jans

Alla inlägg den 1 september 2015

Av Jan Sandström - 1 september 2015 21:01

Hittade den här videon som jag spelade in under Noliaveckan.
Jag stod bara på gatan utanför vårt hus och filmade över garagetaket.


Det var en flyguppvisning med Jimmy Nilsson, JJ Airshow




Av Jan Sandström - 1 september 2015 12:28

Vi har punktering på skottkärran och jag satt nu för att hitta ett hjul eller kanske en ny kärra.

Såg att Jula har en på extrapris för endast 149:-, ordinarie 249:-

Skottkärra 65 l

Art. nr: 707020
Ett hjul kostar 250:- så då frågar man sig, hur kommer det sig att en ntý kärra är billigare än ett nytt hjul?

Kvallitet är svaret.

Läste några resensioner på den billiga Julakrran och den är BILLIG, däcket håller max två sommrar OM man nu klarar av att montera ihop den. IKEAmöbler verkar vara av hög pressition jämfört med den där kärran   

Registrerad användare

06.06.2015
 
Fördelar:Ingen som helst fördel.
Nackdelar:Hjulet gick sönder efter en dag.



Helt värdelös skottkärra.

 Fast jag undrar om det inte är en sådan vi ärvde efter mormor (Ingers mamma) för en hiskerligt massa år sedan.

 


Så då surfade jag in på en mer proffssida, Granngården.

Där finns det fina kärror men då är priserna därefter.

Skottkärra Gardenia Lime, 100 l

Skottkärra Gardenia Lime, 100 l, för endast 995:-

Skottkärra Ekeby, 120 l

Skottkärra Ekeby, 120 l, för endast 850:-

Och då har jag tagit de billigaste


Fast varför inte köpa en sådan här.

Skottkärra Ekeby Plåt/Trä, 150 L

Skottkärra Ekeby Plåt/Trä, 150 L

Endast 3795:- men den finns inte hemma i lager.


Av Jan Sandström - 1 september 2015 11:46

SVT 1, 16:00--17:30 Intermezzo (1936)

Jag vet inte om man kan säga matinéfilm när den börjar klockn 4 på eftermiddan, lite sent för mig att sätta sig och se film, men man ska ju aldrig säga aldrig. Filmen ledde till att Ingrid Bergman blev internationellt uppmärksammad och man kan säga hennes inträdesbiljett till Hollywood.

 

 

Handling:
In mot Vinga fyr stävar oceanångaren Kungsholm på vars övre däck vi ser två pälsklädda figurer. Det är dels violinisten och professorn Holger Brandt, som återvänder hem efter en turné på två år, dels hans ackompanjatör och gode vän Thomas Stenborg. Medan de två herrarna ser hemlandet träda fram i dimmorna meddelar Thomas Holger att han inte tänker fortsätta turnerandet. Holger får skaffa sig en ny ackompanjatör. Hemma i villan i Äppelviken går professor Brandt runt i trädgården och tänker på l...Mer

 

Regi:Gustaf Molander
Manus:Gustaf Molander, Gösta Stevens
Foto:Åke Dahlqvist
Medverkande:Gösta Ekman, Inga Tidblad, Ingrid BergmanMer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 1 september 2015 10:11

Tisdag den 1/9


Idag fyller min bästa väninna och vän 60 år så

 

GRATTIS Maria

 

Vi har faktiskt varit nära vänner i 43 år och det är inte illa och det lär bli många år till om vi får leva, sånt vet man inget om.


Igår, en dag med förkylning så jag gjorde i stort sett ingenting.

Såg eftermiddagsfilmen "Driver dagg faller regn"

När jag stänge TV:n och skulle ta en höneblund så plingade det till ett par gånger i mobilen.

Åska och inom 10 km radie, typiskt, då fick jag ta på mig och gå ut på altan istället.

Den gick i sydväst och kom närmare men aldrig ända fram till mig.

Sedan kom solen fram men det kom gråa hotfulla moln och åskan gick "där borta" men inte så att jag hörde den.


Fick till slut gå isäng och somnade ganska fort, men vaknade vid Pi, alltså 03:14 av att näsan störtrann, trodde det var näsblod men det var rinnsnuva som exploderade och sedan fick jag snyta och hosta slem en bra stund innan jag kunde lägga mig, eller sätta mig för sängen hissade jag upp ganska mycket.

Till min glädje så kom Gunnar in och låg hos mig inatt, han gick ut några gånger men kom in igen och klockan åtta så gick han ut och då hade även jag vaknat.


Gunnar gick ut och lade sig på trädgårdsstolen, jag tog en skön dusch med mycket ånga i luften, sedan frukost ute.

Gick nyss in då mobilen ringde, det var OKQ8:s kundtjänst som undrade om jag fått mitt mya kort med Visa och då jag fått det så aktiverade han det direkt.

Kul att det fanns någon jag hörde vad som han sa, det gjorde jag inte första gången och skönt att slippa sitta i telefonkö, nu gick det smidigt men tycker att OKQ8 ändå borde ta till sig det där med bank-ID på nätet.

Nu måste jag till macken för att byta koden för den jag fick är omöjlig att lära mig, tror jag.


Jag känner mig ändå ganska pigg men ändå ganska förkyld fast jag borde ta mig ut och lämna in det punkterade däcket på lagning.


Jo igår kväll fördrev jag en del tid på att köra runt i Prince George i Kanada och Marias skola University of Northern British Columbia.


Maria och tjejerna har startat en blogg som de ska skriva i under läsåret.

Den länkade jag till tidigare men här hittar du den.

Tjejerna ska bo på andra våningen i huset längst till vänster uppe mot skogen, närmast björnarna alltså.


Idag är det ju inte så märkvärdigt att de åker bort, vi kan ju hålla kontakt med varandra över nätet, som vi gör nu här hon bor här i huset.


Vädret är fint och jag har huvudvärk men det är 16,8° i skuggan utanför fönstret.

Väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-09-01 10:30:05

Temperatur: 19,5 °C
Lufttryck: 1002,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 55 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från NNE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 19,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 464,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,1 °C
Klockan:
09:32
Temp - Max:
22,0 °C
Klockan:
14:50
Temp - Min:
5,9 °C
Klockan:
03:51
Temp - Min:
6,8 °C
Klockan:
04:07
Lufttryck - Max:
1002,4 hPa
Klockan:
09:48
Lufttryck - Max:
1002,9 hPa
Klockan:
09:24
Lufttryck - Min:
1001,2 hPa
Klockan:
00:27
Lufttryck - Min:
1000,8 hPa
Klockan:
19:20


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:28
Sol upp: 05:21
Sol ned: 19:55
Skymning: 20:48
Dagsljus: 16:20 tim:min
Dag längd: 14:34 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:33
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 09:19

Så här ser det ut och från mobilen, man ser att björkarna håler så smått på att få gula löv.

 

Webbkameran visar detta.

 

Det är en del moln på himlen och blåser en del men jag ska ändå göra kaffe och gå ut på södersidan, i lä.

Idag smakade ändå kaffet gott, det gjorde det inte de senaste två dagarna.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards