jans

Alla inlägg den 12 juli 2015

Av Jan Sandström - 12 juli 2015 21:41

Ja vi kom hem för ett bra tag sedan efter en skön tur runt omgivningarna.


Först kustvägen eller Riks 13 som den hette en gång ned till Öre älv och sedan E4 till Olofsfors där vi fikade.

Men de hade så små koppar att jag fick en som Inger fick till sitt te,

Men jag tycker de skulle köpa en ny vimpel till flaggstången om de nu inte borde ha en flagga hissad när det är sommar och högsäsong.

   

 

Därifrån körde vi sakta upp till Bjurholm via Agnäs och andra byar.

Där köpte vi pizza hos

   

efter att vi tankat lite men jag begrep mig inte på tankautomaten.

Jag stoppar in min MasterCard och tror att jag ska kunna tanka men måste först välja vilken summa jag kan tanka för.

Men jag tankade för en hundring för det visste jag att skulle rymmas i tanken.


Sedan åkte vi hem med en avstickare till mitt brorsbarns stuga men de var inte där så då blev det direkt hem och här är jag nu.

Ska straxt gå isäng då klockan är 22

Av Jan Sandström - 12 juli 2015 16:21

Jag kan då inte klaga på kaffekoppen.

Av Jan Sandström - 12 juli 2015 09:26

Söndag den 12/7


Var är sommaren?


+14° ute på altan men med nordlig vind kan vi sitta ute på södersidan. Det är praktiskt och nädvändigt att ha flera uteplatser.

Inger gick iväg för att se vart Mirabell gick men förmodligen är hon bara på grannen Maltes gård, där finns så fina gångar och mycket att lukta på, som blommor.

Så jag passade på att gå in och skriva dagens inlägg.


Igår blev sonen Peter endag och ett år äldre då han fyllde år.

Vi åkte en sväng förbi Glassbonden i Spöland där vi naturligtvis åt glass och jag fick mitt kaffe.

  Fast så dansant blir jag inte av det.

Därefter blev det hem till Peter som hade en tårta färdig och några av hans kompisar kom förbi och fikade.

Jag fick sova i soffan en stund fast jag säger att jag bara blundade lite men hade öronen öppna.

Det är faktiskt något jag brukar göra, att bara blunda och lyssna men gör jag det på t.ex en föreläsning så misstolkas det ofta att jag sover men jag kan konsentrera mig mycket bättre på hörseln.

Tror det har att göra med mitt hörselproblem.


Sedan åkte vi hem, det blev middag och kväll.


Gick isäng med ledvärk i händer och knän.

Somnade men vaknade med värk och jag vet inte hur mycket jag översoderade Voltarenet inatt men har sovit av och till.

Har inte värken väckt mig så gjorde Mirabell det.


Men vi vaknade i morse och låg en stund och gosade, Mirabell kom också upp i sängen.


Vi steg upp och gick ut med frukosten men Mirabell ville också vara med.

   

Hon lyckades hitta upp på köksbänken där hon stod på bakbenen och kraffsade på fönstret för att få komma ut.

Jag brukar lura henne och går ut med fikat för att senare gå ut genom garaget.

Men som vi pratade där ute hörde hon säkert var vi satt.


Senare fick hon komma ut och gå en liten runda, tanken är att hon tids nog ska lära sig gå ut och komma in själv.


Vi har funderat på en MC-tur idag men jag vet inte om jag har händer till det.

Maria ska åka till stugan med kompisarna som ska till Kanada i höst.


Det ska bli skapligt väder men just nu hänger regnet i luften, och det är ju bra, bra att det inte ramlar ned.

En temperatut som är 13,6° utanför fönstret, mulet och en svag nordlig vind.

Väderstationen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-07-12 09:45:05

Temperatur: 15,0 °C
Lufttryck: 999,3 hPa och Steady
Luftfuktighet: 71 %
Vindstyrka: 2,5 m/s från N,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 14,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 3,6 mm
Månaden: 44,1 mm
Året: 387,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,4 °C
Klockan:
09:31
Temp - Max:
23,5 °C
Klockan:
10:42
Temp - Min:
10,9 °C
Klockan:
02:30
Temp - Min:
11,5 °C
Klockan:
02:44
Lufttryck - Max:
999,7 hPa
Klockan:
00:09
Lufttryck - Max:
999,7 hPa
Klockan:
23:28
Lufttryck - Min:
999,0 hPa
Klockan:
09:40
Lufttryck - Min:
996,3 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:48
Sol ned: 22:40
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:52 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 1s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:04
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 18:13

Så här ser det ut.

 


Nu börjar det bli dags för påtår ute på altan.

Mirabell var förrestan bara hos grannarna och kollade läget och Inger fick anledning att kika hur de har det på sina innergårdar   


Med det säger jag Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards