jans

Alla inlägg den 5 augusti 2015

Av Jan Sandström - 5 augusti 2015 10:54

Snabbt inlägg på en ganska kul film innan jag går ut.


SVT 1, 13:10--14:50 Jag hatar dig, älskling

(Pillow Talk) Amerikansk långfilm från 1959. Historien om en lättsinnig ungkarl och en bekymmersfri karriärkvinna och hur fel det kan bli när de stöter ihop. Brad, en låtskrivare och ökänd playboy, möter Jan, en käck inredare. Det enda de har gemensamt är en telefonlinje där de upprättar ett regelrätt krig. Regi: Michael Gordon. I rollerna: Doris Day, Rock Hudson, Tony Randall, Thelma Ritter, Allen Jenkins, m.fl



Av naturliga skäl skrev jag inget i måndags och igår missade jag det.

Av Jan Sandström - 5 augusti 2015 10:27

Onsdag den 5/8


Förlåt att jag är sen med inlägget, men jag fastnade i något roligt, räkningar och sedan statistiksidan där jag noterar mätaravläsningarna.


Igår, en dag hemma och på Noliamässan, eller Stora Nolia som den heter.

Men i år var den liten tycker jag och andra vi pratat med, inte alls så många montrar och utställare och vi saknade många.

Inger skulle eller tänkte köpa nya jobbarskor men det fanns bara sådana där plastsandaler som är så fula och så Birkenstock på något ställe.

Husvagnar och husbilar fanns det många av liksom jordbrukamaskiner och liknande.

Jag fick tag på min sågbock för endast 1100:-

Man lägger in stocken från sidan med övervikt åt höger och så kapar man bit för bit samtidigt som någon går under med skottkärran så slipper man plocka upp bitarna från marken.

Nu skulle man bara ha byggt någonting liknande det här

för att kapa smalare kvistar, men det finns bättre modeller så att inte kvistarna sprätter iväg när man sågar.

Vi tittade även på stugor av olika sort och format men det kanske blir så att vi köper en stuga från Sorselestugan men då en utan finesser som fönster och dörr.

Bara släta väggar så kan jag ta upp hål där vi vill ha sådant och så issolerar vi den utvändigt med stående lockpanel.

Golv och tak får också de ordentlig isolering.

Olika sorters värmepumpar tittade vi också på liksom solenergi i olika former men sätter jag in sådant blir det mest som ett experiment och för att det är kul att leka med elektronik.


Och så köpte vi sådana där bakverk amerikanske polisen äter, vi kallar dem aniskransar men det är inte samma sort.


Maria tog bilen och stack till stugan, Peter och Anna kom förbi och åkte även de till stugan för att fiska.


Men innan allt detta ringde Erik och frågade om jag ville ha en sådan där dator jag inte fick genom NetOnNet och det ville jag.

Mediamarkt hade två som såldes ut så jag girade över pengar så han kunde köpa ut en till mig.

Så nu har jag massor av problem igen   


Inatt sov jag ganska gott när jag väl somnat och katterna slutade jaga varandra genom hela huset så det lät som en buffelhjord.

Tidvis kom någon tvärs över sängen.

Mirabell kom förbi mig och var kelsjuk och låg utmed mig en stund, kanske för att få slippa grabbarna Tristan och Trassel.


Frukost har vi intagit utomhus och snart ska jag gå ut igen.

Har trassel med trådlöst nät på den nya datorplattan eller vad det är jag köpt. Jag fick ingen kontakt i morse och sedan har jag inte testat utan sitter här inne.


Det var varmt med drygt 18° tidigare

   

Nu är det 20,8° utanför fönstret och väderstationen visar på webbsidan.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-08-05 10:45:04

Temperatur: 20,6 °C
Lufttryck: 1006,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 65 %
Vindstyrka: 4,9 m/s från S,
i byarna 7,5 m/s
Kyleffekt: 20,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,8 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,5 mm
Året: 445,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,2 °C
Klockan:
10:23
Temp - Max:
23,9 °C
Klockan:
12:38
Temp - Min:
9,8 °C
Klockan:
03:23
Temp - Min:
12,3 °C
Klockan:
04:35
Lufttryck - Max:
1006,8 hPa
Klockan:
02:30
Lufttryck - Max:
1006,3 hPa
Klockan:
23:20
Lufttryck - Min:
1005,7 hPa
Klockan:
07:37
Lufttryck - Min:
1004,6 hPa
Klockan:
03:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:41
Sol upp: 04:00
Sol ned: 21:28
Skymning: 22:45
Dagsljus: 20:04 tim:min
Dag längd: 17:28 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 22:27
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 11:48

Nu är det dags att gå ut och testa nya datorn.

Men varför gör de bara så blanka skärmar att man mest ser sig själv i den.

Tacka vet jag min Lilla Blå med matt skärm som var hur tydlig och sebar i vilket väder det än var utan att det blänkte.

Blanka skärmar blir ju bara jobbiga för ögonen så finns det något att klistra på så ska jag skaffa det men då fungerar väl inte pekfunktionen på skärmen.


Godmorgon.


PS. Påtåren är redan uppdrucken men varför inte en tredje mugg.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards