jans

Alla inlägg den 20 augusti 2015

Av Jan Sandström - 20 augusti 2015 19:10

Kisse har fått muffins.

Det har även vi fått.

Men det finns några till.

Av Jan Sandström - 20 augusti 2015 18:08

Skönt att vara ledig sådana här dagar.

Jag satt ute med ljudboken och blev nästintill kokt i värmen, lade en pläd över benen som skydd mot solen för eljest blir jag bara röd.


Handlat virke har vi också gjort men vet inte om det räcker eller blev för mycket, det senare är inget problem för virke går alltid åt någonstans.


Nu bär det straxt av till Anders och lite fika, sedan hem för att koppla släpen och lasta det övriga som ska med, som Gunnar men just nu vet jag inte var han håller hus, ute och strövar någonstans när de blivit svalt, bara 19,3° i skuggan.


Såg i tidningen att det var en älgolycka alldeles där vi svänger in till stugan men det ska väl vara ordnat upp innan vi ska köra där.

Kanske älgstek till middag, fast jag fick ju pizza av Maria för en stund sedan.

Trafikolycka på Vindelnvägen

Av Jan Sandström - 20 augusti 2015 13:22

Sitter och har det skönt och tursamt nog så fläktar det sådär lagomt mycket.

Jag och Maria har handlat lite virke.

 

Men sedan kom Erik och de två tog bilen för att handla på nån sportaffär.

Av Jan Sandström - 20 augusti 2015 09:24

Torsdag den 20/8


Grattis på födelsedagen Anders, 31 år.


Gårdagen nämnde jag i ett inlägg igår kväll men i korthet.


Besiktade min MC utan problem,

Åkte till stugan med takplåt, masonit och markisolering, fällde ett träd, badade i grytan, sågade en hylla och lite annat.


Hade småont igår kväll vid sänggåendet men låg en stund och lyssnade på ljudboken, men som vanligt kom värken en timmer efter att jag lagt mig. Så det blev på med Voltaren.

Fönstret öppet men det var varmt så endast ett lakan var skönt men Gunnar föredrog att ligga ute då han inte sprang runt och jagade möss, eller grannens katter.

Jag vet egentligen inte vad han gör på nätterna men mer än en gång har vi funderat på en GPS som spårar var han varit.

Fast då vågar jag väl inte släppa ut han igen.


Somnade och sov ganska gott enligt mina mått.

Trisan smet upp hit när Inger var ned till frysen så han fick fri tillgång till huset men fönstret måste stängas.


Steg upp straxt före åtta, frukost ute då det var nästan 16°, ute.

Det ser ut att bli en fin sommardag idag med och jag ska åka och göra inköp idag med.

Det blir lite stål på Ersboda, Autoparts säljer sådant och så virke på BYGGmax

Sedan blir det ett besök hos Anders då han fyller år idag, fika blir det och sedan åker vi upp till stugan senare i kväll och då får Gunnar följa med.

Men Maria är hemma med Tristan och Mirabell som ska vara hos oss ett tag igen.


Det var en skön stund med frukosten ute på altan men nu fungerar nätverket så dåligt där fram så jag går in och skriver, det går så mycket fortare här.

Men jag tror jag känner av blommorna där ute för jag nyser då jag kommer ut. Och det finns några st.

   

Men bilden på Gunnar blev inte uppladdad och finns inte heller i mobilen fast jag tog en sådan, han ligger på den övre bilden mellan blommorna, titta efter den vänstra fönsterkarmen och rakt ned, där syns han vid den solbelysta blommkrukan.


Men nu är det varmt ute, 20,6° i skuggan på norrsidan och det blåser en aning, homlen är blå.

Väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-08-20 09:30:05

Temperatur: 21,4 °C
Lufttryck: 1013,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 79 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från SSE,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 21,4 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,3 mm
Året: 447,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,5 °C
Klockan:
09:28
Temp - Max:
23,5 °C
Klockan:
15:41
Temp - Min:
7,6 °C
Klockan:
04:37
Temp - Min:
4,5 °C
Klockan:
03:55
Lufttryck - Max:
1014,2 hPa
Klockan:
05:45
Lufttryck - Max:
1014,9 hPa
Klockan:
04:32
Lufttryck - Min:
1013,1 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1012,6 hPa
Klockan:
18:33


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:46
Sol upp: 04:46
Sol ned: 20:37
Skymning: 21:36
Dagsljus: 17:50 tim:min
Dag längd: 15:51 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:03
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 21:22

Jag måste beställa ett nytt OKQ8-kort, de får som de vill och jag måste väl beställa ett Visakort.


Så här ser det i alla fall ute i trädgården.

 


Nu tror jag det blir en kopp kaffe till innan vi åker och handlar.

Varför ska sommaren vara så dyr?



Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards