jans

Alla inlägg den 28 juli 2015

Av Jan Sandström - 28 juli 2015 08:52

SVT 1, 14:45--16:20 Kristin kommenderar (1946)

Handling:
Gamle doktor Westman kommer förbi en pågående människoauktion i sin hemtrakt. Några mammor med barn skall auktioneras bort bland traktens bönder. Bland dem Kristin med sin mor. Ingen vill ha dem tillsammans, utan det verkar som om de måste skilja på sig. De blir förtvivlade och ber att få slippa. Dr Westman tycker synd om dem och lovar att ta hand om dem båda. Dr Westman tycker att hela förfarandet är anstötligt. Efter några decennier möter vi gamle Westmans son Vilhelm, på väg till sitt förla...Mer
 
Regi:Gustaf Edgren
Manus:Gardar Sahlberg, Gustaf Edgren, Theodor Berthels
Foto:Åke Dahlqvist
Medverkande:Dagmar Ebbesen, Wanda Rothgardt, Gunnar BjörnstrandMer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 28 juli 2015 08:30

Tisdag den 28/7


Igår var det väder, som det alltid är i någon form.


Jag pulade på med datorer, räkningar och annat som att se film eller kan man sova film.

Men hann även med lite ljudbokslyssnande men mest var jag på kinkigt humör på grund av datorerna.

Egentligen inget jag kan göra något åt då tekniken springer iväg och det jag har har blivit för gammalt.

Som när min mobil blev för gammal och jag tvingades byta, det är väl snart dags för en ny mobil för den är ju nått år gammal och snart föråldrad.

Datorerna är föråldrade och jag kräver i regel för mycket av det jag äger, att de ska prestera och kunna mer än de kan.


Maria tog katterna och stack till Peters lägenhet men kommer tillbaks, tyvärr kanska jag kan säga för det har varit en skön natt.

Öppet fönster så Gunnar kunde komma och gå som han ville och är van vid, på snåtimmarna kom han och lade sig mellan mina ben som han är van vid.

Vi (Maria) håller på att vänja alla katter med varandra då de ska bo här i helgen, Mirabell, Tristan, Trassel, Norton och Bella, Gunnar kommer att vara ute som han är van vid sommartid och mitt i all kattröra ska Mona bo och sköta om dem, lycka till Mona.   


Sedan gjorde jag räkenskaperna sent på kvällen men ska ögna igenom det idag igen och se om allt blev rätt.

Jag har för dålig pli på mig att skriva in räkningar ordentligt direkt utan jag kraffsar bara ned när de kommer, om man nu kan "kraffsa ned" på en dator.

Så när de ska betalas så kan jag knappt få ordning på siffrorna och så har jag fört över och fått pengar via mobiler och annat utan att jag noterat det.

Men det brukar stämma till slut fast det blir en massa jobb och huvudvärk.


Inatt sov jag gott, somnade kanske inte direkt då jag som vanligt har värk i händer och knän, händerna kan jag ha av allt datorknappande.

Men jag vaknade tidigt och kände mig utsövd så jag steg upp och duchade, gjorde frukost och te till Inger och så gick jag ut med Gunnar och fikade.

Det kändes så lugnt och skönt ute, dimman låg ganska tät men lättade och det var som en tidig sommarmorgon där fåglarna kvittrade innan staden vaknade ordentligt.


Jag hade tänkt åka till stugan och hämta några grejor men jag tror jag kan låta det vara.


På Torsdag åker jag och Inger söderut medan barnen kommer senare, vi hade tänkt köra MC men nu måste vi ta med lite extra grejor så det är inte säkert vi får med allt på hojen så då måste vi ta bilen, den som barnen tänkte ta men de har en annan bil i reserv.

Vi får provpacka och se om vi rymmer allt på vår MC, kanske kan vi få i ordning de där sadelväskor jag kom över tidigare i sommar.


Det ska enligt prognoserna bli skapligt väder på torsdag, tidigare varnades det för ordentligt med regn men det hotet är undanröjt.

Just nu är det si och så med vädret här, solen skiner av och till men mörka moln finns runt omkring så det kan bli regn idag fast det inte spås så av yr.no.


Just nu är det 18,3° och svaga vindar från något håll och uppehåll.

Väderstationen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-07-28 08:45:06

Temperatur: 17,6 °C
Lufttryck: 989,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 92 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från SSE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 17,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 55 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 8,4 mm
Månaden: 89,7 mm
Året: 432,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,0 °C
Klockan:
07:38
Temp - Max:
16,4 °C
Klockan:
15:21
Temp - Min:
10,5 °C
Klockan:
03:24
Temp - Min:
12,9 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
990,1 hPa
Klockan:
08:12
Lufttryck - Max:
987,7 hPa
Klockan:
23:42
Lufttryck - Min:
987,5 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Min:
980,8 hPa
Klockan:
03:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:01
Sol upp: 03:35
Sol ned: 21:54
Skymning: 23:31
Dagsljus: 21:30 tim:min
Dag längd: 18:19 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 14s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:08
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 00:32

och så här ser det ut

 


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards