jans

Alla inlägg den 19 augusti 2015

Av Jan Sandström - 19 augusti 2015 20:12

Ja då börjar det vara kväll, men en skön sådan för jag/vi sitter ute.

Det blev sill och färskpotatis, men varför öppnade vi den där sillburken, nu äter man ju bara potatisen med smör och lite salt.

Sedan blev vi kvar här, Gunnar ligger och mår gott, Maria har haft ut Trisan och nu nosade de två katterna på varandra utan problem.

 

Och dagen har varit fin, besiktigade min MC utan anmärkning. Hem och kopplade på släpen och åkte till stugan.

Värmde upp kanibalgrytan,    fällde en björk

 

och sågade upp den i bitar förutom toppen som följde med hem då Maria ska bygga ett katträd.

Jag lämnade bitarna då Anders tänkt åka upp och bada, men han lämnade senare återbud.

Men vi ska ju dit imorgon kväll efter att ha fikat hos Anders som fyller år.


Jag skulle fräsa av på en hylla Peter köpt så att deras skrivare passar i den, men den var ihålig som jag trodde.


  

Så nu kapade jag av sidan helt så jag kan sätta dit ett galler eller kromade stänger.

  

Men när jag skulle backa up släpvagnen på nya byggplatsen så hakade takplåten som stack ut där bak   i och släpen lyftes runt och det som stack ut där fram skrapade upp sidan på stötfångaren.

 

Men jag fick upp grejorna, ned med trädet ch varmt i tunnan så jag duchade ute och tog ett skönt avslappnande bad innan jag drack ännu en kopp kaffe och behandlade vattnet i tunnan innan jag åkte hem.


Nu funderar jag på om jag ska se Morden i Midsomer som sänds på TV 8 eller om jag ska sätta på något inspelat.

Det kanske inte blir någonting, kanske tar ljudboken och bara slappar i kväll innan sängen.

Av Jan Sandström - 19 augusti 2015 15:48

Som tack för

får du/ni gärna hämta detta

och lägga det på bilplatsen vid förrådet.
Glöm inte några uppe i skogen, från toppen.

Riset kan ligga kvar och bilen står i skuggan på nya bilplatsen.

Av Jan Sandström - 19 augusti 2015 14:23

Började fräsa i hyllan men den är ihålig.

Så jag tror att det bästa är att kapa ena sidan och låta den andra vara hel.
Antingen bygger jag på den kapade biten med en skiva utanpå eller sätter dit två beslag eller så ersätter man hela sidan med t.ex.ett galler från en ugn eller liknande.

Av Jan Sandström - 19 augusti 2015 11:10

Antingen får jag köpa husvagn eller så behöver jag troligen byta framdäck till nästa gång om två år.


Jag tror att Inger får välja.

Eljest inga problem, den såg bara bra ut men jag såg att den behöver en ordentlig tvätt.

Av Jan Sandström - 19 augusti 2015 09:13

Onsdag den 19/8


Igår var det en skön dag, riktigt skön dag, solig och varm och jag mådde prima.

Inte ofta det händer man då mår jag gott kan jag säga.


Maria följde med och handlade på BYGGmax, takplåt, härdad board och styroform. Det sista ska vara till gäststugan.

Eljest satt jag mest ute på altan och njöt.


Gick isäng men då kom värken smygande, den smög i typ 5 sekunder.

Jo jag hade ont i tummarna tidigare men nu molvärkte det i knän och övriga leder men jag somnade till slut och har sovit riktigt gott.

Gunnar kom in och låg hos mig en stund, för att gå ut och komma in och ligga hos mig en stund, för att gå ut och komma in och ligga hos mig en stund.

Så skönt att ha han i sängen för då vet jag var han är.

Min kusins katt Torstan kom tillbaks hem igår efter att ha varit borta i 13 dagar.

 

Foto: Min kusin Christina Wahlborg

Det var skönt att få läsa det då jag varit orolig för kisse, jag känner ju henne då jag träffad hon ett antal gånger.

Torstan bor några mil söder om Eskilstuna. Min mor kom därifrån, från Eskilstuna alltså så jag har många släktingar där som vi hälsar på av och till, träffar dem mer än mina kusiner här i stan som jag aldrig ser förutom på någon begravning eller stöter på på stan, men på stan är jag väldigt sällan.


I morse gick gunnar ut igen och lade sig på sin stol ute på altanen.

Det var dimma i morse och det är det som kallas paradiset.

 

Men dimman lättade väldigt fort, skulle ha stigit upp tidigare och fotat.

 


Frukosten avklarad men mitt Wi-Fi krånglade så jag gick in för att skriva det här men det var skönt ute.


Före 11 ska jag besiktiga min MC men det bör gå fint för den ska vara i bra skick.

Sedan kopplar jag på släpen och drar iväg till stugan med lasset för vi behöver släpen till att köpa mer virke.

 

Samtidigt där ska jag värma upp kanibalgrytan för Anders har tänkt sig dit i eftermiddag och bada, då blir han överraskad att den redan är varmare än väntat.

Har ett jobb till Peter jag kanske kan göra, måste fräsa av lite på en hylla han köpt, den är för smal för hans skrivare men han kan ju köpa ny skrivare också fast det är enklare att åka till Pappa som naturligtvis fixar allt.


Det är en fin dag och blir en fin dag, hoppas jag.

Just nu +18° utanför fönstret och solen skiner, en svag vind fläktar så där skönt under...

 


Väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-08-19 09:30:06

Temperatur: 19,6 °C
Lufttryck: 1014,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 74 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från SSW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 19,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,2 mm
Månaden: 3,3 mm
Året: 447,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,8 °C
Klockan:
09:20
Temp - Max:
25,5 °C
Klockan:
13:16
Temp - Min:
4,5 °C
Klockan:
03:55
Temp - Min:
3,2 °C
Klockan:
05:00
Lufttryck - Max:
1014,9 hPa
Klockan:
04:32
Lufttryck - Max:
1015,7 hPa
Klockan:
08:52
Lufttryck - Min:
1013,7 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1013,0 hPa
Klockan:
18:35


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:42
Sol upp: 04:43
Sol ned: 20:41
Skymning: 21:41
Dagsljus: 17:59 tim:min
Dag längd: 15:58 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 10:49
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 21:08

Men nu tar jag och gör en kopp kaffe som intages utomhus på altanen.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards