jans

Alla inlägg den 17 juli 2015

Av Jan Sandström - 17 juli 2015 22:30

Nu har jag kommit upp ur badet alldeles skrynklig som en pensionär.

Inger kom och gjorde mig sällskap en stund men Gunnar ville inte bada, han ville ut och se om det fanns några nya möss att äta upp.


   

Jag har inte en bratwurst i badet utan bara just precis dolt en viss grej man har att kissa med.


Nu har jag snart druckit ur kaffet och håret torkat och då ska jag ta och gå isäng.

Nu är den här dagen slut och jag får se jur ont jag får inatt av allt arbete med veden även om Inger gjort det mesta jobbet.

Av Jan Sandström - 17 juli 2015 20:02

Idag har vi jobbat bra med veden.

Inger får göra ett tredje varv om det inte blir ett fjärde mot väggen.

Så nu är det rent i skogen och klart för att gräva till en stuga.
Men det blir nog inte ett lösvirkeshus utan vi köper ett halvfabrikat på 15 kvadratmeter till att börja med.

Men nu är problemet veden som ligger i vägen för ett carportbygge.

Det blir fint med en altan ovanpå med golvet i höjd med takkanten.
Och en trappa bakom förrådet.

Svalorna har haft flyguppvisning i kvällssolen. Otroligt vilka flygare de är och vilka mängder med insekter de tar.

Sitter här med kaffe och väntar på att badtunnan ska bli varmare.
Kröp i när det var 30 grader men det är för kallt.
Nu är det 33,6 så snart är det dags.

Jag har redan duschat en gång till och är så ren.

34 grader så nu hoppar jag i plurret.

Av Jan Sandström - 17 juli 2015 13:35

Jag har duschat utomhus men det är bara 18,8 grader i skuggan.
Men jag har ju duschat ute tidigare i år men inte är det många gånger.

Vi har hållit på med ved och sågat stockar i skogen från i fjol.
Inger är duktig och kör nu kedjesågen fast det har hon gjort tidigare.
Men nu är kedjan slut och jag måste byta ut den.

Och på ängen håller bonden på att samla in balarna.

Av Jan Sandström - 17 juli 2015 08:56

Fredag den 17/7


Igår började vi klyva lite ved, några gammla typ vedkubbar som stått som prydnad i trädgården då Inger inte velat ge sig på dem med bara en yxa, och så har de varit mysiga där de stått uppallade som sittplats eller ha blommor på.

Men en var för vresig så min klyv på 8 ton orkade inte, men med lite trixande blev det "flis" av den också för det är inte mycket till ved kvar i en del.

Men jag hade tur då det började regna och så dundrade åskan igång och den gick av och till riktigt länge.

Vi tog ut Gunnar på altan och så åkte vi på en liten utflykt och hamnade i Maltträsk där vår stadsgranne har stuga, men de var inte där så vi åkte hem igen, en liten tur på 8 mil enkel väg.

Hemma gjorde vi inte mycket, jag jävlades med min webbkamera från D-link som inte går att para ihop med routern från Net1, en R-90-router..

Jag gav upp med det och gick in och söp mig full, hade en liten skvätt flaggpunch i kylen och den hade läckt så när jag skulle öppna korken gick den sönder så jag fick dricka upp allt under tiden vi såg ett avsnitt av Morden i Midsomer. Det blev 2 likörglas och en liten skvätt så jag könnde inte ens av det, men det var gott och därför jag drack, kall punch är smaskens. Sött å gott.


Gick isäng efter filmen på lite bättre humör och lyssnade på ljudboken men värken i händer och knän gjorde att jag inte kunde somna utan fick gå upp och traska några gånder och dra i fingrarna. En vacker natt kommer jag att dra bort dem.

Men jag somnade och har faktiskt sovit tiktigt gott.


Klockan 6 när jag och Gunnar gick upp och tittade i fönstren, jag tog mina piller så trodde vi att det var en älg men det var det inte, jag gick isäng och Gunnar lade sig på soffan i rummet och där sov vi gott till åtta, Gunnar fortsätter att sova för han har varit ute och slarvat inatt med haren och räven.


Idag, steg upp straxt efter åtta, frukost ute.

Jag bara måste installera om min lilla blå.

 

Nu tar den bara så evinnerlig tid på sig att starta och ska jag våga mig på att lägga in Windows 7.

Fast jag behöver en dator med xp för jag har ett par gamla program jag fortfarande behöver och använder, har inte hittat någon bra ersättare till dessa och så har jag ju licens på det här xp.


Vädret är fint, det var lite mulet när jag fotade men nu är himlen mestadels blå och solen skiner.

Fast det blåser en nordlig vind och det syns och hörs från den stora aspen där borta.

 

Vi hade en temperatur på 12,5 grader då vi gick ut men jag kan tänka mig att den är ett par steg högre nu.


Jag försökte ju borra hål i taket för ledningen till riktantennen men borren räckte inte till så jag måste ta med en längre då vi är ned till stan eller så tar barnen med ifall de tänkt sig upp hit.

Hör ni det barn, jag behöver en lång 8 mm borr, står vid ytterdörren i garaget under brandsläckaren samt lilla spikpistolen som står till vänster på medersta hyllan och spik, ta hela glasslådan från plastbacken uppe på en hylla och så behöver jag mina snörskor som står i hallen,

Men jag kan ta det där vid tillfälle då vi är ned till stan eller ute och ränner om det är dåligt väder.


Idag ska jag dela på resterande klabbar och sedan får jag se om vi kan ta ned takstegen så jag kan göra förbättringar jag tänkt göra.

Men nu gick inger in för att göra kaffe till mig och värma te till henne.


Jag ska skriva lite och planera för carporten jag mätade lite på igår innan regnet.


En modern självie bjuder jag på.

 

Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards