danser   och sedan körde jag hem Inger till Tavelsjö och efter ett snabbt fika inne i köket gick vi ut till lekstugan.

 

Men det blev varken sova eller annat   utan bara prat och några pussar.  


Så nu ska jag straxt gå och hissa flaggan, eller jag hinner fika först, jag är ju tidigt uppe och Inger jobbar.

 

Senare kommer dagens godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards