jans

Alla inlägg under juli 2015

Av Jan Sandström - 4 juli 2015 11:47

Det där med hönan eller ägget är lite enkelt.

Här är något marigare.

det är den stora frågan.

Av Jan Sandström - 4 juli 2015 11:34

Det var Glödheta vi skulle förbi.

Som du kanske kan gissa är det en glashytta i Umeå.

En möhippa är här där blivande bruden får prova på att blåsa glas.

Inger sitter till höger i blåa jackan.

Av Jan Sandström - 4 juli 2015 09:26

Inger gjorde en liten plats under björken där hon gillar att sitta.

Jag kanske går till förrådsplatsen eller trean som jag ibland kallar den.

   


Av Jan Sandström - 4 juli 2015 09:13

Lördag den 4/7


Igår var det en varm dag så jag gjorde inte så mycket men Maria ville ut och köpa en resväska och det passade bra för min router till stugan låg på Preem för avhämtning.

Sedan blev det NetOnNet för resväskan och hem igen för att fortsätta svettas ute på altanen.

Det strulade med anslutningen av riktantennen mot routern för kontakterna passade inte, men senare tror jag att jag hittade en adapter jag ska skaffa, eller måste skaffa.

Åskan gick lite runtomkring men inte här fast jag var övertygad om stt det skulle bli det.

Men ibland har också jag fel, men inte ofta.


Tog en kall dusch innan jag gick isäng med min ljudbok.

Sov så gott man kan med varmt och störande katter.


Idag blåser det men det blev frukost ute då det är varmt.

Senare ska vi åka till Skeppsvik till Maria och fika, jag ska också kolla på husvagnen som har ett dåligt stödben.

Bilstereon jag monterade tidigare fick hon igång igen, vi hade glömt att jag satte in en strömbrytare på ledningen.

Jag ska förbi Kjell & Co för den där adaptern och så hade visst Inger något vi skulle förbi men jag kommer inte ihåg vad.


Det är varmt med 20,4° utanför fönstret men det blåser ganska mycket med runt 10 m/s u byarna, vad det blåser här i stan vet jag inte   


Väderstationen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-07-04 09:15:04

Temperatur: 20,4 °C
Lufttryck: 1002,4 hPa och Steady
Luftfuktighet: 66 %
Vindstyrka: 6,8 m/s från WNW,
i byarna 9,5 m/s
Kyleffekt: 20,3 °C
Inne hos oss. Temp: 24,0 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 343,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
23,3 °C
Klockan:
08:37
Temp - Max:
30,3 °C
Klockan:
12:59
Temp - Min:
17,5 °C
Klockan:
02:28
Temp - Min:
14,2 °C
Klockan:
02:48
Lufttryck - Max:
1002,6 hPa
Klockan:
01:56
Lufttryck - Max:
1006,6 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Min:
1001,9 hPa
Klockan:
03:59
Lufttryck - Min:
999,8 hPa
Klockan:
18:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:29
Sol ned: 22:57
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:28 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 36s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:01
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 06:22

Och prognosen från YR.NO

Meteogrammet: Umeå Kommun


Så här ser det ut i trädgården genom webbkameran.

 


Nu blir det en mugg kaffe någonstans där det inte blåser så mycket.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 3 juli 2015 21:54

Fast här har den inte gått ännu men det känns som att det ska bli.

Nu har den gått ett tag ute på kvarken men det verkar som att den återkommer.

 


Men nu är jag på väg isäng för att försöka sova så småningom.

Av Jan Sandström - 3 juli 2015 21:46

Har suttit ute på altan och letat efter en adapter mellan routern och riktantennen.


Men vad 17 heter kontakten på routern där den lösa antennen sitter.

Tror jag kommit fram till N men är inte säker.

Tror att det ska vara en sådan här-

N till RP-SMA adapter N hane till RP-SMA hona

Art nr: 37655, 79:90


Tillägg den 6/7: Det visade sig att den här kontakten var på tok för stor men det ordnade sig ändå av den hjälpsamma personalen på Kjell & Co, om det skrev jag den 6/7 här i Routerlösning kontaktproblemet


Men man kanske skulle ha med grejorna så det blir rätt.

Ja routern, antennen köpte jag ju hos dem.

Av Jan Sandström - 3 juli 2015 21:16

Vi hade en skön stund i soffan jag och Mirabell.

Innan hon sprang bort.

 

Men hon hade bara gått en sväng till grannen och var på väg hem när jag hittade henne.

Och hon var alldeles oförstående över min upprördhet.


Nu sitter hon på min kontorsstol och jag får sitta på pallen.

Av Jan Sandström - 3 juli 2015 16:16

Fick hem min router från Net1 som ska vara i stugan men inte passar kontakten från den externa riktantennen ihop med routern.
Men det är för varmt för att jag ska orka göra något åt det.

Erik hade rätt igen.
Jag ska sluta med allt tekniskt för det krånglar bara.

Men vad gör man åt en katt (Mirabell) som springer på altandörren och ibland ytterdörren med klorna för att få komma ut.
Jag får väl byta glas och lacka om den dagen.

Och Gunnar som envisas med att ligga på altanen mot söder idag, helt utslagen av värmen.
Jag tog in han i svalkan men han ville ut så jag släppte ut han här bak där det är skugga men nej, han gick runt huset till värmen igen.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards