jans

Alla inlägg under juli 2015

Av Jan Sandström - 11 juli 2015 16:47

Skrev ett långt inlägg och skulle lägga till en bild.
Men allt bara försvann

Av Jan Sandström - 11 juli 2015 16:19

...och nu tårta

hemma hos Peter och Anna samt kisse.

Av Jan Sandström - 11 juli 2015 14:52

Det är gott men vi tog bilen då det regnade.

Vi är hos glassonden i Spöland.

Av Jan Sandström - 11 juli 2015 09:18

Lördag den 11/7


Idag fyller Peter år, 27 år blir han och dista gången som barn.

För i september väntar han och Anna smått så grattis Peter.


Vi ses hos glassbonden senare idag.


Igår åkte vi ut och handlade jag och Inger, det blev Biltema där jag köpte slipband och papper för en hiskelig massa pengar.

Jag håller ju på att slipa till björkklabbar som ska bli tårtfat och nu såg jag en stor plexiglasskiva jag skulle kunna använda.

       

Jag kan såga ut cirklar att ha mellan klabben och tårtan och får ut 6 st 40 cm cirklar av en skiva vilket blir 53:-/st.


Sedan hem till Peter och Anna där vi fick fika och träffa katterna en stund och diskutera lite om praktiska saker inför den kommande släktingen.

Efter det åkte vi hem via Handelsbanken där jag fick igång min Swich på mobilen.

Såg att Evelina var rund om magen och frågade om när, jo i september så vem vet, kanske hon och Anna träffas där på NUS.

Men idag ligger ju ingen kvar så länge att man hinner träffa andra mödrar.

Hemma blev det fika igen och på facebook såg jag en tjej, Sandra som gav bort en tavla med ungefär de rätta måtten vi var ute efter.

     

Maria lämnade en massa hål i väggen när hon flyttade förra gången och de ville vi dölja på ett enkelt sätt och så där blev det.


Det blev kväll med värk men jag var dödligt trött så jag gick isäng och en stund med ljudboken.

Somnade men väcktes efter 2 av Mirabell, till slut gick jag upp och gav henne mat och då blev det tyst en stund.

Men jag hade svettats grymt mucket och var blöt men torkade då jag var uppe.


Sov till ½8 då jag steg upp och duschade men jag vet inte om jag håller på att bli förkyld eller inte.

Frukost ute och Mirabell fick komma ut och hon gick omkring på gårdarna här omkring men Inger hämtade henne ett par gånger.

Sista gången följde jag henne då hon gick hem själv men det är som att gå med små barn, det tar tid.

Det ska luktas och undersökas överallt.


Till slug tog jag in henne och nu sitter jag här.

Det är ett program på SVT2 om valhajen, fina fiskar men väldigt hotade,

Tänk att det ska vara så i Kina och HonkKong att man tror på dessa fenor magiska verkan.  

Magnifika fiskar.

Men kan man inte få folk att inse att så länge de tror att man blir både kåtare och större eller vad man nu tror sig bli av att äta hajfenor.  


Vi funderar på att ta hojen och åka ut en sväng, träffa Peter och Anna som tänkt göra en utflykt till glassbonden i Spöland.

Vädret är både fint och ibland sisådär för en utflykt på MC.


Just nu 18,6° ute på altan och det blåser en aning nordlig vind, solen skiner av och till.

Väderstationen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-07-11 10:00:05

Temperatur: 22,4 °C
Lufttryck: 998,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 56 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från N,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 22,4 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 40,5 mm
Året: 383,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
22,4 °C
Klockan:
09:52
Temp - Max:
21,1 °C
Klockan:
18:12
Temp - Min:
11,5 °C
Klockan:
02:44
Temp - Min:
12,7 °C
Klockan:
00:36
Lufttryck - Max:
998,5 hPa
Klockan:
09:10
Lufttryck - Max:
996,6 hPa
Klockan:
23:52
Lufttryck - Min:
996,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
984,5 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:45
Sol ned: 22:42
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:57 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 54s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:38
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 16:57

Så här ser det ut.

 


Straxt blir det kaffe igen ute på altan och sedan får jag se vad det blir idag.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 10 juli 2015 20:08

Eller ska jag gå ut på altan och lyssna på musik från Hedlundadungen.

Och kanske lite mer.

 

Av Jan Sandström - 10 juli 2015 20:00

En tjej, Sandra gav bort en tavla som hade de rätta måtten vi behövde till Marias rum för att dölja skruvhålen efter hennes brädor m.m

Nå ja den döljer nästan men det blev bättre, rentutan ganska bra.

     


Av Jan Sandström - 10 juli 2015 18:35

Hoppas jag i alla fall.
Men det blir fint mönster i björkklossarna fast fotot kommer inte till sin rätt.

Egentligen skulle jag vilja olja in dem för då skulle årsringarna komma fram.

Det är samma klamp med fram och baksida.

Vi var på Biltema och där såg jag plexiglas.
Man kan såga ut cirklar och lägga på björkarna så kan tårtorna ligga direkt på.

6 brickor på 40 cm diameter får jag minst ut på en skiva.

Av Jan Sandström - 10 juli 2015 11:26

Men jag börjar känna mig lite trött.


Tror inte jag fick så många timmars sömn inatt men vad gör det.

Sova hinner jag göra i eftermiddag, kanske sätter mig ute på altan och sover.

Har jag tur får jag Gunnar i knät och han är så varm och go.


Men Inger har börjat sin ledighet så då spricker nog mina planer antar jag.     

Fast var gör väl det.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards