jans

Alla inlägg den 28 augusti 2015

Av Jan Sandström - 28 augusti 2015 17:56

Nu ligger taket på carporten där, plåten då för sedan ska golvet upp ovanpå.

Jo jag bygger lite bakvänt.

         

Mina drängar Harry och Maria har jobbat bra och det kom mörka hotfulla moln när det var två plåtar kvar men tursamt nog drog de förbi norr om oss.


Nu har Margareta gjort middag och Inger står där nere och målar plankor, Harry dyschar och jag har gjort upp eld i kanibalgrytan till ett skönt bad senare i kväll.

 


Det var underbart med hjälpen att få upp det där för jag försökte litegrann men knäna klarar inte av att stå på dem.

Det räcker gott och väl att jag knatat på stegar upp och ner några gånger.


Gunnar satt här bredvid och lade en hårboll på stolsdynan, det såg ut som en grå sak så han har säkert ätit möss.

Av Jan Sandström - 28 augusti 2015 08:17

Fredag den 28/8


Fredag igen, jag gillar inte fredagar för då blir det helg och bara så mycket att göra.


Igår snickrade jag och Maria ett klätterträd till katterna.

Det här byggdes upp från grunden utan några färdiga delar och sånt pyssel är roligt, inte att bygga hus och carportar.

Harry och Margareta kom förbi och satt länge hos oss.

När Inger och Maria åkte upp till blivande barnbarnet så stannade jag hemma och gjorde i ordning räkningarna.


Det hade utlovats åska igår kväll och natt, det är mysigt en mörk augustinatt. Men inte blev det någonting av det löftet. Åskan har gått lite runt omkring stan och senast norrut efter kusten.

Gick isäng med den vanliga värken och lite till, lyssnade på ljudboken och bläddrade lite i en katalog, innan jag släckte smorde jag ordentligt med Voltaren.

Fönstret öppet så jag sov riktigt gott, Gunnar sov ute som vanligt.


I morse gick jag ut och hämtade in Gunnar så han fick i sig lite mat, trode att han kanske skulle lägga sig hos mig en stund men han ville bara ut igen.

Så jag gick ut med mitt fika till Gunnar och den har vi mu intagit. Jag drack alltså kaffe ute på altan och Gunnar sov på soffan.


Snart ska vi dra iväg till stugan och Harrys kommer upp för att hjälpa till med takläggningen. Maria har också tänkt följa med men hon åker hem i kväll för att hämta oss i morgon om vi inte tar oss hem på annat sätt. Men det blir nog Maria som får hämta.


Det är ganska varmt men har börjat blåsa, just nu 17° i skuggan på altan fast skugga är det lite överallt då det är helmulet.


Det kom en del regn inatt, 15 mm har jag mätt upp.

Väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-08-28 08:30:06

Temperatur: 18,1 °C
Lufttryck: 984,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 3,7 m/s från SSE,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: 18,0 °C
Inne hos oss. Temp: 22,9 °C Fukt: 58 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 11,1 mm
Gårdagen: 3,9 mm
Månaden: 20,7 mm
Året: 464,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,1 °C
Klockan:
07:46
Temp - Max:
21,1 °C
Klockan:
11:01
Temp - Min:
15,5 °C
Klockan:
03:09
Temp - Min:
10,0 °C
Klockan:
05:31
Lufttryck - Max:
989,0 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Max:
995,1 hPa
Klockan:
11:21
Lufttryck - Min:
983,9 hPa
Klockan:
03:11
Lufttryck - Min:
988,8 hPa
Klockan:
23:51


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:15
Sol upp: 05:09
Sol ned: 20:09
Skymning: 21:04
Dagsljus: 16:49 tim:min
Dag längd: 15:00 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:26
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 03:01

Så här inbjudande ser det ut, men skönast i lä under tak.

 


Nu packa ihop lite innan vi åker, men Först ska Maria vakna.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards