jans

Alla inlägg den 6 juli 2015

Av Jan Sandström - 6 juli 2015 15:15

...kyssens dag så passa på att kyssa någon eller något.

Dessa röda vackra läppar vill man ju inte kyssa, då förstör man ju det fina läppstiftet.:-*

Av Jan Sandström - 6 juli 2015 14:49

Jag och Maria åkte till strömpilen.
På väg dit körde vi efter en fin bil.
En bil Peter gillar.

På apoteket hämtade jag ut min medicin.

På Arken Zoo köpte vi kattmat, kattleksaker m.m

På Ica Maxi köpte vi tonfisk i vatten och en katttoalett.

Mirabell blev söt i sitt halsband.

Gissa vad killarna tycker va roligast.

Gunnar gör det han gillar.

Jag har sällskap av en busig kisse här i soffan där jag ser på dagens matinefilm.

Av Jan Sandström - 6 juli 2015 11:21

Här sitter jag ute på södra altanen och löser korsord när en söt kisse kommer uppför trappen, stannar till och blir förvånad av att se mig på en stol, jag blir förvånad av att se den.

Katten liknar Mirabell men hon är ju inne och sover på sängen, dörrar och fönster är stängda och kattluckan spärrad så det endast går att gå in genom den.

Kisse kommer upp i mitt knä och jag bär in den och frågar Maria vilken katt det är. Grannens säger hon och skrattar.

Men det är inte det utan Mirabell som måste ha lyckats peta upp kattluckan på norrsidan och sedan gått runt huset men inne är hon hungrig och äter torrfoder och nu ligger hon på hallgolvet och mår gott.

Så vi måste skaffa halsband till henne, ett kattungehalsband så liten hon är runt halsen.

Och stänga kattluckan helt till Gunnars besvikelse då han ibland brukar ta den vägen in, men bara ibland.


Men fint att hon hittar ute för tanken är att det kanske blir vår kisse och då har Inger tänkt att det också ska få bli en katt som går fritt ut och in.

Av Jan Sandström - 6 juli 2015 10:34

SVT 1, 14:30--15:50 Hjärter Knekt (1950)

Det blir en duell mellan filmen och vädret, sitta inne eller ute och läsa på altan, det är frågan.

För jag kan ju inte spela in p.g.av en bugg i programmvaran jag har i min HTPC och förresten vill jag ha filmerna textade då ljudet allt som oftast är dåligt på dessa gamla filmer.

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 6 juli 2015 10:27

Jag skrev i Nä jag är trött. den 4/7 om en glasskulptur jag funderade på att köpa, eller pratade då om den.

 

och att den skulle kunnat bli en fin grej till Tomas och Sara.

Så här ser originalet ut.

 

Foto: Hanna Eriksson, VK

Fast den lutar åt andra hållet ser jag   


Nu blev jag nedröstad då den var för billig. Alltså glasgrejen.


Tänkte bara visa alla som inte är Umeåbor eller har studerat här hur det ser ut.

Av Jan Sandström - 6 juli 2015 09:49

Måndag (igen) den 6/7


Ja då har man varit "ihop" med Inger i 40 år, bara att sträva vidare till nästa jubileum, vad det nu kan vara.


Igår, hittade inte mitt örhänge    i damsugarpåsen heller men det måste ligga någonstans här hemma.

Fick däremot tag på adaptrarna mellan router och riktantennen som ska vara i stugan. Se tidigare inlägg Routerlösning kontaktproblemet.

Drack kaffe och satt en hel del ute på altanen och läste.

Jag fick en idé   , vi har ju under många år tänkt bygga till en carport som andra del på förrådet i stugan men så såg jag i en bok en veranda eller altan ovanpå och det kanske skulle kunna vara någonting.

Det tål att fundera på och ska inte bli så hiskeligt dyrt heller.

 

Det skulle bli till höger om det halva huset ovanför den blå presseningen.

Tror det kan bli fint och med fin utsikt, trappan på bortersidan direkt från gräsmattan och inte kommer det att skymma från stugans fönster heller.

Jag måste skissa på det, när jag får tid.


Eljest hände inte så mycket igår. Åskan har gått och går nere på kontinenten men även lite här och där uppe i norr men vi har inte fått någon.

Däremot gick det ut en varning  i Norge om att ett ordentligt oväder var på väg men idag hittar jag ingenting om något sådant.

Det blev nog som många andra varningar ingenting av det till slut.

Berget Mannen verkar inte heller rasa men än är det kallt och snön ligger fortfarande kvar uppe på berget om än i mindre mängd än tidigare.


Sedan gick jag och Mirabell isäng, jag med min ljudbok och somnade sedan och har sovit tungt och länge även om jag blev väckt några gånger, fick till och med Gunnar i sängen inatt så då var det kallt ute.


Idag har jag suttit ute med frukosten och läst tidningen, står inte så mycket i den men korsord har jag löst. Det stora har jag kvar till senare.

Vi måste ut och handla idag, behöver mer tonfisk till Mirabell, hon äter i stort sett inget annat nu men lite torrfoder kan hon knapra i sig.

Det blir film i eftermiddag men eljest har jag inget inplanerat idag.


Men någon gång måste jag ta svetsen med ut till Skeppsvik och laga Marias husvagn, ena stödbenet har gått sönder.

Muttern som sitter på den gängade stången har lossnat, trodde sådant var gjort i ett stycke men 1965 kanske man gjorde på annat sätt.

Den har kanske varit värmd och på så sätt klämts fast på axeln.

 

För värmer man upp muttern så utvidgar den sig och man kan trä på den, när den sedan kallnar drar metallen ihop sig och den sitter stenhårt fast.

Men det ska inte vara så märkvärdigt att svetsa fast den där, tror och hoppas jag på.


Idag ska jag sitta ute och läsa och ta det lugnt för det är väder för sådant.

Tids nog får Inger semester och då är min slut.

Vädret är fint, 18,1° utanför fönstret med sol från blå himmel och svag vind.

Väderstationen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-07-06 10:15:05

Temperatur: 18,4 °C
Lufttryck: 1001,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 48 %
Vindstyrka: 3,3 m/s från E,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 18,4 °C
Inne hos oss. Temp: 22,6 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 343,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,5 °C
Klockan:
10:12
Temp - Max:
18,9 °C
Klockan:
13:13
Temp - Min:
4,0 °C
Klockan:
03:07
Temp - Min:
7,5 °C
Klockan:
23:53
Lufttryck - Max:
1007,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1009,3 hPa
Klockan:
10:56
Lufttryck - Min:
1001,4 hPa
Klockan:
10:13
Lufttryck - Min:
1005,3 hPa
Klockan:
00:13


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:33
Sol ned: 22:53
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:20 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 1s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:33
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 09:30

Och trädgårdsbilden.

 


Ska gå och öppna växthusen och sedan göra kaffe och gå ut till Gunnar som sover på altanen.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards