jans

Alla inlägg den 10 juli 2015

Av Jan Sandström - 10 juli 2015 20:08

Eller ska jag gå ut på altan och lyssna på musik från Hedlundadungen.

Och kanske lite mer.

 

Av Jan Sandström - 10 juli 2015 20:00

En tjej, Sandra gav bort en tavla som hade de rätta måtten vi behövde till Marias rum för att dölja skruvhålen efter hennes brädor m.m

Nå ja den döljer nästan men det blev bättre, rentutan ganska bra.

     


Av Jan Sandström - 10 juli 2015 18:35

Hoppas jag i alla fall.
Men det blir fint mönster i björkklossarna fast fotot kommer inte till sin rätt.

Egentligen skulle jag vilja olja in dem för då skulle årsringarna komma fram.

Det är samma klamp med fram och baksida.

Vi var på Biltema och där såg jag plexiglas.
Man kan såga ut cirklar och lägga på björkarna så kan tårtorna ligga direkt på.

6 brickor på 40 cm diameter får jag minst ut på en skiva.

Av Jan Sandström - 10 juli 2015 11:26

Men jag börjar känna mig lite trött.


Tror inte jag fick så många timmars sömn inatt men vad gör det.

Sova hinner jag göra i eftermiddag, kanske sätter mig ute på altan och sover.

Har jag tur får jag Gunnar i knät och han är så varm och go.


Men Inger har börjat sin ledighet så då spricker nog mina planer antar jag.     

Fast var gör väl det.

Av Jan Sandström - 10 juli 2015 06:29

Fredag den 10/7


Igår satt jag och "jävlades" med min gamla HTPC. JAg fick aldrig FireFox att fungera och Internet Explorer visade bara textrader likt en 80-talsdator.


Då jag inte har någon skiva eller USB med poerativsystem på så klarar jag inte av att installera om datorn men här är det i alla fall Win 7 på den.

Inte som min "Lilla Blå" som jag kör XP på, där finns det inte ens att hämta hem på nätet.

Jag kan plocka ut hårdisken senare, den ena är på 1 TB så den kan jag använda i min dator när någon av de mindre går sönder eller när jag kan vilja ha lite mer minne, men just nu har jag tillräckligt.

Det är i min NAS jag kanske skulle haft en större disk, sätta in en på mer än de 3 TB som en är på för då kan jag lägga in alla DVD som står i hyllan.


Vad mer gjorde jag igår, plockade i lite av varje och gjorde lite av varje, satt ute en del och fikade och hade Gunnar i knät där han sov så gott.

Gjorde i ordning 4 ljudböcker vi lånat på biblioteket så de passar i våra MP3-spelare, det förekommer fortfarande böcker på CD på biblioteken och det är besvärligt när en av skivorna är låst för kopiering och ripning men då kan man oftast hitta den ute på nätet.

Tyvärr har de också dålig kvallitet på rippningen men det får man stå ut med.

Så nu har jag 4 nya böcker av Karin-Brunk Holmqvist inlaggd och klar att lyssna på.


Gick isäng och somnade men vaknade av värk och så var det så varmt inne fast fönstret var öppet.

Mirabell ville något och gick omkring och jamade, till slut gick Inger upp och gav hon mat, mat som jag inte fick ge hon igår kväll för hon skulle inte ha sa de andra.

Klockan 5 gick jag upp och gav hon mer mat (tonfisk) son hon slukade och nu ligger hon och sovar sött.

Även jag gjorde frukost, kaffe och 2 mackor som jag gick ut och åt, 13,5° var det på altan och det var så skönt, det sa även Gunnar att det var.

Men sedan började det blåsa, igen. Så lite efter 6 gick jag in och Gunnar gick iväg efter att även han ha fått mat och nytt vatten ute på altan.


Idag ska jag såga en björkklabb som måste justeras och sedan slipas, men jag måste ut och köpa mer slipband till slipmaskinen.

Det jag funderar på är om min gamla kedjesåg jag har här hemma kan såga ett fint snitt.

Det är en gammal Black&Decker som inte har någon form av säkerhetsskydd men den har sågat många träd och är lätt och smidig.

Jag har säkert haft den i 20-25 år och kan kanske hänga med ännu en tid framåt.


Kanske får jag ork och tid att räkna på den där carporten vi tänker sätta upp i stugan och vad den kan kosta, hur mycket material som går åt.


Det är då uppehåll idag men det blåser, det är bra om jag ska såga och slipa för då åker dammet iväg.

Temperaturen är på 13,4° utanför fönstret. Jo det är på plussidan.

Väderstationen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-07-10 06:45:06

Temperatur: 13,9 °C
Lufttryck: 987,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,7 m/s från N,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 13,3 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 23,4 mm
Månaden: 40,5 mm
Året: 383,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,9 °C
Klockan:
06:32
Temp - Max:
20,1 °C
Klockan:
10:52
Temp - Min:
12,7 °C
Klockan:
00:36
Temp - Min:
10,6 °C
Klockan:
03:18
Lufttryck - Max:
987,2 hPa
Klockan:
06:34
Lufttryck - Max:
984,8 hPa
Klockan:
23:51
Lufttryck - Min:
984,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
979,4 hPa
Klockan:
06:36


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:42
Sol ned: 22:44
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:02 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 46s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:18
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 15:33

Och så här ser det ut.

 


Nä nu behöver jag gå på toa, sedan raka och tvätta innan dagen börjar på riktigt.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 10 juli 2015 06:12

Såg detta, och kan det vara något för er Anna och Peter?

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards