jans

Alla inlägg under augusti 2015

Av Jan Sandström - 24 augusti 2015 19:40

För nu börjar solen försvinna och det blir snabbt kallare.

 

Av Jan Sandström - 24 augusti 2015 14:28

Tristan blev glad, så glad att han hoppade in när vi höll på att bära in det från altanen där jag och Maria skruvat och grejat.


Men trädet får stå här uppe, nere i garagedelen skulle det ha blivit 3 cm över längst upp.

       

Även Mirabell var nyfiken och började kolla in det nya stället.

 


Så tack Sofia för att vi fick ställningen men vi har fått renovera det en aning.

Av Jan Sandström - 24 augusti 2015 09:20

Måndag den 24/8.


4 månader kvar till julafton, dags att börja bli snäll.


Igår  blev det en skön förmiddag där jag satt här och löste korsord, surfade på nätet och drack kaffe.

Sedan blev det jobb, bygga på carporten och det var lite jobbigt ibland.

Speciellt att spika läkten ovanpå boarden, jag var rädd att ramla rakt igenom och ned på grushögen under för det sviktade.

Men taket är ju inte anpassat för några stora tyngder.

 

Då boarden hänger ned och skarvarna inte hamnade på reglarna tänkte jag sätta dit kortlingar, alltså bitar mellan takstolarna men inatt kom jag på att det är lika enkelt om inte enklare att sätta dit tre st takstolar till så sparar jag dessutom 3 meter läkt.


Jag var helslut efter att ha varit uppe på taket men började ändå med en takregel, som jag satte fast helt fel.

Körde först med spikpistolen men den slog inte i spiken helt så jag övergick till skruvar istället, men jag måste lossa de två skruvarna och spiken då den måste flyttas, eller så sätter jag dit en till, kommer nu inte ihåg hur mycket den skulle flyttas.


Efter jobbet packade jag ihop verktyg och maskiner och Inger hade värmt upp tunnan så jag tog en dusch utomhus och badade skönt, Inger kom lite senare och kröp ned till mig.

Efter badet gick vi in och ordnade middan, Inger ordnade den för jag orkade inte röra på mig.

Gunnar var ute och jagade då det blivit lite svalare.


Middag med en liten öl som jag inte ens drack upp, sedan isäng med ljudboken en liten stund.


Sov ändå ganska gott men Gunnar väckte mig några gånger då han ville kela och så hade jag grymt ont i händerna.

Öppet fönster men det var bara drygt 3 grader ute inatt så vi hade svalt och skönt i sovrummet.


I morse var det 10 grader ute men en liten stund senare när vi gick ut stod tempen på 13 grader, nu tror jag en termometer på stolpen visar runt 17 grader, det käns som en skön höstdag.


Frukostavklarad, facebook kollat och när jag skrivit klart är det bara att packa så ska vi åka hem till stan igen då Inger börjar jobba och har kvällspass.


Jag tänker ta det lugnt hemma men Maria sätter mig säkert i jobb då hon vill bygga ett katträd till Tristan.

Hon skickade med några hyllplan jag kapat upp och har med bitarna hem som ska monteras, men jag tar md fräsen och sticksågen så kan vi göra den lite avrundad och kanske roligare.


Vädret är fint, lungt och helblå himmel, nåja kanske lite blekblå just nu.

 


 


Det var allt för den här gången.


Godmorgon från paradiset.

Av Jan Sandström - 23 augusti 2015 21:07

Nu är dagen slut, takläkten är uppe , nästan i alla fall och vi har hunnit med ett långt skönt bad.


Nu väntar jag på middagen, Inger syr.

 

Det bir sill och potatis och i helt normal tid för oss.

Jag har grymt ont i händerna så det ska bli skönt att få komma hem i morgon.


Jag tänkte att jag kanske skulle köra MC ned till Hans och hälsa på han ett par dagar men som händerna är nu blir det ingen MC.

Stannar nog hemma gissar jag och slickar såren eller vad man säger.


I kväll blir det i alla fall en öl till maten.

Av Jan Sandström - 23 augusti 2015 16:39

Men sakta det sägs ju att man ska skynda långsamt.

Nu ligger masoniten där men det var kämpigt att få upp skivorna.

Men nu fika med jordgubbar och glass.

Sedan ska jag sätta upp läkt och reglar
Tror inte vi hinner med plåten för den är tung så vi orkar nog inte, och så ska skivorna kapas.

Av Jan Sandström - 23 augusti 2015 10:08

Söndg den 23/8


Det här duger inte, har suttit och slöat med Sudoku och sedan Internet.


Igår var en jobbardag.

Snickrade på carporten och nu är fyra stoplar resta och två takstolar.

 

Jag arbetar i min takt och det tar tid men det går frammåt. Sommaren är ju inte slut ännu utan först senare i eftermiddag.

Vi hann även med några raster (med glass, jordbubbar och egna smultron från tomten)   och även bad i tunnan på kvällen, 2 bad eller 1 bad och ett snabbdopp då det var lite väl varmt i vattnet.


Trött var jag och ont i kroppen så det sista varma badet var skönt även om det var lite svårt att krypa ned i vattnet, speciellt när jag var naken.


Men somnade och sov, öppet fönster så Gunnar kunde koma och gå som han ville och det gjorde han.

Det var kallt i morse, bara 3 grader men det kan ha varit nästan ned mot noll tidigare.


Idag ska jag fortsätta med bygget och jag får se hur långt jag/vi hinner för Inger hugger i där det behövs fler händer.

Idag behövs det senare fler då boarden ska upp på takstolarna liksom takplåten som är tung och otymplig.

Men jag kanske inte hinner så långt idag.


Vi sov till över åtta men när vi gick ut var det lite drygt 14 grader och skönt men ingen sol.

Det var och är inte helklart utan tunna moln på himlen.

   

Men nu skiner då solen och det blir fort varmare och ska bli en varm dag idag med.

inger sitter/satt inne och sydde, hon kom just ut med en nyfylld tekopp.

Väderpinnen slokade lite tidigare men nu har den rest sig och pekar snett uppåt.


Nä nu får det räcka för stunden.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 22 augusti 2015 23:17

Det var varmt i kanibalgrytan, men jag satt inte där så länge och så tor jag vattenslangen med kallvattn och sprutate mot mig.

Värst var nog att kliva ned i vattnet.

Men det var skönt ändå.


Jag undrar om Gunnar tyckte det var skönt när Inger gick lös på han med borsten.

     

Det är mycket päls som försvinner på Gunnar men han bara älskar näg Inger tar fram hårborsten eller kardan är det väl.

 


Men nu tar jag och går isäng, blev trött och orkar inte se klart någon film.


Så godnatt så återkommer jag i morgon, Gunnar är ute och jagar men kommer nog in till mig i sängen snart.

Av Jan Sandström - 22 augusti 2015 22:11

Eller kanibalgrytan visar sitt rätta jag.

Jag kan ju öppna kakkvattenkranen.

Eller så går jag isäng.
Vi badade ju nyss, men nu är det väl stjärnklart.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards