jans

Alla inlägg den 12 augusti 2015

Av Jan Sandström - 12 augusti 2015 23:59

Men det kan klarna upp mer för delar av himlen ser man och det mörknar allt mer för varje minut som går.

Av Jan Sandström - 12 augusti 2015 20:54

I stugan alltså.

Erik och Maria har gjort pizza på utegrillen som vi åt,

Jag har gjort upp eld i tunnan för bad senare i kväll antingen för att se på stjärnfallet eller innan.


Vi har bara ett roblem, jag vill ha lite kallare än ungarna som vill ha över 40 grader.

Men då får väl jag bara före så tar de över kanibalgrytan när det blivit för varmt för mig.


I morgon har jag fått tid på bilverkstan för att byta hjullager, ½10 kan vi lämna bilen och det blir väl Maria som får göra det då jag tänkt ligga över här, kanske hinner/orkar jag göra något nyttigt också, inte bara dricka kaffe.


Men än är det ljust ute för att se något annat än fåglar på himlen.

 


Men först en öl och sedan kaffe innan badet men snart har jag varmt nog.

Av Jan Sandström - 12 augusti 2015 12:08

En fundering som jag har men som jag knappast får skriva och kommentera i tidningen är ju att eftersom det är alylsökanden så kanske de anser att mördar jag någon så får jag sitta i svenskt fängelse i åtminstone 10 år och har det då skapligt bra, jämfört med att bo på ett asylboende och ha ovissheten om utvisning eller inte.

Vem vet vad som rört sig i deras tankar, när allt verkar kört och man ligger på botten kan de ju se det så.

Kanske försökte kompisen förhindra morden och blev själv knivskuren men det får utredningen polisen gör visa OM det nu går att komma fram till något motiv.


Vad som nu sker med den som gjort det eller om båda är skyldiga vet jag ju inte.


Tragiskt är det för de anhöriga till offten.

Av Jan Sandström - 12 augusti 2015 11:31

...och lite vilse.


Som vanligt när jag kollar runt efteer grejor så hamnar ag på villovägar.

Kollade på Biltema och så halkade jag in och kollade hjullager till bilen.

Carstedts skulle ha 3800:- för att byta det.

Biltema tar 649:- för hjullagret, men då behöver jag en verktygssats för 1499:- till bytet.

Jag sparar ju en hel del på att köpa från Biltema och byta själv för jag är inte obekant med sådana mekjobb.

Förr gjorda jag ju allt på bilen, till och med renoverade motorn på min gamla folka, folkabussen plockade jag ut motonr på och lämnade in för renovering och så in med den igen så ett hjullager ska inte vara så märkvärdig.


Men det är enkelt att lämna in och så kan jag titta på en ny bil under tiden   

Av Jan Sandström - 12 augusti 2015 09:57

Onsdag den 12/8


Igår vaknade vi i stugan, pysslade lite och mätte upp var vi kan ställa stugan som ska byggas.

Men markplaneringen är inte helt ok så stugan blir större än vi först tänkt.

Åkte hem och pysslade här.

Fikade och åt ute på altan som vanligt.

Bokade tid för besiktning av MC:n


Gick isäng och då Mirabell är hemma hos Anders kunde vi sova med fönstret öppet lite mer än vanligt.

Tristan och Trassel är nere hos Maria på natten. Men det var en varm natt så Gunnar kom aldrig in till mig.

Sov gott hela natten och i morse fick Inger stiga upp tidigt då hennes semester är slut.

Jag steg upp straxt efter sex och åt frukost ute på altan.

Sedan fastnade jag här inne.

Har upptäckt att när jag försöker installera skrivaren på min nya bärbara så spårar nätverket ut och slutar fungera.

Vet inte varför jag inte lyckas installera skrivaren och snart ger jag upp med det.


Idag bör jag åka och handla delar till carporten i stugan, början till den i alla fall och så kan Maria och Erik köra upp lasset senare idag eller kväll.

Jag kan köra MC upp för vi har planerat att vara där inatt.

Det är perseidiska meteorskuren som härhör från en komet som heter Swift-Tuttle och varje år vid den här tiden passerar vi genom den, och har gjort så så länge man räknat tiden.

Det handlar om sandkorn som tränger in i atmosfären där de brinner upp och ses som lysande streck på himlen.

Det kan röra sig om upp till eller över 120 st per timme men man måste vara mörkt till så det är därför vi tänker åka till stugan och kanske ligga i badtunnan.

I år är det gynnsamt då månen lyser med sin frånvaro, det är då inte fullmåne och ska bli klart väder.


Men just nu känns det som att jag har för mycket på gång, vet inte om jag kommer att få kortslutning i min dator för då blir det ingenting av handling av virke och annat.


Vad skulle jag skriva mer om.

Jag tar vädret.

Just nu 19,5° ute på altan, soligt från blå himmel men det har börjat blåsa lite.

Väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-08-12 10:00:05

Temperatur: 18,4 °C
Lufttryck: 1002,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 72 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från WNW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 18,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 59 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,8 mm
Året: 445,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,4 °C
Klockan:
09:59
Temp - Max:
22,7 °C
Klockan:
12:22
Temp - Min:
13,7 °C
Klockan:
05:07
Temp - Min:
12,3 °C
Klockan:
00:44
Lufttryck - Max:
1002,5 hPa
Klockan:
08:24
Lufttryck - Max:
1005,4 hPa
Klockan:
00:14
Lufttryck - Min:
1000,8 hPa
Klockan:
02:12
Lufttryck - Min:
1001,1 hPa
Klockan:
23:46


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:13
Sol upp: 04:21
Sol ned: 21:05
Skymning: 22:11
Dagsljus: 18:58 tim:min
Dag längd: 16:44 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s less daylight tomorrow
Måne upp: 02:21
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 19:26

och en bild.

 


Nu måste jag gå och skita, håller på att sprängas, sedan blir det kaffe ute på altan och lösa dagens korsord i tidningen.

Sammansrälla inköp och kanske sova en stund.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards