jans

Alla inlägg den 19 juli 2015

Av Jan Sandström - 19 juli 2015 23:29

Men ack så jobbigt att gå igenim alla mejl, post och tidningar fast dem har jag inte kollat igenom, ännu.

Inger kom hem senare med Gunnar som nu är ute och springer.


Maria hade sina kommande läskompisar här hemma och planerade inför Kanada och jag fick hjälpa till med scanning och kopiering av dokument.


Men nu har jag fått gå isäng med ljudboken fast jag kom på att jag glömt att äta middag, det är väl därför det kurrar så i magen   

Av Jan Sandström - 19 juli 2015 16:52

Det räcker till några bad i tunnan.

Peter och Anna har varit här och åkt hem igen.

Vi lagade mat på grillplatsen.

Inger har fått en liten rast.

Av Jan Sandström - 19 juli 2015 16:47

Nu ska bara hålet stängas igen.

Av Jan Sandström - 19 juli 2015 09:35

Söndag den 19/7


Igår började jag riva kaninburen som hänger på förrådsväggen under takutsprånget.

Inte det lättaste för den var regält byggd så den skulle vara rävsäker då vi hade kaninen där ute.

Dubbla galler och ordentliga krampor, spikad och skruvad ställning.

Jag började med att klippa gallret med en avbitartång men insåg direkt att det inte skulle gå och då kom jag ihåg min nya Dremel som är som en liten vinkelslip.

 

 

Vad det gick lätt, bara dra den efter sidorna så kapades gallret men det blev såklart inte lika fint då jag tänkt spara de gallerbitar som är lite större men u  är de "taggiga" i kanten.

Men så började det regna. och vi gick in för att äta, sedan tog vi bilen till Prästgården i Tavelsjö där vi fikade.

      Jag hade grym värk i lederna så jag ville egentligen bara hem och sova.

Tillbaks till stugan och Gunnar men nu lade vi oss alla tre på soffan och sov en stund, skitväder ute med regn och blåst så jag hade tänt en brasa i kaminen.


Men jag kunde inte släppa tanken på nya spisen och elkopplingen att jag inte gjort hål för den ordinarie eldosan till första spisen som satt där så jag började plocka ur pannskåpet.

Tänkte att det kan inte vara så märkvärdigt att ta fram det och kolla.

Men det var värre än man kan föreställa sig.

  Den lilla spiken satt besvärligt till men jag fick ut den till slut.

Sedan hittade jag två spikar till men där var det lättare, skåpet lossnade och jag hittade eldosan.

Jag ska dra nya ledningar från centralen så det blir rätt gjort med färgerna. Han som byggde stugan tog tydligen det han hade i handen.

Sedan ska skåpet skruvas fast och jag ska såga en öppning så man kommer åt dosan bakom skåpet.


Vi sitter ute och ser en stor fågel cirkla ovanför ängarna.

 

Tror vi kollat tidigar att det kan vara en ormvråk för sådana vet vi håller till i närheten, "i skogen där borta".


Det blev inget bad igår, ingen av oss kände för det i ruskvädret så vi satte på en film istället, ett avsnitt av Morden i Midsomer.

Efter det körde vi lite snabbt igenom Suster Keatons fim The General som jag såg att jag hade på hårddisken.


Jag gick isäng med ljudboken och Voltaren.

Somnade efter en tid och då hade Gunnar kommit in genom fönstret nöjd och belåten och då hade det slutat regna.

Jag sov gott när jag väl somnade, Gunnar tor rjag låg hela natten hos oss i sängen.

Nu ligger han på en stol här ute.

 

och mår gott.


Äntligen går Inger in och hämtar mer kaffe, hon blev bara så tesugen och det är en mindre tävling om vem som håller ut längst, den som förlorar går in och hämtar.


Jag ska senare ge mig på kaninburen och ta bort det sista, brädan till Gunnar utanför fönstret har det ännu inte blivit något av men tids nog så kommer den upp.

Det har inte varit väder för snickerijobb.

Senare idag ska vi åka hem till stan igen, det är saker som behöver ordnas med där också och sendan åker vi tillbaks hit.

Jag kör MC hem och sedan får den stå kvar där, det blev aldrig väder för någon utflygkt på den utan vi har tagit bilen.


Solen skiner men det blåser ändå lite kallt, någon form av västvind eller mer från norr, nordväst kanske men ändå inte riktigt.

Det var 14,6 grader när jag gick ut men det var för ett bra tag sedan..


Vi blir nog kvar här hela dagen för nyss ringde Peter och de ville komma hit och fiska ovh grilla.

Kul.


Nä jag måste gå och göra något, främst få iväg det här inlägget för Peter undrade om vi sov eftersom jag inte lagt upp dagens godmorgon ännu   



Så då säger jag väl bara Godmorgon då. 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards