jans

Alla inlägg den 30 augusti 2015

Av Jan Sandström - 30 augusti 2015 19:47

Känner mig heldassig, slö,ont i huvudet, näsan rinner, ont i halsen. Och säkert något mer jag för tillfället inte kommer på.

Har ätit lite grönsakssoppa Maria gick och köpte, jag fick det som blev över.

Av Jan Sandström - 30 augusti 2015 15:15

Det småmullrar där borta.

Av Jan Sandström - 30 augusti 2015 14:14

Sitter ute och svettas och ser på molnen som glider fram högt där uppe.

Det mörka där borta kommer liksom inte närmare utan små tussar slits loss, glider iväg och löses upp i ingenting.
Men rätt vad det är så ser jag ett litet litet moln bildas i det blå, växa till en stor tuss för att lika fort lösas upp i intet.


Förkylningen frodas bra så jag tror att jag tar en höneblund.

Av Jan Sandström - 30 augusti 2015 08:58

Söndag den 30/8

Idag fyller min älskade Inger år, men bara 58 blir den unga tjejen så

 

GRATTIS äslkling


 

Flaggan i topp men som syntes blåser det inte så mycket just nu men det ser ut att bli en fin dag.


Igår vaknade vi i stugan efter att ha jobbat med carporten och med hjälp av svågern Harry.

Nu känner jag att jag verkligen behöver hjälp för att bygga lite tyngre saker, framförallt där jag måste stå på knä eller krypa ihop för att göra något. Det tål bara inte mina knän.

Då är det roligare att finsnickra lite som kommande arbete med att få till stolpat till räcket tre meter över marken.

Men där har jag lite idéer om hur jag ska kunna göra, jag liksom ser lösningen framför mig, visualiserad.


Nåja lite senare efter frukosten och lite arbete så kom Maria och Erik upp så de två och Harry slängde fort upp resterande golvreglarna, förutom den sista som blir lite knepigare, men den kan jag stryúla på med från en stege.


Jag rev nedifrån den där ställningen vi haft virke på och slutligen kapade Maria några plankbitar med tigersågen så att allt ramlade omkull.

 

Med det packade vi ihop, Harrys fick ledigt och åkte hem och så gjorde även vi.

Men med visst besvär då vi fick punktering på bilen.

     

Men det skrev jag om igår. Skönt att jag hade hjälp men eljest hade jag kanske testar med en punkteringsspray först om jag varit ensam och sett om jag kom mig den dryga milen hem som vi hade.


För jag var totalt slut i kroppen när vi åkte hem och här satte jag mig bara ute på altan med en känning om en kommande förkylning.

Den bröt ut senare på kvällen och natten och nu.

Jag satt bara och gjorde ingenting under kvällen tills jag gick isäng slut med värk och förkyld, slemig och tät i bröstet.

Kanske den som orsakade eller förvärrade ledvärken för det brukar förkylningar göra.


Gunnar kom och ville in efter midnatt men vände i fönstret, antingen för varmt inne eller så kännde han av Mirabell och Tristan som var instängda nere hos Maria.

Jag hoppas inte det var det senare för jag vill att han ska känna sig hemma här i huset, eljest tror jag att jag flyttar till stugan med han i vinter.

Han fick i alla fall mat på blommbänken innanför fönstret men sedan vet jag inte av att han kommit in någon fler gång.


Jag har i alla fall sovit skapligt bra trots förkylning men det blev halvsittandes och det är skönt att ha motorsängen man kan hissa upp.


Frukost i morse och ute naturligtvis för det var ju ändå -10° i skuggan vid åttatiden.

Men skönt ute då det inte blåste någonting och solen sken in en aning på altanen.

Gunnar låg och sov utmed Inger.


Hissade flaggan och satte mig här.

Idag vet jag inte om det är något på planerna, Inger fyller år men åker och jobbar om ett par timmar.

Jag sätter mig väl ute på altan och gör det vanliga, ingenting när barnan sätter mig i arbete, som vanligt alltså.


Anders ringde igår och ville ha släpvagnen för att köpa en ny frys, när han vaknade var det +2° i den han hade men släpen var i stugan och Maria hade bilen i stan så vi kunde inte göra så mycket.

Men han fick hjälp av en kompis. Nu är det visst bara något som ska kapas upp i köksinredningen då nya kyl/frysen är aningen för stor.

Så det kanske blir en resa till stugan där jag har alla mina maskiner och verktyg just nu.

Jag kanske skulle ansöka om att gå köpa in dubbelt av allt som jag inte har dubbelt av.


Vädret ser ut att bli fint idag var det än blir att göra, jag hoppas på ingenting.

Just nu +16,2° i skuggan utanför fönstret.

Väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-08-30 09:30:05

Temperatur: 17,1 °C
Lufttryck: 1000,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 73 %
Vindstyrka: 1,4 m/s från S,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 17,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 20,7 mm
Året: 464,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,8 °C
Klockan:
08:07
Temp - Max:
21,5 °C
Klockan:
16:49
Temp - Min:
5,1 °C
Klockan:
05:43
Temp - Min:
10,4 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1000,4 hPa
Klockan:
09:07
Lufttryck - Max:
999,1 hPa
Klockan:
23:40
Lufttryck - Min:
998,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
986,8 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:21
Sol upp: 05:15
Sol ned: 20:02
Skymning: 20:56
Dagsljus: 16:35 tim:min
Dag längd: 14:47 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:01
Månfas:
Fullmåne
Moon
Måne ned: 06:02

Tog två bilder, den översta är med webbkameran och den nedre med mobilen och de blev ganska lika

 

Men mobilbilden tog jag när jag fotade flaggan, bilden överst.

 


Jo jag ska beställa nya fasadflaggor hit till huset, är less på de billiga som alla säljer och som håller några månader.

Nu har jag hittat sådana vi har i stugan och har haft där i över 30 år.

Jag har bara lackat om knopparna och limmat fast dem ibland.

Det är Engelbrektson & Co Flaggfabrik AB som säljer

De har även annat smått och gott som rör flaggor, båtar och skärgård m.m


Med det säger jag.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards