jans

Alla inlägg den 7 juli 2015

Av Jan Sandström - 7 juli 2015 10:41

SVT 1, 14:50--16:20 En skärgårdsnatt (1953)

 

Handling:
Det är sommarlördag i Stockholm. Skärgårdsbåten "Waxholm III" lägger ut från Blasieholmskajen med ett brokigt sällskap av resenärer. Bland passagerarna befinner sig den glade frisören Sture Svensson med maka Karin och sex barn, de två äldsta döttrarna Astrid och Gullan i tonårsåldern. Två törstiga weekend-firare i övre medelåldern -- "Affe" och "Mankan" -- på väg till sommarstugan, parkerar sig omedelbart i restaurangen. I egen segelbåt färdas den välväxte och solbrände Åke tillsammans med sit...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 7 juli 2015 10:07

Tisdag den 7/7


Idag fyller en gammal flickvän år, eller gammal kanske man inte ska säga, en flickvän jag hade i min ungdom fyller år idag så grattis säger jag till Elisabeth.


Igår hände inte mycket men ändå mycket.

En ganska skön dag där jag satt långa stunder ute på altan och läste i lugn och ro när en kisse kommer upp på altanen.

Den liknade Mirabell men hon var ju inne och sov på sängen sist jag kollade.

Men visst var det hon som lyckats komma ut genom kattluckan men skönt att se att hon inte rymde utan kom upp till mig för tids nog ska hon få börja gå fritt ute när hon vill.


Men det blev så att jag och Maria åkte och handlade kattsaker och annat så nu har Mirabell ett fint halsband med telefonnummret inskrivet.


Anders ringde och ville ha middag, han skulle först till Vännäs och lämna några saker men det skulle gå fort.   

Det dröjde inte länge innan han ringde igen, då stod han med bilen i Spöland och kom inte iväg.

Handbromsen hade gått i baklås eller vad man ska säga, höger bakhjul hade låst sig men jag erbjöc mig att komma med bilen och tog med mig lite verktyg.

Jag hann bara sätta mig i bilen så ringde han igen och sa att nu kunde han köra lite, men det gick tungt. Jag fortsatte ändå men i rondellen vid Vännäsvägen körde jag runt några varv när jag pratade med han och till slut släpte bromsen.

Jag kunde köra hem igen och senare kom Anders.

Nu funderar han på att byta bil och trånar lite efter en Ford Kuga.

Nu när han har fått nytt jobb kommer han att köra en hel del och då skulle något sådant passa och en diesel då.

Jag skulle också vilja ha något sådant, huvudsaken är att det är en bil man sitter högt i och är hög.

Det är lättare att komma i och ur en sådan och min kropp blir inte bättre med åren.

Jag kanske inte skriver om värken i alla inlägg men den finns där mer eller mindre, igår kväll var det lite mer när jag lade mig.


Eljest tillbringade jag dagen med att sitta ute på altan och läsa eller surfade runt på nätet.

Jo jag tror jag fixade problemet med inspelning på min HTPC då jag hittade en uppdatering av programvaran.

Om det fungerar återstår att se i kväll då jag tänker spela in Morden i Midsomer. Timern är ställd.

Det hände säkert mer igår men kommer jag inte på det så var det säkert inget väsentligt.


Gick isäng med ljudboken en stund och fönstret på glänt.

Somnade efter ett tag men väcktes senare och Gunnar kom in dyngblöt eller dyngsur.

Han var kelsjuk och lade sig senare mellan mina ben men jag kom inte till ro och somnade inte på ett par timmar.

Då hann Gunnar ut och in igen ett par gåger och Mirabell strök omkring runt sängen.

Det regnade ute men Gunnar kan ju inte vara direkt rädd för att blöta upp sig, kanske har han kvar det från liten då Maria badade med han och badade han varje vecka.

Jag somnade ändå och kunde ligga kvar i morse till ½9 för det är inte direkt väder som lockar.


Frukost inne och till slut vaknade Mirabell och då släppte jag loss vildarna Tristan och Trassel som fick rasa av sig lite.

Man kan säga att det är inte direkt lugn och ro med tre katter som springer runt fötterna på en, men det är kul.

Två tröttnade och tog igen sig men var Tristan var vet jag inte.

 

Trassel låg och vilade medan Mirabell åt sin tonfisk.

 


Nu sitter jag här och visst blir man glad då man kollar yr.no och kommande väder.

Meteogrammet: Umeå Kommun

Torsdagen verkar ju börja fint OM det nu blir så men någon värme lär vi inte få på ett tag.


Just nu 13° ute på altan men jag tror inte det regnar just nu men det har regnat.

Himlen är grå och björkarna rör på sig så det blåser en aning.

Väderstationen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-07-07 10:30:05

Temperatur: 12,8 °C
Lufttryck: 980,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,5 m/s från SE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 12,1 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 12,9 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 13,8 mm
Året: 357,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,6 °C
Klockan:
00:07
Temp - Max:
19,8 °C
Klockan:
15:44
Temp - Min:
11,9 °C
Klockan:
06:37
Temp - Min:
4,0 °C
Klockan:
03:07
Lufttryck - Max:
988,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1007,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
979,9 hPa
Klockan:
09:12
Lufttryck - Min:
987,9 hPa
Klockan:
23:50


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:35
Sol ned: 22:51
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:16 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 14s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:47
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 11:04

och så här ser det ut.

 


Kaffet får faktiskt vänta en stund så


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 7 juli 2015 09:41

Man ska inte lägga sig i allt.

Från VK den 7/7 2015

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards