jans

Alla inlägg den 16 juli 2015

Av Jan Sandström - 16 juli 2015 20:01

Nu mullrar det lite runt omkring oss och jag har fått mat och på den jordgubbar med grädde.

Det mullrar mer och mer men nu har jag kaffekoppen full och ska kolla lite på om jag får igång den här jäkla webbkameran.


Eller har någon där ute tips på att få en D-Link DCS-935L till en R90 router från Net1


 

Inger pratar med Tomas någonstans i södra delen av landet genom mobilen.

Av Jan Sandström - 16 juli 2015 19:16

Vi åkte iväg för att se om stadsgrannarna var i sin stuga, på väg dit ville vi fika och det skrev jag om i tidigare inlägg.

Men grannen var inte hemma i Maltträsk så vi fick åka hem igen men det blev bara 17,5 mil.


Här hemma blev inte spisen varm för en säkring löser ut, nu säger Inger att det är när hon startade två plattor som den lste ut.

Så det blir att kolla och felsöka igen.

Det slutar väl med att vi får köpa en ny spis i stan vid tillfälle, nu fungerar ju det ändå hjälpligt.


Det är mörka moln runt omkring och tidvis på urflykten regnade det ganska ordentligt.

Men här är det uppehåll nu men det kommer säkert mer regn i kväll.


Nu är det mat, stekt korv med potatissallad och rent kallt kallkällvatten, smaskens.

Av Jan Sandström - 16 juli 2015 16:03

Fika i Kronlund norr om Hällnäs.

Av Jan Sandström - 16 juli 2015 13:10

Vi sitter ute och äter fil och säger att där borta regnar det från det mörka molnet när det smället till.

Åska det var ett utdraget dunder men mobilen varnade inte och ingen registrering på blixtsidan så jag tror den går högt.

 

Nu small det ordentligt ganska nära så jag får ta och stänga bredbandsroutern.

Inte heller kan vi åka bort utan nu blir det te och kaffe ute på altan.

Vattenkokaren är redan varmkörd.

Av Jan Sandström - 16 juli 2015 12:44

Det regnar.

Jag höll på att klyva ved men när inte min klyv orkade dela på klubben var den vresig, klubben alltså.
Klyvens tryck är ändå 8 ton.

Så nu kanske jag får nån mat.

Det blir i alla fall ingen MC-tur.

Av Jan Sandström - 16 juli 2015 09:24

Torsdag den 16/7


Igår var jag helförkyld på förmiddan och vädret var kasst, det regnade och var kallt men ändå satt vi ute med frukosten.

Man behöver ju inte sitta i bikinin alltjämt.

Jag gjorde ett mindre försök med att få igång webbkameran men det gick inte nu heller.

Sov en stund i soffan och det kändes bättre, hur som helst åkte vi ned till H-G och Ia där vi blev bjudna på fika.

Inger skulle låna hättan till VB-dräkten och jag passade på att fråga om webbkameran men han hade inte samma som jag, men fick några idéer under samtalet.

Sedan tittade vi på deras hönor.

 

 

 

 

Det är fina hönor och jag läste nyligen i tidningen om att stressade hönor lade ägg som var skrovliga i toppen.

Ägget som en av de här hönorna laggt var slätt som ett porslinsägg och det syns att det är lu att gna fina hönor.

Jag skulle kunna tänka mig att ha hönor och få ägg, me jag skulle aldrig kunna "nacka" en höna och sedan äta upp henne som man gått och matat och kelat med.

Men nu har jag inga hönor så jag behöver inte oroa mig.


Däremot har vi pratat om att upplåta mark till bikupor både här i stugan och i stan.

En biodlare kan ställa upp en kupa mot att vi får en burk honung till hösten, eller när man gör den.


Nu kom Inger med kaffe   


När vi kom hem igen tog vi itu med veden och jag klöv det sista från gräsmattan och Inger staplade upp den.

Slutkörd var det skönt med ett lagom varmt bad efteråt innan jag gick in och åt jordgubbar, glass och kaffe innan jag gick isäng.

       


Behöver jag säga att jag hade ordentlig värk i händer och höger knä? Men det hade jag och smorde med Voltaren.

Somnade ändå till slut och sov faktiskt riktigt gott men vaknade lite förkyld.


Frukost intar vi ute på altan och när vi gick ut kom en hare skuttande över trädgårdslandet, stannade upp och tittade på oss innan den sakta fortsatte förbi badtunnan.

Det är en hare som håller till här runt oss och det finns även en liten unge vad vi sett.

Det är det roliga och mysiga här ute på landet.


Frukosten intagen, påtåren här och vi pratar om att åka iväg och hälsa på  någon då vädret skulle vara lite sisådär idag med ev. regn. Egentligen borde vi åka med hojen men ska det regna är det inte så kul.

Fast jag vet inte om det kommer regn, det ser ganska ljust ut och väderpinnen vet inte vad den ska visa.

 


 


Vi får se vad det blir, det är då skaplig temperatur med 14,5 grader då vi gick ut för snart 2 timmar sedan.


Vi har att göra här hemma också men det skulle vara skönt att ta det lite lugtn med tanke på mina leder.

Jag har massor av snickerijobb, svetsjobb och planering för carporten.


Kaffe lindrar har jag läst, det står här<<<<<


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards