jans

Alla inlägg den 21 juli 2015

Av Jan Sandström - 21 juli 2015 19:20

Kom till stugan för ett tag sedan och har gjort upp eld i tunnan men har även hunnit med att sätta upp riktantennen för bredbandet.
Riktade in den efter den riktning jag fått anvisad och jag ritat upp på datorn.

Mottagning noll (000,0) eller nåt liknande.

Något är helt galet så jag skruvade ut sladden och satte in den lilla antenn som följde med.
Nu har jag ju bara mobilen så jag kanske stänger av routern.

Jag ids och orkar bara inte krypa på vinden en gång till.

Av Jan Sandström - 21 juli 2015 14:53

Skrev nedanstående i en kommentar i vk.se men vet inte om den kommer med.


Jag har länge efterlyst en lista med sommarcaféer i VK liknande lunchguiden.
Men sommarcafé menar jag då inte Olofsfors eller NK inne i stan utan små tillfälliga ute i byarna som ibland en byaförening ordnar eller någon driven ungdom som vill göra något kul, och kanske tjäna några kronor.
Givetvis ska det vara gratis för annonsören för eljest kommer inte de små att nappa på reklamen och går miste om gästerna.

Det är ett nöje att åka MC och stöta på en liten träskylt i vägkanten med "Sommarcafé", bromsa och vända för att oftast få gott kaffe och hembakt bröd för en billig penning och då lägger man gärna några kronor extra.

Hade jag kunskapen skulle jag göra en grupp på Facebook där man kunde skriva in var man finns och öppentider. Gärna med GPS-koordinater till fiket.

 


Nu har Inger åkt och handlar, sedan tar hon bilen, släpen och förhoppningsvis katten till stugan.

 

Jag kör MC men åker lite senare för det är ju film på TV, sedan kopierar jag några filmer vi kan se i veckan.

Så Maria får vara kattvakt och laga mina bärbara datorer i lugn och ro hela veckan.

Sedan drar det ihop sig till en resa söderut för vi ska tydligen på Bröllop, går ryktet.

Av Jan Sandström - 21 juli 2015 12:02

SVT 1, 14:40--16:20 Kvarteret Korpen (1963)

 

Handling:
Året är 1936. Verkningarna av den stora depressionen är ännu kännbara i Sverige. Hitler iscensätter sin största propagandamanöver: Berlinolympiaden. I fattigkvarteret Korpen i Malmö bor Anders med sin familj. Det är första maj och Anders flickvän Elsie försöker locka honom till Folkets Park. Det gör också hans kompis Sixten som är fotbollsspelare och tänker spela sig in i en av storklubbarna så att han kan få komma till Paris och träffa prostituerade i päls. Anders dröm är att bli författare. Ha...Mer
 
Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas


 

 

Av Jan Sandström - 21 juli 2015 10:02

Tisdag den 21/7


Godmorgon, jag vet inte om det är så god egentligen.

Men jag tar det från början.


Igår åkte vi iväg och handlade lite smått som behövdes, ny kedja till sågen och sådant.

Innan dess hade jag plockat ihop lite som jag behöver i stugan och det efter en natt med en ständigt jamande Mirabell.

Men inte kan man vara arg på henne för det, hon har säkert sin anledning att prata med oss, bara vårt fel att vi inte förstår var hon vill.


Sedan började jag strula på med min lilla blå, den bärbara datorn jag har med till stugan och andra resor.

Skulle koppla ihop den delade disken så att jag endast hade C:

Men inte gick det, skulle installera nytt XP, men inte gick det heller så nu tror jag den pajat helt för jag får en trevlig blå skärm med vit text.

 

Så jag lade den åt sidan, på köksbordet och hämtade min andra bärbara som är mycket tyngre.

Det är Eriks gamla avancerade där man kan vända på skärmen och ha som en tidig platta, fast pekskärmen fungerar inte.

Samma sak där att jag skulle montera ihop C och D till en då C: var ganska liten och full.

Den har Fönster 7 men inte lyckades jag med det heller.

Inte heller att installera om det, så nu har jag två datorer på köksbordet som bara ligger där.

I framtiden får jag väl använda mobilen och den fungerar ÄNNU.


Inatt har jag väl inte såvit något alls, har inte Mirabell gått omkring och jamat så har jag hostat och så har Gunnar velat in och ut några gånger. Hjälpte inte det så har dataproblemen rört om i tankekontoret.


Nu har jag i alla fall fått iväg några räkningar och faktiskt ordnat så jag kan kolla mejl i mobilen och då inte bara min mobilmejl utan mina andra konton


Nä jag får ingen ro att skriva så jag säger att solen skiner ute.


Godmorgon

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards