jans

Alla inlägg den 26 augusti 2015

Av Jan Sandström - 26 augusti 2015 17:16

Jag kan då instämma och säga att knäna och benen har det varmt och skönt.

Men jag har fått desto ondare bak i ändan av att ha suttit stilla med Gunnar på benen i drygt en timme.
Men han mår ju bara så gott där han ligger.

Av Jan Sandström - 26 augusti 2015 14:02

Kära hustru, vi skippar den där symaskinen   

Av Jan Sandström - 26 augusti 2015 11:08

Jag tror att Inger får köpa en ny maskin.

Varför inte en   BERNINA 530 för endast 18.700:-

Men det stod inte vad utbildningen kostar på den eller ingår det i priset.

Men jag hittade inte vad den har för nätverkskort, jag antar att den har det och att du fjärrstyr den med mobilen över nätet så dyr som den är.


Eller så får vi leta upp någon som kan laga den för jag tror inte jag klarar av att göra så mycket mer, inte heller lönt att smörja det jag normalt brukar smörja för jag vet hur en servicetekniker reagerar när någon amatör varit inne och petar i ett repobjekt från den tid jag körde servicefirman.


Skruvar jag sönder mer får jag inte ihop den och då blir det säkert dyrt.

 

Hon har vari säker bamla "Bettan"

 

Av Jan Sandström - 26 augusti 2015 10:31

Någonting någonstans här inne kärvar det. Ibland.

Det är alltså hållaren till undertråden som inte gör det den ska så att maskinen låser sig i ett visst läge.

Då uppstår frågan, varför?
En justering?
Något som är löst?
Måste något bytas ut för att det är utnött?

Bara att söka vidare nu när jag fått bort 35km trådstumpar och 5kg damm.

Av Jan Sandström - 26 augusti 2015 08:07

Onsdag den 26/8


Igår, igår kom Erik förbi med sin moppe, igen. Det är ju den eller cykel han har så något bör han åka på om han inte går förståss.

Nä han kom med moppen för att vi skulle kolla varför den inte går riktigt som den ska, vid riktig värme och då han kört en längre bit börjar den gå dåligt men vi hittade egentligen inget riktigt fel annat än att bränsle/luft-blandningen kanske skulle ha justerats.

Men den skruven satt fast och gick sönder så nu sket sig det, den är justerad för att gå bra vintertid och då det snart är vinter så får det vara som det är.

Det blir nog sista vintern han kör med den moppen.


Sedan åkte vi och handlade och jag fick tag på det jag skulle ha, hängränna, beslag till skjutportar som var på extrapris hos Jula och lite stål från Autoparts.

Maria fick tag på ett extrabatteri till sin kamera men däremot gick hon bet på en T-tröja.

Hon vill ha en tröja med sig till Kanada nästa vecka men den fanns inte att köpa på skolan.

Det är en med detta tryck

   

Antingen blå tröja med vitt tryck eller tvärtom, men helst det första har jag förstått.

Eljest får vi göra det själv men har du en sådan så hör av dig. Storleken är ovänsentlig då Inger är sykunnig.

Ska bara laga symaskinen, mer om det nedan.


Väl hemma igen blev det en sen lunch och sedan satt jag ute i skuggan och bara hade det skönt med korsord eller sov.


Gick isäng och Mirabell o Tristan fick vara instängda hos Maria så vi kunde först ha korsdrag fast det blåste inget.

Det blev svalare inne och Gunnar fick komma in och äta lite och rå om huset.

Sedan hade vi fönstret öppet och Gunar kom in en gång till vid ½1-tiden. Sedan var han ute då det var varmt inatt och jag sov skapligt inne med öppet fönster och enbart ett lakan på mig.

Hade ordentligt ont igår, inatt och så även idag, höger knä skär som om det håller på att ramla isär, men även fingrarna värker.

I övrigt har jag bara vanligt ont i kroppen/lederna.


Idag får jag inte vila som jag trott.

Inger har lämnat in symaskinen till service och då är det jag som får serva den, men jag tror det mest är damm som ska bort och olja till.

Det brukar vara så men jag får se då jag öppnat den.

Eljest kanske hon skulle börja se sig om efter en ny för den här är ganska välanvänd även om hon inte syr så mycket nu som förr.

Maria har ju grejor till ett nytt katträd som ska byggas ihop men där kanske hon kan göra det själv med jag som rådgivare.

Det tidigare vlev uppskattat av de små.

     


Det verkar bli en fin dag till att börja med men i eftermiddag kommer regn och det blir svalare så nu verkar det som att sommaren är på väg att ge sig.

Vi fick ändå ett skönt slut på den.

Synd att jag inte gick upp åtminstone plåttaket på carporten men skönt att det blev så mycket som det blev.

 


Just nu är det 17,9° ute på altan mot norr och solen skiner men det finns vita moln där borta bakom träden.

Jag har suttit ute och fikat och ska straxt gå ut igen med kaffe och symaskinen.

Väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-08-26 08:30:05

Temperatur: 20,5 °C
Lufttryck: 993,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 78 %
Vindstyrka: 1,4 m/s från E,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 20,5 °C
Inne hos oss. Temp: 22,7 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,9 mm
Året: 447,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,5 °C
Klockan:
08:27
Temp - Max:
28,0 °C
Klockan:
11:24
Temp - Min:
11,6 °C
Klockan:
04:28
Temp - Min:
7,1 °C
Klockan:
04:49
Lufttryck - Max:
998,0 hPa
Klockan:
00:16
Lufttryck - Max:
1006,4 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
993,8 hPa
Klockan:
08:19
Lufttryck - Min:
997,6 hPa
Klockan:
23:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:08
Sol upp: 05:04
Sol ned: 20:16
Skymning: 21:12
Dagsljus: 17:04 tim:min
Dag längd: 15:12 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:30
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 00:13

Det blir ingen matinéfilm idag då det är sport, kan man inte förbjuda sportsändningarna eller åtminstone lägga i en egen kanal.


Så här ser det ut i trädgården.

 

Och med det säger jag


Godmorgon

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards