jans

Alla inlägg den 2 september 2015

Av Jan Sandström - 2 september 2015 21:10

Det är ett jävla liv här och till råga på det har de startat musik som ekar mellan väggarna.
Jag vill hem och sova men nu får de andra desert m.m

Anders kom hit lite senare och det var kul.

Eriks radiokaka ser inte ut som den vi gjorde i min ungdom.

Av Jan Sandström - 2 september 2015 19:25

Men de har vedervärdigt akustik här,jag hör ingenting av vad någon säger.
Ett fasansfullt kackel som ekar mellan väggarna.

[Bild]

Stället heter Köksbaren.

Men det är gratis wifi här :-D

Av Jan Sandström - 2 september 2015 11:55

Åkte iväg och lämnade in det punkterae däcket.

Det bra är att det kanske blir klart senare idag men när han petade bort den där vita saken var det en sten eller något som liknade en sten men den var liten och trekantig så den kan/bör inte ha gått igenom mönstret.

 

Men han hittar nog felet.


Men den där röda Ford C-max jag såg på nätet var såld redan.

pratade med Leif och han tipsade om att de får in en till likadan men helvit C-max.

Eljest väntas det in en B-max framöver, det är en med skjutdörr bak så den har ingen dörrstolpe i mitten, ganska läcker faktiskt.

Fördelen med B och C-bilarna är att de är högre än vanliga Focus och det är något jag uppskattar, särskilt efter att ha kört folkabussar i många år, det var härliga fordon att köra.


Hur som helst är det en lämplig tidpunkt att byta in min bil, en C-max årsmodell 2007 som just nu gått 15 000 mil.

För nu kan jag få något för den i inbyte.


Fast Inger behöver ju en ny symaskin också.

Av Jan Sandström - 2 september 2015 11:47

SVT 1, 15:20--17:30 The Blues Brothers (1980)

 


Blues Brothers (1980) Poster

Jake Blues, just out from prison, puts together his old band to save the Catholic home where he and brother Elwood were raised.

 


Från http://tvprogram.nu

Amerikansk långfilm från 1980. Jake släpps ut ur fängelset och beslutar, tillsammans med brodern Elwood, att samla ihop sitt gamla band som de hade innan Jake hamnade bakom galler. Det blir en svår uppgift men till slut är inte bara orkestern komplett, en spelning ordnas också som ska samla in pengar för att rädda ett hem för föräldralösa barn. Men tiden är knapp och en kamp för att hinna få in pengarna innan det är för sent tar sin början. Regi: John Landis. I rollerna: John Belushi, Dan Aykroyd, James Brown, Cab Calloway, Ray Charles, Carrie Fisher, m.fl



Av Jan Sandström - 2 september 2015 09:08

Onsdag den 2/9


Nu har Maria och tjejerna fått byta ut almanackan som nedräkning till klockan, mindre än ett dygn kvar till avresa not Kanada och äventyret där borta.

Men ni ska se att det blir roligt och något ni ser tillbaks på med glädje även om det har hänt och kommer att hända sorgliga saker också.

Liksom det händer mycket roligt.

Men vad som än händer är det lärorikt för livet och ni tre kommer säkert att bli riktigt samansvetsade.

Vem vet, någon av er kanske inte kommer hem igen för det finns ju faktiskt killar där borta också, eller tjejer för den delen.

Det är väl något sån här man tänker på när man hör Kanada.

Ja alla vi som inte är hockeytokiga.


Nog om detta för stunden.

Igår var jag ordentligt förkyld, snorade och harklade upp slem, ont i huvudet och allmänt orkeslös och eländig, som jag är normalt alltså.

Gjorde ingenting förutom fick igång mitt nya OKQ8-kort så nu kan jag tanka igen, blev ju tvungen då Maria fått för sig att resa bort.

Satt mest ute på altan i solvärmen och lavsov.


Gick isäng och började om på ljudboken där jag var i förrgår för jag tror jag missat det mesta på den. Får nog börja om igen för jag somnade ifrån den och då filerna på den här boken är över timmen långa missar man mycket.

Gunnar kom in till mig och låg mellan mina ben eller i knävecken.

Men jag har sovit gott inatt, bara vaknat då Gunnar kommit in och lade sig hos mig.


Steg upp ½8, frukost ute med Gunnar som lagt sig på sin stol, alla stolar är hans stolar så alla stolsdynor har numer påls på sig.


Med det är jag inne på nutid och då ska jag börja med en ny rutin i inläggen.


Dagens Tristan

 

Tristan och Mirabell går bra ihop och jag tro att Gunnar kommer att samsas fint med dem.

Han och Mirabell har ju varit ihop tidigare och nu i morse tog Maria ut Tristan och då Gunnar satt och åt brydde han sig inte om ungkatten som gick utmed han.

Det slutar nog med att vi har tre katter här i framtidenm du får inte tillbaks Tristan       


Idag eller om en stund ska jag eller måste jag åka och lämna in punkteringen för lagning, ska samtidigt kika på en ny begagnad bil som de har. Mest för att jag är intresserad av att se vilken utrustning den har när den kallas för "Nordic".


Vädret har varit lite svalt nu på morgonen men nu lyser solen men det blåser någonstans från norr.

Temperaturen utanför fönstret är på +13,5°

Väderstatiuonens data visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-09-02 09:30:05

Temperatur: 15,2 °C
Lufttryck: 1004,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 68 %
Vindstyrka: 4,1 m/s från NNE,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: 14,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 464,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,4 °C
Klockan:
09:11
Temp - Max:
22,4 °C
Klockan:
12:09
Temp - Min:
5,2 °C
Klockan:
04:38
Temp - Min:
5,8 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1004,5 hPa
Klockan:
05:43
Lufttryck - Max:
1004,0 hPa
Klockan:
23:35
Lufttryck - Min:
1003,4 hPa
Klockan:
00:24
Lufttryck - Min:
1001,2 hPa
Klockan:
00:27


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:31
Sol upp: 05:24
Sol ned: 19:52
Skymning: 20:44
Dagsljus: 16:13 tim:min
Dag längd: 14:28 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:51
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 10:55

Så här ser det ut och det drar ihop mot höst antingen vi vill eller inte.

 


Ska fråga Maria om hon kanske har lust att följa med, kanske behöver hon handla något fast hon rymmer inget mer i sin resväska.

Hon väde visst den till 22,9kg och den får väga 23kg, bara att hoppas på att våran våg väger rätt eller fel åt rätt håll.


Nä byta kläder och åka iväg.


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards