jans

Alla inlägg den 6 augusti 2015

Av Jan Sandström - 6 augusti 2015 20:19

Det blev en tur på mc och vi hamnade i Strömbäck vid folkhögskolan där vi ska göra lite fika.

Av Jan Sandström - 6 augusti 2015 09:21

Torsdag den 6/8


Igår strulade jag på med min nyinköpta dator som tappade bort nätverksskortet, vi hittade det på golvet???

Nä det var någon inställning eller sådant som min snälla datorsuport fixade, alltså Erik.


Men sedan när jag hade haft den avstängd hittades inte nätverket igen när jag startade.

Efter mycket pillande och grejande så verkar det nu fungera, men jag vet inte vad jag gjorde innan jag gick isäng igår kväll.


Det är Noliamässan den här veckan och igår gick jag och Inger över, eller vi cyklade till Preem och trodde entrén skulle vara där den brukade vara så vi fick gå en lång bit.

Vi kikade på stugor, värmepumpar och husvagnar fick jag inte titta på, eller jag tittade men bara utifrån.

En liten vagn kikade vi in i men det är inte den jag suktar efter.

Det blev en del annat att se på men vad det är få utställare i år, så här glest mellan stånden har det aldrig varit tidigare.

Rent utav tomt och fortsätter det så här vet jag inte om jag ids besöka mässan igen.

Nu har ju många företag Noliarabatt utan at stå på mässan. Men matställen var det gott om, i överflöd.


Jag köpte min vedhållare som jag tittat på för många år sedan och nu har jag en, skrev om den igår och tidigare.

 

Släkt och vänner brukar titta förbi oss den här veckan för att kunna parkera och gå till mässan och det kan vara trevligt med besök ibland.

Maria är i stugan så vi har tre katter inne och Gunnar sover ute i lugn och ro.

Inger cyklade iväg och plockade lite blåbär så nu blir det kanske (troligen) blåbärskaka.

 

Gick isäng efter att ha strulat på med den här datorn igår kväll, lyssnade på en ny bok, Akutbjällran av Karin Brunk-Holmkvist.

Hade värk men inte så mycket som jag förväntade mig efter en dag på fötter på mässan.

Katterna hade sina lekstunder men jag fick även Trassel i sängen. Han kom och låg vid mina fötter en stund.

Mirabell gick omkring och jamade så Inger tog fram vattensprutan för att få tyst på hon.


Eljest kan jag nog sammanfatta att jag sovit ganska gott inat även om jag önskat att vi kunnat ha fönstret lite mer öppet än de 2-3 cm vi har nu.

Det räcker för att vi ska ha en katt där på fönsterbänken kraffsande med en tass i springan vad det nu är som lockar där ute.

Tristan vågar ju ändå knappt gå ut genom en öppen dörr.


Det har varit en varm natt med som lägst 16,5 grader.

I morse steg vi upp vid åtta eller lite tidigare, jag startade datorn och gjorde i ordning min frukost som jag tog med ut.

Inger satt här ute och Gunnar sover på stolen. Nu har hon hämtat mer kaffe till mig och ska fortsätta rensa blåbären.


Det är varmt, men ändå inte. någon sorts stilla tryckande och det skulle inte förvåna mig om det drar ihop till åska, den går just nu i norrbotten en bit in från kusten mellan Boden och harades, eller gick för nu har det varit dött ett tag.

Däremot är den fäsk över Visingsö och Gränna.


Tempen nu ligger fäl på runt 17-18 grader, vindstilla men mulet.

Väderstationen

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-08-06 09:30:05

Temperatur: 17,6 °C
Lufttryck: 1000,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från S,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 17,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,3 °C Fukt: 56 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,5 mm
Året: 445,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,6 °C
Klockan:
09:29
Temp - Max:
21,9 °C
Klockan:
12:08
Temp - Min:
16,5 °C
Klockan:
01:28
Temp - Min:
9,8 °C
Klockan:
03:23
Lufttryck - Max:
1003,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1006,8 hPa
Klockan:
02:30
Lufttryck - Min:
1000,4 hPa
Klockan:
09:06
Lufttryck - Min:
1003,0 hPa
Klockan:
23:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:46
Sol upp: 04:03
Sol ned: 21:25
Skymning: 22:40
Dagsljus: 19:54 tim:min
Dag längd: 17:22 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 22:46
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 13:18

och en allmän bild över väder och blommor.

 


Så nu barn ser ni att jag vaknat   


Godmorgon.


Nu ska jag sätta mig och försökaa rensa bland appar och elände i den här datorn, Spel som Candy kruss och sport går bort direkt.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards